KOVA yllättynyt valtion päätöksestä myydä A-Kruunu Oy

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yllättynyt valtion linjauksesta, jonka perusteella se voisi myydä kokonaan omistamansa A-Kruunu Oy:n. Yhtiön myyntiä koskevasta valtuudesta linjattiin tänään 23.5. julkistetussa valtioneuvoston omistajapolitiikkaa koskevassa periaatepäätöksessä. Eduskunta päättäisi valtion omistusosuuden vähentämisestä 100 prosentista nollaan.

A-Kruunu Oy on valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jonka tehtävänä on rakennuttaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Yhtiön tehtävänä on myös edistää puurakentamista, asumisen innovaatioita, kiertotaloutta ja vähähiilisyyttä. A-Kruunu Oy eriytettiin Kruunuasunnot Oy:stä omaksi yhtiökseen vuonna 2013. Yhtiö omistaa tällä hetkellä lähes 3 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa.

- Pidän yllättävänä hallituksen aikomusta myydä omistamansa A-Kruunu Oy, josta on viime vuosina tullut merkittävä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen omistaja suurimmilla kaupunkiseuduilla. Yhtiö irrotettiin Kruunuasunnoista reilut 10 vuotta sitten sen vuoksi, että se ryhtyisi osaltaan rakennuttamaan kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja suurimmille kaupunkiseuduille ja siten helpottamaan kohtuuhintaisten asuntojen saatavuutta. Yhtiö on myös tehnyt paljon erilaista kehittämistyötä ja siten kirittänyt myös eri tavoin kiinteistö- ja rakennusalaa. Koska kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista on edelleen merkittävää niukkuutta useissa suurimmissa kaupungeissa ja omakustannusvuokran ja markkinavuokrien ero on näillä alueilla suuri, pidän yllättävänä sitä, että hallitus tässä tilanteessa kuitenkin katsoo, että yhtiön myyminen olisi perusteltua, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 130 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 75 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2023 yhteensä lähes 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA: Vuokranantajat tarvitsevat lisää työkaluja asumishäiriöihin puuttumiseen12.6.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Monenlaiset äänet ja erilaiset elämäntyylit ja -tavat kuuluvat tavanomaiseen kerros- ja rivitaloasumiseen. Kuitenkaan esimerkiksi liiallista metelöintiä ei tarvitse sietää, ja jo yksi häiritsevästi käyttäytyvä asukas voi huonontaa toiminnallaan toisten asukkaiden asumisrauhaa ja asumisviihtyisyyttä. Yöaikaan tapahtuva metelöinti, kovaääninen musiikin soittaminen ja asunnossa tai parvekkeella tapahtuva tupakointi ovat yleisiä esimerkkejä häiritsevästä elämästä.

KOVA: Vastuullisuusviestintä tekee kohtuuhintaisten asuntotoimijoiden työn näkyväksi29.4.2024 07:36:00 EEST | Tiedote

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa, ja ympäristövastuullisuustekojen merkitys on tulevaisuudessa myös entistä tärkeämpää. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenistössä vastuullinen liiketoiminta sekä ympäristön huomioonottaminen kuuluvatkin keskeisimpiin toiminnan perusperiaatteisiin. Niin ikään yhtiön tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä viestiminen kuuluu keskeisesti vastuullisen vuokranantajan tehtäviin, ja KOVAn jäsenistö viestiikin aktiivisesti paitsi asukkailleen, myös sidosryhmilleen yhtiönsä tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä.