Katsoo kuin lehmä uutta veräjää – miksi?

”Katsoo kuin lehmä uutta veräjää” kuvaa täydellisesti lehmien luontaista uteliaisuutta ja epäluuloisuutta uusien asioiden edessä. Uusi veräjä tai ämpäri voi olla lehmälle kauhistus. Se pysähtyy, katsoo epäluuloisesti ja kieltäytyy liikkumasta. Mitä muuta lehmä ihmettelee? Laitumelle lasku -tapahtumat tarjoavat oivan tilaisuuden ottaa asiasta selvää ja seurata lehmien reaktioita hämmästyksestä ilotteluun. Lehmät päästetään laitumelle 25.5. Muhoksella, Pohjois-Pohjanmaalla ja 29.5. Lohtajalla, Keski-Pohjanmaalla.

MTK

Suurin osa lehmän päivästä kuluu leppoisasti märehtien ja rentoutuen. Lehmä syö päivässä keskimäärin 50-55 kiloa nurmesta tehtyä esikuivattua säilörehua, jota täydennetään väkirehulla. Täydennysrehuna käytetään usein ohraa, kauraa, rypsiä sekä kivennäisiä ja vitamiineja. Suomalainen maitoketju onkin edelläkävijä soijattomassa maidontuotannossa.

Vuonna 2023 Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomessa oli 236 000 lypsylehmää. Maitotiloja oli vuoden lopussa 4200 ja lypsylehmiä keskimäärin 55 per tila. Maitoa tuotettiin 2174 miljoonaa litraa. Noin 80 % lehmistä elää pihattonavetoissa, joissa ne voivat vapaasti liikkua, syödä, juoda ja levätä. Alalla on vahva tahtotila lisätä lehmien ulkoilua, sillä se parantaa muun muassa lehmien sorkkaterveyttä, lihaskuntoa ja hyvinvointia.

Suomalainen maito – Laadun, puhtauden ja teknologian edelläkävijä

Suomalainen maito on laadukas, puhdas ja kestävästi tuotettu tuote, joka yhdistää perinteet ja modernin teknologian. Maito tunnetaan puhtaudestaan ja korkeasta laadustaan. Maataloustuotannossa noudatetaan tiukkoja hygienia- ja turvallisuusstandardeja, ja Suomen puhdas luonto ja viileä ilmasto luovat erinomaiset olosuhteet maidontuotannolle. Suomalaiset ovat innokkaita maidon juojia. Kaupan maitohyllyltä löytyykin kotimaista valikoimaa moneen makuun ja myös erikoisruokavalioihin.

Lehmien kesäkauden avajaiset 25.5. Muhoksella ja 29.5. Lohtajalla

Kesäkauden kunniaksi lehmät kirmaavat laitumelle lauantaina 25. toukokuuta Muhoksella. Tervetuloa seuraamaan, kuinka lehmät ottavat ilon irti ja nauttivat vihreästä nurmesta pitkän talven jälkeen: Koivulan Kotijuustolan tila, Pyhänsivuntie 679, 91500 Muhos. Tapahtuma alkaa klo 11.00, ja H-hetki on klo 13.00. Tapahtumaa voi seurata livenä Instagramissa https://www.instagram.com/mtkpohjoissuomi/ ja Facebookissa https://www.facebook.com/MTKpohjoissuomi/?locale=fi_FI  Laitumelle laskun ohessa on paljon oheisohjelmaa koko perheelle. Lue lisää: https://pohjois-suomi.mtk.fi/-/laitumelle-lasku.

Niemelän tilalla Lohtajalla lehmät päästetään laitumelle keskiviikkona 29. toukokuuta klo 10.00–12.00. Striimaus tapahtumasta alkaa klo 9:50 MTK:n Youtube-kanavalla ja kestää noin tunnin. Kaikki ovat tervetulleita myös paikan päälle. Lohtajan koulun oppilaat saapuvat myös seuraamaan tapahtumaa. Lue lisää: https://www.mtk.fi/-/lhemat-laitumelle-24.

Maailman maitopäivä 1.6.

Maailman maitopäivää juhlistetaan 1. kesäkuuta YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n organisoimana. Tämä päivä korostaa maidon moninaisia merkityksiä ja sen tärkeyttä eri puolilla maailmaa.

Lappiin sijoittuva hanke tähtää luontokadon hillintään ja tarjoaa maanomistajille uusia mahdollisuuksia16.7.2024 14:52:47 EEST | Tiedote

MTK:n Luontoarvomarkkinoilta lisäarvoa Lappiin –hankkeessa tavoitteena on kehittää menetelmä, joka luo metsänomistajalle uusia ansaintakeinoja samalla parantaen ilmaston, ympäristön ja vesien tilaa sekä hilliten luontokatoa. Työ on herättänyt kiinnostusta ja parhaillaan hanke etsii esimerkkikohteita lappilaisten metsänomistajien luontoarvokohteiden tuotteistamista ja luontoarvokaupan sopimusmalleja varten.