Ajosimulaattorit uudistivat metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien koulutuksen
Kaupunkiliikenne Oy:n metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajokoulutusta on täydennetty viime syksystä lähtien ajosimulaattoreilla. Ajoharjoittelu on tärkein osa kuljettajien ajotaidon opiskelua. Simulaattoreilla harjoitellaan normaalia ajoa, mutta myös poikkeustilanteita.
Kaupunkiliikenteen ajosimulaattorit monipuolistivat ja helpottivat kuljettajakoulutusta, sillä niillä voi ajaa kaikkina vuorokauden aikoina. Ajoharjoittelu ei ole riippuvainen vaunukalustosta, ja toisaalta harjoittelu ei sido kalustoa koulutuskäyttöön.
- Olemme saaneet positiivista palautetta ajosimulaattorien käytöstä ajoharjoittelussa. Simulaattorit ovat hyvä lisä koulutukseen. Kuljettajaoppilailla on matalampi kynnys siirtyä ajamaan oikealla vaunulla, kun koulutuksen alussa on opiskeltu perustaidot simulaattorilla. Simulaattoreita käytetään myös koulutettujen, linjaliikenteessä ajavien kuljettajien kertauskoulutuksissa, kertoo Kaupunkiliikenteen liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh.
Ennen kuin ajosimulaattorit saatiin täydentämään koulutusta, kaikki ajoharjoittelut tehtiin linjaliikennekalustolla metro- ja raitiotieverkostossa. Se sitoi kalustoa, ja ajoharjoittelua jouduttiin tekemään ilta- ja yöaikaan. Nykyään ajoharjoittelusta noin 20 prosenttia tehdään simulaattoreilla.
Kuljettajakoulutus monipuolistui
Ajosimulaattorit ovat monipuolistaneet kuljettajakoulutusta, sillä niillä voidaan harjoitella tilanteita, joita ei ole mahdollista harjoitella linjaliikenteessä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi raitiovaunun tai metrojunan vikaantumiset ja pakkojarrutukset. Raitiovaunusimulaattorilla harjoitellaan ennakoivaa ajoa esimerkiksi tilanteissa, joissa vaunun eteen ajaa yllättäen auto.
Simulaattoreilla voidaan myös harjoitella tilanteita, joita ei välttämättä ilmene ajoharjoitteluympäristössä, kuten ajoa lehtikelillä tai lumisissa olosuhteissa.
Ajosimulaattoreilla harjoittelu on energiatehokasta, sillä simulaattori kuluttaa vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen. Energiatehokasta ajamistakin on mahdollista harjoitella simulaattorilla: metrosimulaattoreissa, kuten aidoissakin metrojunissa, on DAS-järjestelmä (Driver Advisory System), jolla energiaa säästävää ajoa harjoitellaan.
Ajosimulaattorit sijaitsevat Hakaniemen metroaseman yhteydessä moderneissa ja uudenaikaisissa kuljettajakoulutustiloissa. Simulaattoritilassa on neljä ohjaamoa ja kouluttajan pöytä. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorit on Kaupunkiliikenteelle toimittanut espanjalainen Lander Simulation and Training Solutions S.A.
Uusia kuljettajia koulutetaan tänä vuonna
Kaupunkiliikenne kouluttaa tänä vuonna usealla kurssilla uusia metrojunan- ja raitiovaununkuljettajia. Metrojunankuljettajakursseilta on valmistunut ja valmistuu tämän vuoden aikana kaikkiaan 44 uutta kuljettajaa ja raitiovaununkuljettajia yhteensä 192.
Uusia kuljettajia tarvitaan muun muassa uudelle raitiolinjalle Kalasatamasta Pasilaan ja pikaraitiolinja 15:lle sen vuorovälin tihentyessä.
Yhteyshenkilöt
Pasi SinghKaupunkiliikenne Oy, liikennehenkilökunnan päällikkö
Puh:040 6273412pasi.singh@kaupunkiliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Aalto-yliopiston metroaseman liukuportaat ja hissit yliopiston ja pikaratikan suuntaan poissa käytöstä ma 15.7. alkaen9.7.2024 10:39:17 EEST | Tiedote
Aalto-yliopiston aseman yliopiston puolen sisäänkäynti suljetaan kuudeksi viikoksi ma 15.7. alkaen, koskaKaupunkiliikenne tekee liukuportaiden kattorakenteissa huoltotöitä. Sisäänkäynti on kokonaan suljettuna su 25.8. asti. Reitti metroon kulkee ainoastaan Tietotien sisäänkäynnin kautta 15.7. alkaen.
Myllypuron metroasema suljetaan ma 8.7. vaihteiden ja ratasiltojen korjaustöiden vuoksi1.7.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Metroliikenne muuttuu jälleen Mellunmäen metrohaaralla maanantaina 8.7., kun myös Myllypuron asema sulkeutuu Kaupunkiliikenteen toteuttamien metroradan vaihteiden ja siltojen peruskorjausten takia.
Pyörätalli avautuu Kaisantunneliin maanantaina 1.7.28.6.2024 13:33:27 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin alikulun yhteyteen sijoittuva Pyörätalli avautuu käyttöön maanantaina 1. heinäkuuta klo 12.00. Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoimassa tallissa on pysäköintipaikkoja noin 900 polkupyörälle. Tämä uusi liityntäpyöräpysäköintiin tarkoitettu paikka parantaa merkittävästi pyöräliikennettä tukevien palvelujen tarjontaa Helsingin keskustan alueella.
Rautatientorin metroasemalla käynnissä purku-, louhinta- ja betonitöitä20.6.2024 15:30:00 EEST | Tiedote
Rautatientorin metroasemalla työt pääsivät kunnolla vauhtiin kesäkuun alussa, kun asema suljettiin metroliikenteeltä. Kaupunkiliikenne Oy parantaa Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta. Töitä tehdään yötä päivää ja myös viikonloppuisin, jotta kolmen kuukauden metron liikennesulku riittää.
Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme