Kesän tiemerkintätyöt ovat alkaneet Itä-Suomessa (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Suojateiden ja keskiviivaston ylläpitotyöt aloitettiin toukokuun puolivälissä. Tiemerkintöjen ylläpitoon ja uusiin tiemerkintöihin käytetään tänä vuonna Itä-Suomessa noin 4,5 milj. euroa.

Printteriauton automaattitulostimella tehty nopeusrajoitusmerkintä.
Printteriauton automaattitulostimella tehty nopeusrajoitusmerkintä. Pohjois-Savon EKY-keskus

Kesän tiemerkintätyöt ovat alkaneet Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon alueilla. Tiemerkintätyö on osa päällystystyömaata, jossa noudatetaan alennettuja nopeusrajoituksia siihen asti, kunnes kohteen tiemerkintätyöt ovat valmistuneet kokonaan.

Myös tieverkolle toteutettavat täristävien merkintöjen jyrsinnät tehdään tiemerkintätöiden yhteydessä. Tiemerkintätyöt valmistuvat viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta, silloin kun niihin liittyy samalla täristävien merkintöjen tekeminen.

Uudelleenpäällystyskohteella yksiajorataisella tieosuudella nopeusrajoitus on enintään 80 km/h ja kaksiajorataisella tieosuudella 100 km/h, kunnes tiemerkinnät on tehty.

Maantieverkolla tiemerkintöjen ylläpitotyötä tekevä tiemerkintäkone liikkuu muuta liikennettä hitaammin. Tämän takia tiemerkintätyöstä voi hetkellisesti aiheutua häiriötä yleiselle liikenteelle. Tiemerkintöjä, kuten ajokaistanuolia ja nopeusrajoitusmerkkejä, tehdään yhä enemmän automatisoidulla kuorma-autoalustaisella työkoneella. Linjamerkintää tehdään hitaasti liikkuvalla kuorma-autokalustolla, mutta pienmerkintää, mm. väistämisviivoja ja suojateitä, tehdään edelleen myös käsityönä.

Tiemerkintätöiden vaarallisuus

Tiemerkitsijän työympäristö on erittäin vaarallinen, kun työtä tehdään liikenteen seassa. Työkohteilla työ- ja liikenneturvallisuutta voi jokainen autoilija parantaa noudattamalla nopeusrajoituksia ja muuta liikenteenohjausta. Tiemerkintäkoneen varoitusvalot viestivät autoilijoille, että vauhtia on syytä hiljentää ja keskityttävä liikenneympäristön havainnointiin sekä säilyttää riittävä turvaväli työkoneeseen.

Tiemerkintäkone ohitetaan turvallisesti erityistä varovaisuutta noudattaen siten, että mahdollinen ohittaminen tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen tiemerkintäauton kohtaamista tai jäädä odottamaan tiemerkintäauton antamaa ohitusmahdollisuutta. Merkintäkoneessa olevat liikennemerkit osoittavat, kummalta puolen työkohde pitää ohittaa (jakajan nuoli tai valonuoli).

Vaahto tiellä varoittaa tuoreesta tiemerkinnästä

Alemmalla tieverkolla maalilla tehtävistä tiemerkinnöistä varoitetaan vaahtohattaroilla. Vaahto kertoo, että tiemerkintä on vielä märkää, eikä sen päältä kannata ajaa. Päätieverkolla tiemerkinnät ylläpidetään massalla ja uusi merkintä on yliajettavissa muutaman minuutin kuluttua. Märän tiemerkinnän ylittäminen sotkee tien viivaston sekä ajoneuvon.

Lisätietoja:

Maarit Kauppinen, p. 0295 026 726,
maarit.kauppinen@ely-keskus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus

Juha Putkinen, p. 0400 554 143
juha.putkinen@cleanosol.fi
Cleanosol Oy

Käsinmerkintäryhmä merkintätyössä.
Printteriauton nopeusrajoitusmerkintä
Vaahtohattara kertoo, että tiemerkintä on vielä märkä.

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.