Helen Sähköverkko ja Schneider Electric kirittävät haitallisen SF6-kaasun korvaamista uudella teknologialla

Merkittävä osa sähköverkkoon asennetuista keskijännitekojeistoista sisältää SF6-kaasua. Schneider Electric on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa RM AirSeT -kojeiston avulla.
  • Ilmastolle haitallinen SF6-kaasu kielletään EU:ssa vuoteen 2031 mennessä. Schneider Electric on kehittänyt eristeenä käytetylle kaasulle päästöttömän vaihtoehdon.
  • Ensimmäinen Suomeen toimitettu RM AirSeT -kojeisto asennettiin Helen Sähköverkon käyttöön.
  • RM AirSeT -kojeisto on uusi lisäys Schneiderin SF6-vapaaseen tuoteperheeseen.

Ilmastolle haitallinen SF6-kaasu on ollut sähköisissä kytkinlaitteissa suosituin kaasu yli 50 vuoden ajan. Schneider Electricin loppukesällä 2023 myyntiin tullut SF6-vapaa RM AirSeT on kaasueristeinen kojeisto, joka korvaa voimakkaana kasvihuonekaasuna tunnetun SF6:n puhtaalla ilmalla.

SF6 on väritön, hajuton ja synteettinen kaasu, joka on erittäin tehokas eristysmateriaali keski- ja korkeajännitteisissä sähköasennuksissa. SF6:lla on kuitenkin kaikista tunnetuista aineista suurin ilmaston lämpenemispotentiaali. SF6 lämmittää ilmastoa jopa 23 500 kertaa enemmän kuin hiilidioksidi.

SF6 kielletään EU:ssa vuoteen 2031 mennessä kokonaan, mutta keskijännitettä koskeva kielto astuu voimaan jo aikaisemmin. Vuodesta 2026 alkaen asennettavien keskijännitteisten kojeistojen tulee olla ensisijaisesti SF6-vapaita.

Helen Sähköverkko on etsinyt aktiivisesti vaihtoehtoja SF6-kaasun korvaamiseksi, ja sopiva ratkaisu löytyi Schneiderilta.

– Helen-konsernilla on kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet hiilineutraalille energiajärjestelmälle 2030, ja olemme etsineet aktiivisesti keinoja päästöjen vähentämiseksi myös sähköverkon osalta. SF6 on voimakas kasvihuonekaasu ja on hienoa, että sen korvaamiseksi löytyy nyt vaihtoehtoja. SF6-vapaan kojeiston käyttöönotto on yksi konkreettisista teoistamme kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, sillä kojeiston uusi teknologia ei sisällä lainkaan ympäristölle haitallisia F-kaasuja, kertoo Helen Sähköverkko Oy:n kehityspäällikkö Oskari Patjas.

– SF6-vapaa tekniikka yhdistettynä digitaaliteknologian käyttöönottoon lisää hiilettömyyttä, sähköverkon optimointia ja tehokkuutta merkittävästi. Tällä hetkellä merkittävä osa sähköverkkoon asennetuista keskijännitekojeistoista sisältää SF6-kaasua, ja tätä ongelmaa olemme pyrkineet ratkaisemaan RM AirSeT -kojeiston avulla, kertoo myyntipäällikkö Konsta Leino Schneider Electriciltä.

AirSeT-kojeistojen kysyntä suuressa nousussa

Viimeisen kuuden kuukauden aikana SF6-vapaiden kojeistojen kysyntä on kasvanut merkittävästi.

– Puhdasta ilmaa ja tyhjiötekniikkaa yhdistävällä ratkaisulla olemme pyrkineet vastaamaan kysyntään. Kojeistojemme ansiosta ympäristölle erityisen haitallisia fluorikaasuja ei kiinteistöjen sähköverkossa tulevaisuudessa enää tarvita, Konsta Leino korostaa.

Uusi RM AirSeT on jatkoa Schneider Electricin SF6-vapaalle tuoteperheelle. Se alentaa käyttökustannuksia ja on ympäristölle kestävä ratkaisu.

Konsta Leino, myyntijohtaja, konsta.leino@se.com, puh. 040 139 5345

Schneider Electric esittelee uudistetun datakeskusten White Space -valikoiman tehokasta tekoälyä ja suuren tiheyden sovelluksia varten19.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi tuotevalikoima palvelee suuren tiheyden sovelluksia ja tekoälyn työkuormia tarjoamalla paremman kapasiteetin, jäähdytystehon ja liitettävyyden. Parannetut ominaisuudet sisältävät toisen sukupolven NetShelter SX -räkit, NetShelter Aisle Containment -käytäväratkaisut ja NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut. Päivitetyt ratkaisut vastaavat alan vaatimuksiin kestävästä kehityksestä, markkinoille saattamisen nopeudesta ja EU:n energiatehokkuusdirektiivin noudattamisesta. Energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen edelläkävijä Schneider Electric on julkistanut uudistetun White Space -valikoimansa, jossa räkit ja IT-laitteet sijaitsevat datakeskuksessa. Tämä uusi tuotevalikoima sisältää toisen sukupolven NetShelter SX -räkit (NetShelter SX Gen2), uuden NetShelter Aisle Containment käytäväratkaisut ja päivittyvät NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut, jotka on suunniteltu vastaamaan nykyaikaisten datakeskusten muuttuvia tarpeita. Valikoima palvelee

