“Voltaire ihastuttaa ja suututtaa yhä”

Uusi suomennos valistusfilosofin pähkähulluimmasta veijariromaanista paljastaa miksi. Eurovaalien aikaan on hyvä muistaa, miten eurooppalaiset arvot – vallan kolmijako, kansalaisvelvollisuudet ja -oikeudet – vakiintuivat valistuksen ja vallankumousten myötä. Voltaire on edelleen valistusfilosofeista vihatuin ja rakastetuin.

Rakastetuin, koska teräväkielisenä humoristina ja räyhähenkisenä mielivallan vastustajana Voltairella oli ainutlaatuinen taito käsitellä vakavimpiakin kysymyksiä yhtä aikaa järkyttävästi ja kepeästi, pakinan tyyliin. Hän oli ärsyttäessäänkin hauska, villinraskas, jäätävän lämminhenkinen, hulvaton mutta perusteellinen.

Rosoisuutensa ja riemukkaan kekseliäisyytensä vuoksi hänestä kehkeytyi rakastettu tieto- ja runoniekka. Kansa koki hänet omakseen, koska hän puolusti yhteistä hyvää. Voltaire antoi valistusliikkeelle ilkikurisesti hymyilevät kasvot.

Kuva 1: Jean Huberin maalauksessa Le lever de Voltaire (1768–72) vasta vuoteesta noussut merkkihenkilö pukee vielä housujaan, kun hän jo kiivastuneena sanelee kirjettä (Wikipedia commons).

Voltaire kirjoitti herkeämättä muokatakseen vallitsevia asenteita. Hänen kirjallinen tuotantonsa käsittää satojatuhansia runosäkeitä, kymmeniä näytelmiä, joista osa nousi nopeasti suureen suosioon, lukuisia esseitä, tutkielmia, pilkkarunoja, pamfletteja, ensyklopedia-artikkeleita, kertomuksia ja osapuilleen 40 000 kirjettä.

Hänen työpäivänsä venyivät usein 14–17-tuntisiksi, ja hän saattoi herättää sihteerinsä yölläkin kirjoittamaan ylös ajatuksia heti tuoreeltaan. Monet kirjeensä hän päätti omaan ”tägiinsä”, ECRLINF eli Écraser l'Infâme, ”musertakaa tuo hirviö”. Hirviöllä hän tarkoitti kirkon ja valtion hirmuvaltaa, suvaitsemattomuutta ja ääriajattelua, joka johtaa sortoon ja väkivaltaan.

Voltairea vihattiin, koska hän oli sekä rääväsuinen että häikäilemätön. Solvattu solvaaja yritettiin vaientaa vankeusrangaistuksilla, maastakarkotuksilla, sensuurilla, kirjarovioilla, häväistyskampanjoilla, väärennöksillä, takavarikoilla, sabotaaseilla ja pahoinpitelyllä - tuloksetta.

Viime aikoina hänet on leimattu kolonialistiksi, rasistiksi, antisemiitiksi ja orjakauppiaaksi, heppoisin perustein, sillä kirjoituksissaan hän kritisoi kaikkea edellä mainittua. Orjakaupasta hän hyötyi omistamalla Intian kauppakomppanian osakkeita, joiden tuotosta orjakauppa muodosti murto-osan. Vastuullisen kuluttamisen idea alkoi hiljalleen itää.

Kuva 2: Voltairen muistomerkki tärveltiin Pariisin keskustassa useaan otteeseen vuonna 2020: punainen maali muistutti orjien verestä (Wikipedia commons).

Jos Voltaire eläisi yhä ja näkisi Pariisin keskustassa jotakuta toista henkilöä kunnioittavan veistoksen tärveltynä rotusorron vastustamisen merkiksi, hän voisi arvostaa sitä osuvana provokaationa. Voltairen oma elämä oli kuin kansalaistottelemattomuuden pitkä oppimäärä.

Voltairen perintönä nautimme kansalaisoikeuksista, joita saatamme pitää itsestään selvinä. Voltaire taisteli pitkään esimerkiksi sen eteen, ettei kidutus enää kuulu normaaleihin kuulustelukäytäntöihin ja ettei esimerkiksi jumalanpilkkasyyte riitä kuolemantuomion perusteeksi, kuten vielä hänen elinaikanaan.

Optimistin (Candide ou l'Optimisme, 1759) ovat aiemmin suomentaneet L. Onerva (1914) ja J. A. Hollo (1953). Tuoreesta laitoksesta ja Voltairen merkitystä valaisevista suomentajan jälkisanoista vastaa Sampsa Laurinen (Basam Books, 2024).

Orjakaupan ja kolonialismin kritiikki välittyy myös Voltairen suositusta ja hurjastelevasta veijariromaanista Candide, jonka nimi uudessa suomennoksessa kuuluu Optimisti. Ajan saatossa kieli muuttuu, samoin käännöskäytännöt. Uusi suomennos tavoittaa Voltairen kielen vauhdikkuuden ja estottomuuden edeltäjiään ketterämmin. Alatyylisiä ilmauksia ei ole siloteltu. N-sanaa ei käytetä, koska Voltairen aikaan se ei ollut yhtä avoimen rasistinen tölväys kuin nykyään. Virkkeistä välittyy tarinan iskemisen tuntu ja tuoreus.

Lennokas kertomus vie Euroopasta Pohjois-Afrikkaan, Venäjältä Etelä-Amerikkaan ja Venetsiasta Turkkiin. Rivien välissä Voltaire kritisoi kouriintuntuvasti aikansa epäkohtia, julmia oikeuskäytäntöjä, tekopyhyyttä, vallanhimoa, lyhytnäköistä ahneutta ja ihmisen raakalaismaisuutta.

Armottomimman kritiikin kohteena on kuitenkin hyväuskoisuus ja sokea optimistinen usko, jollainen pikemmin tukee kuin oikaisee vääristyneitä valtarakenteita. Vastalääkkeeksi Optimisti ei kuitenkaan tarjoa pessimismiä, vaan kertomuksen loppuratkaisu yllättää käytännönläheisyydellään.

Voltaire on suljettava jonnekin, missä hänelle ei koskaan tule antaa kynää, mustetta eikä paperia, koska oikuillaan hän voi kaataa koko valtion. – Oikeuskansleri d'Aguesseaun sihteerin lausunto vuonna 1733

Candide on tasapainoisen, voitokkaan hengen tuote -- valloittava huumori kietoutuu kultalankoina sen satiiriin.– Eila Pennanen

Candidella on varma, vakiintunut sijansa maailmankirjallisuuden kaikkein huomattavimpien satiiristen teosten joukossa. Aito gallialainen räiskyvä äly leikkii ja viettää voittojansa sen sivuilla. – J. A. Hollo

Oikeus suvaitsemattomuuteen on järjenvastaista, barbariaa, petojen oikeutta. – Voltaire: Traité sur la tolérance (1763)

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Ekonomi Lassi Mäkisen uusi teos tarjoaa vallankumouksellisen lähestymistavan kassavirtalaskentaan"24.6.2024 08:12:00 EEST | Tiedote

Ekonomi Lassi Mäkinen esittelee uudessa kirjassaan "Tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu kassavirta" (Basam Books 2024) kassavirtamenetelmän, jollaisen käyttö maailmassa on vielä harvinaista, mutta sen voidaan arvioida yleistyvän tulevaisuudessa. Tämä on hänen kolmas kirjansa kassavirtalaskennasta. Mäkisellä on yli 50 vuoden kokemus kirjanpitojen laadinnasta ja taloussuunnittelusta. Yli 40 vuotta hän on toiminut yrittäjänä. Viimeiset 20 vuotta hän on systemaattisesti kehittänyt kassavirtalaskentaa ja käyttänyt menetelmää omissa yrityksissään.

"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”28.5.2024 10:47:57 EEST | Tiedote

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).

"Sivutieromaani" on lyhytproosallaan J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut voittaneen Jukka Aalhon esikoisromaani24.5.2024 09:20:00 EEST | Tiedote

Sivutieromaani on Jukka Aalhon moderni tieromaani – koivunlehtien, maantien ja jaloviinan tuoksuinen matka läpi kesäisen Suomen. Se on maantientuoksuinen kesäkirja kaikille, jotka ovat joskus huoltoasemalle miettineet, mihin tuokin porukka on menossa. Suomalaisilla sivuteillä nauretaan, itketään, rakastetaan ja törmäillään niin, ettei elämä ole sen jälkeen entisellään.