Kuntaliiton Keskustan valtuuskuntaryhmä: Hallituksen kuntapolitiikka kaipaa suunnanmuutosta

Hyvinvointialueiden perustamisen seurauksena kuntien asema muuttui merkittävästi. Kuntia koskeva lainsäädäntö kuten kuntalaki ja laki kuntien peruspalveluiden valtionosuuksista eivät ole pysyneet muutoksen mukana. Samaan aikaan Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjaukset ovat kuntakentän tarpeisiin ja tulevaisuuden haasteisiin nähden liian suppeat.

Valtioneuvostolta puuttuu tällä hetkellä kokonaisvaltainen näkemys julkisesta rahoituksesta. Tämä antaa kokoomuslaiselle kuntaministerille työrauhan harjoittaa suurkuntiin tähtäävää kuntapolitiikkaa, koska asia ei näytä kiinnostavan muita hallituskumppaneita. Hyvinvointialueiden kohtalot taas ratkaistaan valtiovarainministeriön kahvipöydissä sen sijaan, että niiden rahoitusta uudistettaisiin parlamentaarisesti vastaamaan alueiden olosuhde- ja palvelutarve-eroja sosiaali- ja terveysministeriön vastuualueella.

Tarvitsemme kiireellisesti poliittista keskustelua kuntapolitiikan ja julkisen rahoituksen suunnasta pelkkien leikkaustoimien sijaan.

Kevan tuoreen kuntapäättäjäbarometrin mukaan kuntapäättäjien ja kuntien johtavien viranhaltioiden näkemykset kuntien tulevaisuudesta ovat heikentyneet rajusti. Kuntapäättäjistä peräti 68 prosenttia kertoi näkevänsä negatiivisena tai ristiriitaisena kunnan tulevaisuuden. Vastaavanlaisia tuntemuksia on hyvinvointialueilla. Kuntia ja hyvinvointialueita yhdistää huoli talouskehityksestä ja palveluverkosta.

Säilyttääkseen palvelut lähellä ihmisiä kunnat ovat tarjonneet hyvinvointialueille jo nyt tiloja ilmaiseksi käyttöön muun muassa Etelä-Pohjanmaalla. Kuntien hätähuudosta voi muodostua tulevaisuudessa hyvinvointialueiden yksi pysyvä rahoituselementti.

Kuntaliiton laskelmien mukaan kunnilla tulee olemaan tulevaisuudessa 2 miljardin euron pysyvä alijäämä. Miten käy kunnille, joiden vuokrasopimukset pian irtisanotaan hyvinvointialueiden toimesta? Valtion on lain mukaan tultava kuntia vastaan, jos kiinteistöt uhkaavat kuntien tulevaisuutta. Valtion, kuntien ja hyvinvointialueiden tulisi lisätä yhteistyötä ja osaamista kiinteistöasioissa pikaisesti.

Kuntaliiton Keskustan valtuuskuntaryhmä muistuttaa, että Suomi on ratifioinut Euroopan neuvoston kunnallisen itsehallinnon peruskirjan, jonka mukaan valtion tulee huolehtia, että kunnalla on riittävä rahoitus sen tehtävien hoitoon. Tämä on valtion ja hallituksen vastuulla oleva asia.

Keskustaryhmä esittää, että pelkän kuntien valtionosuuslainsäädännön uudistamisen sijaan tarvitsemme koko kuntalain ja kuntien rahoitusjärjestelmän uudistuksen. Uudistaminen tulee tehdä oikeudenmukaisesti niin, että rahoitus vastaa hyvinvointialueuudistuksen jälkeistä tilannetta ja kohtelee kuntia tasavertaisesti. Uudistus tulee myös valmistella parlamentaarisesti. Sen lähtökohtana tulee olla tehokkaasti toteutettujen, toimivien kuntapalveluiden tarjoaminen asukkaille kohtuullisella vero- ja maksurasituksella koko maassa. Valtion rahoituksessa tulee huomioida kunnan kaikki tehtävät.

Kiire on useinmiten konsulteista kallein. Hyvinvointialueet aloittivat vasta 1,5 vuotta sitten. Keskustan valtuuskuntaryhmä esittää, että hyvinvointialueiden talouden tasapainottamiseksi ja ennen kaikkea palveluiden kehittämiseksi hyvinvointialueille annetaan nyt työrauha ja lisäaikaa alijäämien kattamiseen vähintään vuoden 2027 loppuun asti.

Hyvinvointialueiden ja kuntien rahoitusjärjestelmät pitää uudistaa keskinäisvaikutukset arvioiden. Kuntien ja hyvinvointialueiden eriytymiskehitys on katkaistava. Tämä edellyttää muutosta hallituksen harjoittamaan kunta- ja hyvinvointialuepolitiikkaan. Välittömästi.

Kuntaliiton Keskustan valtuustoryhmä

Lisätiedot:
Esko Lehtimäki
valtuuskuntaryhmän puheenjohtaja  p. 040 550 6141

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen poliittinen kannanotto: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen17.6.2024 10:26:37 EEST | Tiedote

Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä. Koulutsempparit ovat reilussa kymmenessä vuodessa lunastaneet paikkansa nuorten ja koulujen arjessa. Tsempparin työ on painottunut erilaisin Opetus- ja kulttuuriministeriön hankerahoin yläkouluikäisten nuorten yhteisöllisen hyvinvoinnin tukemiseen, aikuisen läsnäoloon ja yksilön kohtaamiseen kouluarjen keskellä. Työ on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää, mutta valitettavan usein vain määräaikaista. Keskusta esittää, että jokaisessa yli 100 oppilaan koulussa tulee olla kouluohjaaja tai koulutsemppari nuoria kuuntelemassa, nuorten koulutyötä ja kasvua tukemassa, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta vahvistamassa sekä elämänhallintaa opastamassa. Kouluohjaaja työskentelee osana oppilashuollon, opetuksen, nuorisotyön ja vapaa-aikatoimen moniamm

