Pääekonomisti: Työttömyyden nousu on enenevässä määrin muodostumassa ongelmaksi

Työttömyyden nousu jatkui huhtikuussa. Tilastokeskuksen mukaan työttömiä oli 41 000 enemmän kuin vuosi sitten. Myös työllisten määrä aleni, mutta työvoiman tuntuva kasvu tasapainotti tilannetta. Työttömyysasteen trendi jatkoi Tilastokeskuksen mukaan edelleen nousussa ja päätyi huhtikuussa 8,2 prosenttiin.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

”Luvut vahvistavat kuvaa siitä, että työttömyyden nousu on enenevässä määrin muodostumassa ongelmaksi. Samalla työmarkkinoille on silti onnistuttu saamaan lisää työvoimaa, mikä on pitänyt työllisyyttä siedettävällä tasolla laskusuhdanteesta huolimatta. Yksi Suomen talouden harvoista valopilkuista on ollut korkea työperäisen maahanmuuton taso, mikä on tukenut työvoiman kasvua ja auttanut välttämään isompaa katastrofia työttömyyden lisääntymisestä huolimatta”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Tilastokeskuksen mukaan työllisiä oli huhtikuussa 17 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi 20–64-vuotiaille jatkoi laskussa ja päätyi 77,1 prosenttiin.

”Työmarkkinoilla on erikoinen tilanne, jossa työllisyysaste pysyy korkealla, vaikka työttömyys nousee rajusti. Osittain on kyse siitä, että työttömyys on juuri nyt vahvasti sukupuolittunutta. Työttömät tulevat suhdanneherkiltä miesvaltaisilta toimialoilta, kuten rakentamisesta ja teollisuudesta. Sen sijaan palvelualoilla ja julkisella sektorilla tilanne on edelleen melko normaali”, arvio Appelqvist.

Huhtikuussa miesten työttömyysaste oli 10,6 prosenttia. Naisten työttömyysaste oli selvästi alhaisempi eli 7,7 prosenttia.

Uusia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin huhtikuussa 56 100 eli 18 300 vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Pitkäaikaistyöttömiä oli 92 300, mikä on 7 700 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Pitkäaikaistyöttömyys ei ole alentunut enää yli 1,5 vuoteen, vaan on jämähtänyt sitkeästi korkealle tasolle.

”Korkealle nouseva työttömyys on aina iso ongelma. Työttömyys sulaa Suomessa yleensä varsin hitaasti. Eli kun työttömyysaste kerran pääsee kohoamaan, ovat vaikutukset pitkäkestoisia. Samalla kasvaa riski siitä, että ihmiset syrjäytyvät kokonaan työmarkkinoilta”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamari: Tietojenkalasteluyritykset kuumimmillaan – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia17.6.2024 11:52:54 EEST | Tiedote

Huijausviestit ja kaikenlainen tietojenkalastelu on lisääntyneet vuoden aikana tuntuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaakin, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.

Vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset heikentävät suomalaisten yritysten vientinäkymiä14.6.2024 06:47:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan yli 40 prosenttia vastanneista yrityksistä kokee kohonneiden kustannusten heikentäneen vientinäkymiään. Maaliskuussa tehdyn kyselyn perusteella vastaava luku oli vain seitsemän prosenttia. Kysely paljastaa huomattavan muutoksen vientiyritysten näkemyksissä vain kahden kuluneen kuukauden aikana, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: Britannian ja Suomen kahdenvälisissä suhteissa vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia – edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat7.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Brexitistä huolimatta Britannia, erityisesti Lontoo, pysyy yhtenä maailmanlaajuisen liiketoiminnan päätöksenteon keskuksena. Suomen edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat, ja sitä pitäisi osata käyttää hyödyksi, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.