Pääekonomisti: Työttömyyden nousu on enenevässä määrin muodostumassa ongelmaksi

Työttömyyden nousu jatkui huhtikuussa. Tilastokeskuksen mukaan työttömiä oli 41 000 enemmän kuin vuosi sitten. Myös työllisten määrä aleni, mutta työvoiman tuntuva kasvu tasapainotti tilannetta. Työttömyysasteen trendi jatkoi Tilastokeskuksen mukaan edelleen nousussa ja päätyi huhtikuussa 8,2 prosenttiin.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

”Luvut vahvistavat kuvaa siitä, että työttömyyden nousu on enenevässä määrin muodostumassa ongelmaksi. Samalla työmarkkinoille on silti onnistuttu saamaan lisää työvoimaa, mikä on pitänyt työllisyyttä siedettävällä tasolla laskusuhdanteesta huolimatta. Yksi Suomen talouden harvoista valopilkuista on ollut korkea työperäisen maahanmuuton taso, mikä on tukenut työvoiman kasvua ja auttanut välttämään isompaa katastrofia työttömyyden lisääntymisestä huolimatta”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Tilastokeskuksen mukaan työllisiä oli huhtikuussa 17 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi 20–64-vuotiaille jatkoi laskussa ja päätyi 77,1 prosenttiin.

”Työmarkkinoilla on erikoinen tilanne, jossa työllisyysaste pysyy korkealla, vaikka työttömyys nousee rajusti. Osittain on kyse siitä, että työttömyys on juuri nyt vahvasti sukupuolittunutta. Työttömät tulevat suhdanneherkiltä miesvaltaisilta toimialoilta, kuten rakentamisesta ja teollisuudesta. Sen sijaan palvelualoilla ja julkisella sektorilla tilanne on edelleen melko normaali”, arvio Appelqvist.

Huhtikuussa miesten työttömyysaste oli 10,6 prosenttia. Naisten työttömyysaste oli selvästi alhaisempi eli 7,7 prosenttia.

Uusia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin huhtikuussa 56 100 eli 18 300 vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Pitkäaikaistyöttömiä oli 92 300, mikä on 7 700 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Pitkäaikaistyöttömyys ei ole alentunut enää yli 1,5 vuoteen, vaan on jämähtänyt sitkeästi korkealle tasolle.

”Korkealle nouseva työttömyys on aina iso ongelma. Työttömyys sulaa Suomessa yleensä varsin hitaasti. Eli kun työttömyysaste kerran pääsee kohoamaan, ovat vaikutukset pitkäkestoisia. Samalla kasvaa riski siitä, että ihmiset syrjäytyvät kokonaan työmarkkinoilta”, sanoo Appelqvist.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.

Elinkeinoelämän järjestöt: Esitys kolmen kuukauden säännöstä vaatii vielä jatkotyöskentelyä19.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän järjestöjen mukaan hallituksen esitykseen niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä ei tule sisällyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta, ja työttömäksi jääville ulkomaalaisille työnhakuun annettavien suoja-aikojen tulisi olla esitettyä pidemmät. Esitysluonnos on valmistelun aikana parantunut merkittävästi, mutta järjestöt myös toivovat, että Migrin niukkenevat resurssit käytettäisiin maahantulon sujuvoittamiseen ja oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen työttömäksi jääneiden ihmisten valvonnan sijaan.

Keskuskauppakamari: Ammatillisen koulutuksen tarjontaa ei saa rajoittaa vaan siitä on tehtävä markkinalähtöisempää - yritysten omaa koulutusta ei saa lakkauttaa18.6.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Ammatilliseen koulutukseen on kaavailtu nykyisen hallituksen toimesta uudistuksia, joissa painopistettä siirretään yhä vahvemmin nuorten ja vailla aiempaa tutkintoa olevien kouluttamiseen. Keskuskauppakamari pitää uudistuksia oikean suuntaisina, mutta yritysten tarpeisiin vastaavan koulutuksen edellytysten heikentyminen herättää huolta.

Keskuskauppakamari: Tietojenkalasteluyritykset kuumimmillaan – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia17.6.2024 11:52:54 EEST | Tiedote

Huijausviestit ja kaikenlainen tietojenkalastelu on lisääntyneet vuoden aikana tuntuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaakin, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.