Räävitön tanskalaiskissa Pökäle naurattaa pian myös suomalaiskoululaisia

Pökäle: Kosto on hirmuinen ja löyhkää kalalta on hurttia huumoria ja kattimaista kapinaa pursuavan sarjakuvasarjan ensimmäinen osa.

Pökäle: Kosto on hirmuinen ja löyhkää kalalta ilmestyy 13.6.2024

Pökäle: Kieroa peliä ja tuhoisa kattistrofi ilmestyy 24.10.2024

Jokainen tarvitsee joskus syntipukin. Ja jos ei ole sisaruksia, joutuu mahdollisesti tyytymään kissaan, joka ei onneksi osaa vasikoida eikä kostaa.

Vai osaako?

Pökäle-kissa ei nimittäin ole mikään nappisilmäinen tiukutassu vaan juonitteleva anarkisti, joka ei syntipukin rooliin suostu.

Pökäle: Kosto on hirmuinen ja löyhkää kalalta on hulvaton sarjakuva Severistä ja hänen kissastaan Pökäleestä, jotka käyvät loputonta sotaa.

Pökäle kyllästyy nopeasti saamaan nuhteet niskoilleen, joten hän päättää hankkiutua Severistä eroon. Se ei kuitenkaan ole helppoa. Lähinnä siksi, että Pökäle tykkää Severistä salaa.

Mukana kostoretkillä Pökäleellä ovat samassa naapurustossa asuvat Haisuhiiri, Mikki-Mopsi ja Surma-Saara.

Räävittömästä Pökäle-kissasta kertova sarja on ollut valtava menestys kotimaassaan Tanskassa, ja se on voittanut useita palkintoja. Suomen lisäksi sarja on myyty myös Ranskaan, Italiaan, Puolaan, Ruotsiin ja Norjaan.

Hervotonta, tummanpuoleista huumoria tulviva alakoululaisten sarjakuva saa jatkoa jo lokakuussa, kun Kieroa peliä ja tuhoisa kattistrofi ilmestyy.

Sophie Souid on palkittu tanskalainen lastenkirjailija ja suosittu podcast-juontaja, joka tunnetaan erityisesti vauhdikkaan humoristisista teksteistään. Thomas Hjorthaab on tanskalainen kuvittaja, jonka töitä on nähty lukuisten lastenkirjojen lisäksi myös musiikkivideoilla ja tv-ohjelmissa.

Arvostelukappalepyynnöt ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Sophie Souid ja Thomas Hjorthaab