Tulli

Tullista päivää – olettehan kuulleet jo EU:n hiilirajamekanismista?

Jaa

EU:n hiilirajamekanismin alkuvuonna alkanut raportointivelvoite on paitsi uusi niin myös osittain haastava velvoite maahantuojille. Tämän vuoksi Tullin asiakaspalvelu nostettiin uudelle tasolle ja puhelin otettiin käteen. Tullin asiakaspalvelijat soittivat maahantuontiyritykset läpi ja varmistivat, että hiilirajamekanismista on kuultu.

EU:n uuden hiilirajamekanismin myötä maahantuojien on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden päästötiedot komissiolle. Viime vuoden loka–joulukuussa maahantuoduista CBAM-tavaroista raportti piti jättää komissiolle tammikuun loppuun mennessä ja tämän vuoden tammi–maaliskuussa tuotujen tavaroiden raportin määräaika oli huhtikuun lopussa. Tullin tietojen mukaan sadat yritykset eivät ole tehneet raporttia näissä määräajoissa.

– Raportointivelvoite on uusi ja haastava asia maahantuojille. Tämän vuoksi olemme Tullissa panostaneet asiakasneuvontaan – jopa hieman poikkeuksellisella tavalla. Rekrytoimme uusia asiakasneuvojia, käärimme hihat ja soitimme ensimmäistä kertaa asiakkaat läpi. Kontaktoimme tiedossamme olevat raportointivelvolliset yritykset ja kerroimme uudesta velvoitteesta sekä mistä saa lisätietoja, kertoo Tullin asiakasneuvonnan esihenkilö Annika Salokannel.

CBAM-tavaroihin kuuluvat EU:n ulkopuolelta EU:hun tuotavat tietyt rauta- ja terästuotteet, lannoitteet, alumiini- ja sementtituotteet sekä vety ja sähkö.

Soittokierrosten lisäksi Tulli on järjestänyt useita avoimia asiakaswebinaareja, joissa on yhdessä ratkottu raportoinnin haasteita. Maahantuojia ja huolitsijoita on lähestytty myös suoraan sähköpostitse ja asiakastiedotteita sekä uutiskirjeitä on lähetetty lukuisia. Lisäksi Tullin asiantuntijat ovat pyynnöstä käyneet puhumassa eri tilaisuuksissa.

Huomautuksia tulossa

Lainsäädäntö mahdollistaa sanktiot, kuten virhemaksut, jos maahantuoja ei täytä raportointivelvollisuuttaan. Käynnissä oleva siirtymäkausi on oppimisjakso, joten ensimmäiseksi maahantuojia lähestytään huomautuksilla. Virhemaksu voi olla mahdollinen, jos raporttia ei pyynnöistä ja huomautuksista huolimatta anneta.

Pahimmillaan laiminlyönnin seurauksena voi olla jopa se, ettei toimija tulevaisuudessa saa lupaa tuoda CBAM-tavaroita EU-alueelle. Tämä voi tulla kyseeseen, jos raportti on toistuvasti jätetty antamatta tai siihen on tahallisesti laitettu vääriä tietoja.

– Haluamme auttaa maahantuojia raportoimaan komissiolle määräaikojen puitteissa. Panostamme ennen kaikkea siihen, että maahantuojat ovat tietoisia, että heidän pitää kommunikoida tavaroiden valmistajien kanssa päästötiedoista, hankkia tarvittavat resurssit raportointiin sekä muodostaa itselle toimiva raportointikäytäntö. Verkkosivuiltamme löytyy kattava ohjepaketti ja meihin voi myös aina olla yhteydessä, lupaa Salokannel.

Miksi pitää raportoida?

Hiilirajamekanismin tavoitteena on, että EU-tuontitavaroiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden tuotannossa syntyneitä ilmastoa lämmittäviä päästöjä. Samalla halutaan kannustaa kolmansia maita ja niissä sijaitsevia tavaroiden valmistajia vähentämään päästöjään.

Hiilirajamekanismi otetaan käyttöön vaiheittain. Nyt käynnissä olevalla siirtymäajalla (1.10.2023-31.12.2025) maahantuojan on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden suorat ja epäsuorat päästöt komissiolle. Raportti jätetään neljännesvuosittain edeltävän vuosineljänneksen tuonneista. Raportoinnilla on välillisesti tärkeä rooli hiilivuodon torjunnassa ja kasvihuonepäästöjen torjunnassa. Raporttien avulla komissio voi vahvistaa oletusarvot, joita käytetään tavaroiden tuotesidonnaisten päästöjen laskennassa sitten, kun hiilirajamekanismiin varsinaisesti siirrytään vuonna 2026. Raportointivaihe auttaa myös hiilirajamekanismin toimivuuden arvioinnissa. 

Lisätietoja: Tullin hiilirajamekanismi-verkkosivut

Aiempia tiedotteita:

Sadat maahantuontiyritykset jättäneet velvoitteensa hoitamatta (mediatiedote 23.2.2024)

Tullille uusi merkittävä tehtäväalue - vastaa nyt EU:n hiilirajamekanismin kaikista käytännön viranomaistoimista Suomessa(mediatiedote 29.12.2023)

Hiilirajamekanismi tuo maahantuojille, myös yksityishenkilöille, uusia velvollisuuksia – päästötiedot raportoitava (mediatiedote 31.8.2023)

Hiilirajamekanismin (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) avulla tietyille EU:n ulkopuolelta tuleville tavaroille asetetaan saman suuruinen kustannus, kuin joka kohdistuisi EU:ssa valmistettuihin vastaaviin tavaroihin EU:n päästökaupan toimeenpanon seurauksena. Mekanismi on käytössä kaikissa EU:n 27 jäsenmaassa. Tulli vastaa kansallisista hiilirajamekanismin viranomaistehtävistä Suomessa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kaipaatko haastateltavaa? Ota yhteys Tullin mediapalvelu p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi

Tietoja julkaisijasta

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Lisäksi Tullin tehtäviin kuuluvat hiilirajamekanismiin liittyvät viranomaistehtävät. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tulli

Viranomaiset valvovat veneilyä yhteistyössä – huolehdi tarvittavat varusteet veneeseen ja liiku turvallisesti vesillä18.6.2024 10:35:00 EEST | Tiedote

Poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos toimivat yhteistoiminnassa myös vesialueilla ja valvovat veneilijöiden turvallisuutta. Kaikki viranomaiset tarkastavat vesillä muun muassa veneen yleisen kunnon, pakolliset varusteet ja asiakirjat. Huomiota kiinnitetään myös kuljettajan ajotapaan ja -kuntoon. Kaikilta PTR-toimijoilta saa tarvittaessa apua ongelmatilanteissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye