"Rakkaus ja kuolema somen aikakaudella : Jännityskertomus luotaa yliopiston ja kulttuurin muutoksia"

Laulujen laulu on älyllinen trilleri yliopistomaailmasta. Se ottaa kantaa tutkijoiden häirintään, sosiaaliseen mediaan ja uskonnollisiin liikkeisiin Suomessa ja Yhdysvalloissa. Lukija temmataan mukaan juonitteluihin, matkoille ja arvoitusten pariin.

Helsinkiläinen professori kiinnostuu työtoverinsa yllättävästä kuolemasta. Asian selvittäminen vie hänet renessanssin rakkauskäsitysten äärelle. Vanhojen karttapallojen sisältä löytyy mullistavia tietoja. Niiden myötä Etelä-Ranskaan ja Kaliforniaan kokoontuu joukko tutkijoita, jotka odottavat 1500-luvun ennustuksien toteutumista.

Onko kaiken takana tekoälyn ohjaama salaseura tai uskonnollinen ääriliike? Ohjaako tutkijoiden päätelmiä tieto, rakkauden etsintä vai riippuvuus älypuhelimesta? Laulujen laulu on jännityskertomus, joka kytkee toisiinsa aatehistorian sekä nykypäivän tietoverkot ja salaliittoteoriat. Samalla se on rakkausromaani, jossa kaipuu kantaa eri maiden ja aikakausien välillä sekä kuolemankin taakse.

Viihteellisen kertomuksen keinoin teos ottaa myös kantaa yliopistomaailman moninaisiin muutoksiin. Onko humanistisilla tieteillä enää sijaa, kun tekoäly ja tietokoneiden laskentavoima selvittävät kulttuurin ja ajattelun salaisuudet? Määrittelevätkö markkinavoimat tieteen sisällön? Muuttuuko uskonnollinen maailmankatsomus nostalgiaksi, jonka tehtävänä on valjastaa konservatiiviset nuoret miehet populismin ja nationalismin palvelukseen?

Risto Saarinen on Helsingin yliopiston ekumeniikan professori. Hän on tutkinut laajasti rakkauden ja toivon aatehistoriaa. Vuonna 2020 hän sai Suomen Kulttuurirahaston elämäntyöpalkinnon.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Ekonomi Lassi Mäkisen uusi teos tarjoaa vallankumouksellisen lähestymistavan kassavirtalaskentaan"24.6.2024 08:12:00 EEST | Tiedote

Ekonomi Lassi Mäkinen esittelee uudessa kirjassaan "Tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu kassavirta" (Basam Books 2024) kassavirtamenetelmän, jollaisen käyttö maailmassa on vielä harvinaista, mutta sen voidaan arvioida yleistyvän tulevaisuudessa. Tämä on hänen kolmas kirjansa kassavirtalaskennasta. Mäkisellä on yli 50 vuoden kokemus kirjanpitojen laadinnasta ja taloussuunnittelusta. Yli 40 vuotta hän on toiminut yrittäjänä. Viimeiset 20 vuotta hän on systemaattisesti kehittänyt kassavirtalaskentaa ja käyttänyt menetelmää omissa yrityksissään.

"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”28.5.2024 10:47:57 EEST | Tiedote

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).