Kaisu Tuokon dekkarisarjan toisessa osassa keskiöön nousee vanhusten arvostuksen puute – "Olemme vain hetken ajan hyödyllisiä itse kukin"

Kaisu Tuokon esikoisromaani Kosto sai viime kesänä loistavan vastaanoton niin lukijoilta kuin kriitikoiltakin. Nyt Kristiinankaupunkiin sijoittuva Eevi Manner -rikossarja jatkuu vanhusten huonoa kohtelua ja addiktioita kuvaavalla romaanilla Yksin.

Kaisu Tuokko: Yksin

Pikkukaupungin keskeiseltä paikalta, Myllykalliolta, löytyy vanhuksen ruumis. Ainoa vihje henkilöllisyydestä on ruumiin jalassa olevat läheisen hoivakodin sukat, mutta hoivakoti ei tunnista vanhusta asiakkaakseen.

Toimittaja Eevi Manner järkyttyy tapauksesta ja ryhtyy kirjoittamaan artikkelia vanhusten huonosta kohtelusta. Samaan aikaan kesäpaikassaan majaileva rikoskomisario Mats Bergholm tekee kaikkensa selvittääkseen uhrin henkilöllisyyden. Ruumiista löytyvät väkivallan merkit viittaavat rikokseen.

– Olen itsekin tilanteessa, jossa kannan huolta vanhemmastani ja huolehdin hänen asioistaan. Mietin välillä, että kuka näitä asioita hoitaisi, ellen minä? Kaisu Tuokko sanoo.

– Nykyajassa on vallalla hyötyajattelu. Pelkästään työikäiset tuntuvat olevan relevantteja, koska he ovat yhteiskunnalle hyödyllisiä. Ajatus on kestämätön, mehän olemme vain hetken ajan hyödyllisiä itse kukin. Tämä ajatus ei jättänyt minua rauhaan, ja siitä syntyi romaani Yksin.

Yksin on Eevi Manner -sarjan toinen osa, joka koukuttaa ja yhdistää kipeät, ajankohtaiset aiheet sekä kesäkaupungin idyllisen kauneuden. Tuokon esikoisromaani Kosto julkaistiin kesällä 2023, ja tänä kesänä dekkarisarjan tapahtumapaikoilla Kristiinankaupungissa järjestetään Eevi Manner -kävelyjä koko kesän ajan.

Kaisu Tuokko on Kristiinankaupungista kotoisin oleva dekkarikirjailija, eikä tuo Pohjolan helmi ole koskaan päästänyt hänestä irti. Tuokko rakastaa ventovieraiden tarinoita, pikkukaupunkien salaisuuksia, sateisia syysiltoja ja ruotsin kieltä. Hän asuu Helsingissä ja on nimennyt päähenkilönsä isoäitiensä mukaan. Romaanit syntyvät synkän musiikin tahtiin, erityisenä innoittajana on toiminut ruotsalaisyhtye Kent.

Yksin julkaistaan 23.5.2024.

Teos julkaistaan kaikissa formaateissa. Äänikirjan lukee Sanna Majuri.

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi