"Syvää korpea ja pilkahdus kirkkautta: Timo Teräsahjon uutuusromaani "Meditaatiometsä" vie lukijansa trauman ja hengellisen etsinnän maailmaan"

Moniääninen ja monisävyinen romaani, joka saa pohtimaan traumaattisten kokemusten osuutta hengellisessä etsinnässä.

Keväisenä päivänä 1983 kaksi vierasta miestä tunkeutuu väkivalloin Jeanin ja Ricardin bretagnelaiseen kotiin ja käynnistää tapahtumakulun, joka määrittää näiden kahden veljeksen koko tulevaisuuden.

Lähes neljäkymmentä vuotta myöhemmin suomalainen nuori mies tapaa entisen tyttöystävänsä, joka kertoo innostuneena ranskalaisesta Zen-opettajasta aavistamatta kuinka peruuttamattomalla tavalla opettaja tulee muuttamaan heidän elämänsä.

Timo Teräsahjon seitsemännessä kaunokirjallisessa teoksessa, Meditaatiometsässä, kuvataan trauman laajalle ulottuvia vaikutuksia ja käsitellään syvistä kohtaamisen tarpeista syntyvää herkkäuskoisuutta seurauksineen. Mediaatiometsä tarkastelee myös traumasta toipumista kuin toipumattomuuttakin. Se kuvaa myös meditaatiota - niin hyvässä kuin pahassakin.

Timo Teräsahjo on turkulainen kuntoutustyötä tekevä psykologi, kirjailija ja Lääkäri-lehden kolumnisti. Meditaatiometsä on hänen seitsemäs kaunokirjallinen teoksensa.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”28.5.2024 10:47:57 EEST | Tiedote

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).

"Sivutieromaani" on lyhytproosallaan J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut voittaneen Jukka Aalhon esikoisromaani24.5.2024 09:20:00 EEST | Tiedote

Sivutieromaani on Jukka Aalhon moderni tieromaani – koivunlehtien, maantien ja jaloviinan tuoksuinen matka läpi kesäisen Suomen. Se on maantientuoksuinen kesäkirja kaikille, jotka ovat joskus huoltoasemalle miettineet, mihin tuokin porukka on menossa. Suomalaisilla sivuteillä nauretaan, itketään, rakastetaan ja törmäillään niin, ettei elämä ole sen jälkeen entisellään.