Mediakutsu: Miten saadaan suomalaiset kodit osaksi ilmastohaasteen ratkaisua? – SuomiAreena to 27.6.2024 klo 14:00–14:4518.6.2024 11:41:31 EEST | Kutsu

Sähkön hintatason nousu ja hinnanvaihtelut ovat opettaneet suomalaisia seuraamaan ja ymmärtämään omaa sähkönkäyttöään. Asumisella on tavallisen kansalaisen osalta suuri ilmastovaikutus: Suomessa on 1,25 miljoonaa pientaloa, ja suurin osa niistä on rakennettu 70- ja 80-luvuilla. Miten tämä rakennusmassa saadaan teknologian avulla käyttämään vähemmän energiaa ja tuottamaan pienempää hiilijalanjälkeä? Mitä keinoja tavallisella kansalaisella on käytössään omassa kodissaan?

Schneider Electric ja AVEVA tekevät yhteistyötä IN-CORE Systèmesin kanssa parantaakseen sähköajoneuvojen akkujen tuotantoprosessia12.6.2024 11:42:10 EEST | Tiedote

Kumppanuus mahdollistaa elektroditason datayhteydet ja tarjoaa sähköautojen akkujen valmistajille uusia suorituskykytietoja. Yhteinen tarjonta optimoi laatua, tuotantoa ja materiaalien käyttöä vähentäen samalla jätettä. Schneider Electric, energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen johtaja, ja AVEVA, maailman johtava teollisten ohjelmistojen toimittaja, joka edistää digitaalista muutosta ja kestävää kehitystä, ovat ilmoittaneet uudesta kumppanuudesta IN-CORE Systèmesin kanssa. Nyt aloitetun yhteistyön tarkoitus on parantaa tehokkuutta sähköajoneuvojen akkutuotannossa. Sähköautomarkkinoiden kasvun jatkuessa räjähdysmäisenä akkutuotantoon kohdistuu yhä suurempia paineita laadun, tehokkuuden ja tulosten parantamiseksi. Tuotannon lisääntyminen voi johtaa uusiin ongelmiin, kuten vikaantumistapoihin ja prosessivaihteluihin, jotka puolestaan aiheuttavat toiminta-, materiaali- ja työvoimahäviöitä. Viime vuosina sähköautojen akkujen tuotannossa materiaalihävikki on ollut jopa 20 pr

EuroPark sai tehokkaan ratkaisun sähköautojen lataustarpeen hallintaan Schneider Electricin avulla10.6.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Sähköautoilun nopea kasvu on vauhdittanut myös latauspisteillä varusteltujen pysäköintipaikkojen kysyntää. Pysäköintipalveluja tarjoava EuroPark Finland on vastannut autoilijoiden tarpeisiin latureita lisäämällä mutta myös kehittämällä automatisointia. Schneider Electric loi EuroParkin Autopay Park & Charge -kohteisiin yhtenäisen käyttöliittymän, jonka avulla sujuva lataus, toimiva kuormanhallinta ja kiinteistöautomatiikka toimivat yhteen.

EU:n USB-C-latausstandardi astuu voimaan – Laitteiden pikalataus mahdollista nyt suoraan pistorasiasta31.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

USB-C-lataustekniikka yleistyy Euroopassa kiivaalla tahdilla. EU on määrännyt, että USB-C:stä tulee EU-alueella yleinen latausstandardi pienelektroniikkalaitteissa vuoden 2024 loppuun mennessä. Schneider Electric on lanseerannut ensimmäisenä kalustevalmistajana Pohjoismaissa USB-C-latauspistorasian, joka hyödyntää nopeaa ja dynaamista Power Delivery -lataustekniikkaa. USB-C-latauspistorasian etuja ovat nopean lataustehon lisäksi monipuolisuus, turvallisuus, käytännöllisyys ja helppo asennettavuus. Schneider Electricin Power Delivery -tekniikalla varustetusta USB-C-pistorasiasta saa jopa 45 watin lataustehon, jolloin esimerkiksi puhelimen akun voi saada 70-prosenttisesti täyteen vain puolessa tunnissa. Power Delivery on USB-C-liitäntään perustuva latausstandardi, joka mahdollistaa suuremman virransyötön ja nopeamman latauksen kuin perinteiset USB-latauskytkennät. Power Delivery -tekniikka takaa aina optimaalisen ja turvallisen latauksen, eikä käyttäjän tarvitse huolehtia, että laite sai