Puheenjohtaja Antti Kaikkosen linjapuhe puoluekokouksessa Jyväskylässä 16.6.202416.6.2024 14:34:23 EEST | Tiedote

Hyvät keskustalaiset, hyvät kuulijat. Taisin eilen mainita, että rakennushommissa on oltu. Nyt edessä on remonttimiehen homma: Keskustan puheenjohtajuus. Pohdin puheenjohtajan tehtävää etukäteen niin, että siinä on jotain, mitä talon rakentamisessakin. Yhtä ihmistä suurempi homma. Vakava ja vastuullinen tehtävä, jossa on välillä hauskatkin puolensa. Yllätyksiä tulee, epäonnistumisiakin. Vapaa-ajalle tekemisen keksimisen ongelmaa ei ole. Yksin ei tarvitse eikä pidä yrittää. Mallia voi ottaa niistä, jotka ovat aiemmin olleet samalla asialla. Olen tuntenut kaikki Keskustan puheenjohtajat Johannes Virolaisesta tähän päivään. Kahta samanlaista puheenjohtajaa ei ole. Eikä kahta samanlaista puheenjohtajakautta. Jokaisen kausi on ollut erilainen kuin sen ensimmäisenä päivänä odotettiin. Yksityiskohtaiset suunnitelmat harvoin pitävät, kun maailma ympärillä rakentelee yllätyksiä. Sen ovat etenkin viime vuodet osoittaneet. Tavoite ja suunta pitää kuitenkin olla, jotta jotain voi saada aikaan. Jos

Keskusta valitsi uuden puoluejohdon, keskustalaisia johtaa jatkossa Antti Kaikkonen15.6.2024 17:34:23 EEST | Tiedote

Keskustan Jyväskylän puoluekokous on lauantaina 15.6. valinnut uuden puoluejohdon nyt alkavalle kaksivuotiskaudelle. Puheenjohtajaksi valittiin Antti Kaikkonen, varapuheenjohtajiksi Hilkka Kemppi, Tuomas Kettunen ja Markus Lohi. Puoluesihteerinä jatkaa Antti Siika-aho. Vaalien tulokset Puheenjohtajavaali Antti Kaikkonen 1368 ääntä Tuomas Kettunen 308 ääntä Varapuheenjohtajavaali Hilkka Kemppi 1350 Tuomas Kettunen 955 Markus Lohi 892 Petri Roininen 558 Vesa Kallio 502 Joonas Könttä 429 PäiviMononen-Mikkilä 321 Puoluesihteeriksi esitetty Antti Siika-aho valittiin yksimielisesti jatkokaudelle.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon poliittinen katsaus Keskustan puoluekokouksessa 15.6.202415.6.2024 10:05:12 EEST | Tiedote

Hyvät aatesisaret ja aateveljet, Puoluekokousväki – ystävät! Kaikki tiet vievät jonnekin. Ja joskus tiet risteävät. Tänään tiellä tulimme toisiamme vastaan. Kiitos kun tulit. Olen edessänne puhumassa viimeistä kertaa tämän hienon puolueen puheenjohtajana. Risteyksessä. Viime vuosien yksi hienoimmista kirjoista on Tommi Kinnusen Neljäntien risteys. Kirja kertoo monen sukupolven mittaisen suomalaisen sukutarinan. Neljäntien risteys on oikeasti yhä olemassa, kirjailijan synnyinseudulla Kuusamossa. Kaikki paikalliset siellä vaarojen maisemissa tuntevat risteyksen. Yksi tie vie Ouluun, yksi Lopottiin. Yksi rantaan, yksi kirkkoon. Minne tiet vievät tästä Keskustan risteyksessä? Meidän risteyksessä on kai yksi tie vie vasemmalle, yksi oikealle. Yksi menneeseen, yksi tulevaan. Minkä tien valitsemme? Vai olisiko sittenkin viisasta toviksi pysähtyä ja katsella ympärilleen ennen kuin jatkaa matkaa. Vapaan kansan suoralta tieltä, keskeltä näkee kauas. Hyvät ystävät, Erilaiset kriisit kotimaassa ja

Puheenjohtaja Annika Saarikon puhe puoluekokouksen avauksessa Jyväskylässä 14.6.202414.6.2024 14:50:26 EEST | Tiedote

Hyvät keskustalaiset, Aatesisaret ja veljet! Alkava kesä, viikot ennen juhannusta ovat täynnä vehreyttä ja valoa. Suomi on parhaimmillaan pientareiden kukissa, koivujen vihreän eri sävyissä ja peilityynissä järvissä. Me keskustalaiset kokoonnumme tänne Jyväsjärven rannoille viettämään kesäisiä päiviä yhdessä ja rakentamaan suuntaa Suomelle ja puolueellemme. Olette sydämellisesti tervetulleita jokainen. Ja huomenna meitä on täällä vielä moninverroin enemmän väkeä! Emme ole täällä Jyväskylässä koolla ensimmäistä kertaa – kokous kolmenkymmenen vuoden takaa on piirtynyt vahvasti puolueen syvämuistiin. Silloinkin Suomelle totisesti etsittiin yhdessä suuntaa, lamavuosien keskellä ja Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Tuolloin Keskusta kokosi sisäänsä koko vaativan kansallisen keskustelun EU-jäsenyyden mahdollisuuksista ja uhista. Olimme monen äänen ja mielipiteen joukko – ja sellaisena valtavan vahva. Keskusta ratkaisi Suomen suunnan. Toivon, että tässä kokouksessa – vaikkakaan ei varmasti