Suomen parhaat ammattiosaajat palkittiin Taitaja-kilpailussa

Nuorten ammattitaidon suomenmestaruusmitalit on jaettu tänään. Koko kilpailun parhaaksi Taitajien Taitajaksi valittiin kiinteistönhoitolajin voittanut Max Miettunen.

Tarjoilijalaji Taitaja2024-tapahtumassa.
Tarjoilijalaji Taitaja2024-tapahtumassa. Kuva: Katri Bäck (Savon ammattiopisto / Skills Finland

Taitaja2024-tapahtuma järjestettiin Kuopiossa 20.−23.5.2024. Suomenmestaruusmitaleista kamppaili yli 400 ammatillisessa koulutuksessa opiskelevaa nuorta. Mitalit jaettiin 49 lajissa, joista viisi oli erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Tulokset liitteenä.

Taitajien Taitajaksi valittiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniassa opiskeleva Max Miettunen, joka kilpaili kiinteistönhoidossa. Taitajien Taitaja on oman lajinsa kultamitalisti, joka toimii ammatillisen koulutuksen edustajana vuoden ajan. Hän saa vuodeksi käyttöönsä täyssähköisen Volvo EX30 -auton.

Kestävä kehitys, työturvallisuus ja yrittäjyys ovat teemoja, jotka tulee näkyä kaikissa Taitaja-lajeissa. Tapahtumassa palkitaan kussakin näistä kategorioista laji, joka on kyseisenä vuonna toiminut esimerkillisesti teeman huomioimisessa. Palkinnot jaettiin tänä vuonna seuraavasti:

• Kestävän kehityksen Taitaja-palkinnon sai hevostenhoito.
  • Yrittäjyyden Taitaja-palkinnon sai vaatteenvalmistus.
  • Työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin Taitaja-palkinnon sai puhdistuspalvelut.

Yläkoululaisten leikkimielisen tieto- ja taitokilpailun Taitaja9:n voittanut joukkue on Sapelihammastiikerit Sydän-Laukaan koulusta.

Taitaja2024-tapahtuma järjestetään Kuopiossa 20.–23.5.2024. Tapahtuma kerää yhteen maan huippuosaajat kisaamaan Suomen mestaruuksista. Kuopio-hallissa ja Sakkyn Savilahden kampuksella järjestettävä tapahtuma on yleisölle maksuton.

Ammattitaidon SM-kilpailun finaalissa kilpailee noin 350 opiskelijaa eri ammattialoilta. Semifinaaleihin osallistui 1903 kilpailijaa. Lajeja on 49, ja niistä viisi on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Taitaja2024-tapahtuman yhteydessä kilpaillaan lisäksi yläkoululaisten Taitaja9-kilpailun finaali.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjä on Savon ammattiopisto. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee tapahtuman toteuttamista. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka edistää ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa kilpailu- ja valmennustoiminnan avulla järjestämällä yhteistyökumppaniensa kanssa vuosittain ammatillisen koulutuksen suurtapahtuman Taitajan ja lähettämällä Suomen virallisen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin.