"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).

Pahantahtoisen häiriköinnin kohteeksi voi joutua lähes kuka vain, sillä arki löytyy sosiaalisesta mediasta. Vaikka verkko luo välillemme etäisyyttä, olemme siellä paljaampia kuin koskaan. Mielipiteemme, työmme, vitsimme näkyvät ja leviävät kymmenien, satojen, jopa tuhansien pariin.

Verbaalinen väkivalta on vallankäyttöä. Sillä pyritään vaikuttamaan toisiin tuottamalla epämiellyttäviä ja kivuliaita tunteita kiusaamalla, ahdistelemalla, loukkaamalla, häpäisemällä tai nimittelemällä. Severi Hämäri soveltaa viestinnän- ja väkivallantutkimusta, psykologiaa sekä yhteiskuntafilosofiaa verkkovihan juuriin pääsemiseksi. Teos tarkastelee verbaalisen väkivallan merkitystä yhteiskunnan kannalta, tarjoten keinoja tarttua yhteen aikamme ongelmista tehokkaasti niin yksilönä, yhteisöinä kuin yhteiskuntana.

Kirja on kannanotto inhimillisen vuorovaikutuksen ja ihmisyyttä kunnioittavan käyttäytymisen puolesta. Teoksen on kuvittanut sarja- ja pilakuvia mm. Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja Turun Sanomiin piirtävä sarjakuvataiteilija Jyrki Vainio.

Severi Hämäri (s.1977) on yksi vuoden 2020 Tiedekirja -palkitun Esa Väliverronen ja Kai Ekholm (toim.) Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus -kirjan (Vastapaino, 2020) kirjoittajista.

Vuoden tiedekirjapalkinto 2020https://tiedekustantajat.fi/tiedotteet/vuoden-tiedekirja-2020-on-tieteen-vapaus-tutkijan-sananvapaus/

Hämäri opettaa puhetaitoa ja tutkii filosofiaa. Hän on aikuiskasvattaja, dialogiammattilainen sekä Suomen vanhimman ajatuspajan, vuonna 1968 perustetun Kriittisen korkeakoulun puhetaidon sekä tietokirjoittamisen vastaava opettaja.

Hämärin työ mm. Erätauko-dialogimenetelmän kehittämisen parissa toi Kriittiselle korkeakoululle vuoden Erätauko-säätiön vuoden 2021 Dialogiteko-tunnustuksen.

"Verbaalinen väkivalta verkossa" julkistetaan 18.6. klo 18 Tekstin talossa (Lintulahdenkatu 3). Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Suomen PENin kanssa, jonka Vihapuhetyöryhmässä Severi Hämäri on osallistunut PEN Internationalin rauhankomitealle valmistetun Vihapuhetyökalupakin  <https://www.suomenpen.fi/en/vihapuhetyokalupakki/> kirjoittamiseen ja toimittamiseen vuonna 2022.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Ekonomi Lassi Mäkisen uusi teos tarjoaa vallankumouksellisen lähestymistavan kassavirtalaskentaan"24.6.2024 08:12:00 EEST | Tiedote

Ekonomi Lassi Mäkinen esittelee uudessa kirjassaan "Tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu kassavirta" (Basam Books 2024) kassavirtamenetelmän, jollaisen käyttö maailmassa on vielä harvinaista, mutta sen voidaan arvioida yleistyvän tulevaisuudessa. Tämä on hänen kolmas kirjansa kassavirtalaskennasta. Mäkisellä on yli 50 vuoden kokemus kirjanpitojen laadinnasta ja taloussuunnittelusta. Yli 40 vuotta hän on toiminut yrittäjänä. Viimeiset 20 vuotta hän on systemaattisesti kehittänyt kassavirtalaskentaa ja käyttänyt menetelmää omissa yrityksissään.