Finlands bästa yrkesförmågor prisbelönades i Mästare-tävlingen

FM-medaljerna i yrkesskicklighet för ungdomar har utdelats idag. Till hela tävlingens allra bästa Mästarnas Mästare valdes Max Miettunen som segrade i grenen fastighetsskötsel.

Servitör-grenen i Mästare2024-evenemanget.
Servitör-grenen i Mästare2024-evenemanget. Bild: Katri Bäck (Savon ammattiopisto / Skills Finland

Mästare2024-evenemanget arrangerades i Kuopio 20−23.5.2024. Om FM-medaljerna kämpade över 400 ungdomar som studerar inom yrkesutbildningen. Medaljer delades ut i 49 grenar, av vilka fem var MästarePLUS-grenar avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Resultaten som bilaga.

Till Mästarnas Mästare valdes Max Miettunen som studerar vid Omnia och tävlade i fastighetsskötsel. Mästarnas Mästare är guldmedaljör i den egna grenen, och ska vara representant för yrkesutbildningen i ett år. Han får i ett års tid använda en eldriven Volvo EX30.

Hållbar utveckling, arbetssäkerhet och företagsamhet är teman som ska synas i alla Mästare-grenar. I varje kategori av dessa belönas vid evenemanget en gren, som under det aktuella året har agerat föredömligt med att uppmärksamma temat. Priserna utdelades detta år enligt följande:

• Mästare-priset i Hållbar utveckling fick grenen hästskötsel.
  • Mästare-priset i Företagsamhet fick grenen klädsömnad.
  • Mästare-priset i Arbetssäkerhet fick grenen rengöringsservice.

Det vinnande laget i den lekfulla kunskaps- och färdighetstävlingen för högstadieelever, Mästare9 är Sapelihammastiikerit (Sabeltandtigrar) från Sydän-Laukaa skolan

Länkar

Mästare2024-evenemang arrangeras i Kuopio 20.-23.5.2024. Evenemanget samlar ihop landets toppförmågor för att tävla om finska mästerskapet. Evenemanget ordnas i Kuopio-hallen och på Savilahti campus vid Savon ammattiopisto och det är avgiftsfritt för allmänheten.

I FM-tävlingens final i yrkesskicklighet tävlar ungefär 350 studerande från olika yrkesområden. I semifinalerna deltog 1903 tävlare. Finalister tävlar i 49 grenar. Fem av grenarna är MästarePLUS-grenar som är avsedda för studerande i behov av särskilt stöd. I samband med Mästare2024- evenemang tävlar man i finalen i Mästare9-tävlingen för högstadieelever.

Huvudansvarig arrangör för evenemanget är Savon ammattiopisto. Undervisnings- och kulturministeriet stöder evenemanget. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf som främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Tillsammans med sina samarbetspartner ordnar organisationen årligen yrkesutbildningens storevenemang Mästare och skickar Finlands officiella yrkeslandslag till internationella yrkesskicklighetstävlingar.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry