Sijoitusasuntolainojen kysyntä hieman piristynyt

Sijoitusasuntolainojen kysyntä

Maalis-huhtikuussa 2024 uusia sijoitusasuntolainoja nostettiin 210 milj. euron edestä, mikä on 14 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Nostoja kuitenkin tehtiin selvästi vähemmän kuin vastaavana aikana vuosina 2021 ja 2022. Koska nostomäärät ovat kasvaneet verrattuna vuoteen 2023, kotitalouksien sijoitusasuntolainakannan (8,7 mrd. euroa) vuosimuutos oli 0,0 % huhtikuussa 2024, kun se vielä vuosi sitten vastaavana aikana oli  –1,1 %. Kuukausitasolla sijoitusasuntolainakanta on kasvanut nyt neljä kuukautta peräkkäin.

Kotitalouksien koko asuntolainakannan (106,0 mrd. euroa) supistuminen vuodentakaisesta (–1,2 %) jatkui huhtikuussa, kun omistusasuntolainakanta (97,3 mrd. euroa) pieneni –1,3 %. Omistusasuntolainakanta supistui vähentyneiden nostomäärien vuoksi. Maalis-huhtikuussa 2024 uusia omistusasuntolainoja nostettiin 1,9 mrd. euron edestä, mikä on 8 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaava aikana.

Kokonaisuudessaan huhtikuussa 2024 asuntolainoja  nostettiin edelleen poikkeuksellisen vähän. Huhtikuussa asuntolainoja nostettiin 1,1 mrd. euron edestä, mikä on 7 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana, mutta 28 % vähemmän kuin huhtikuun nostomäärät vuosina 2011–2022 keskimäärin. Pääsiäisen vuoksi huhtikuussa vuonna 2023 työpäiviä oli vähemmän kuin vuonna 2024, mikä osaltaan vaikuttaa nostomääriin. Työpäivien lukumäärän ja pääsiäisen huomioon ottavien laskennallisten kausitasoitettujen  lukujen mukaan asuntolainoja nostettiin huhtikuussa 2024 vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Uusien asuntolainojen keskikorko (huhtikuussa 4,36 %) on pysynyt lähes muuttumattomana alkuvuoden 2024. Huhtikuussa 2024 uusien sijoitusasuntolainojen keskikorko oli 4,53 % ja omistusasuntolainojen 4,34 %. Myös asuntolainakannan keskikoron (4,08 %) nousu on pysähtynyt alkuvuodesta 2024. Se on pysynyt muuttumattomana joulukuun 2023 lopusta lähtien. Huhtikuussa 2024 omistusasuntolainakannan keskikorko oli 4,06 % ja sijoitusasuntolainakannan 4,28 %.

Lainat

Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli huhtikuun 2024 lopussa kulutusluottoja 17,8 mrd. euroa ja muita lainoja 17,5 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset nostivat uusia lainoja  huhtikuussa 2,1 mrd. euron edestä, ja niistä asuntoyhteisölainoja oli 680 milj. euroa. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi maaliskuusta ja oli 5,47 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli huhtikuun lopussa 107,4 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 44,3 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli huhtikuun 2024 lopussa 109,0 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 1,34 %. Talletuskannasta oli yön yli  talletuksia 67,3 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 13,2 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat huhtikuussa 1,2 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli huhtikuussa 3,52 %.

Lisätietoja:
Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 28.6.2024 klo 10.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja  grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot2/.

Invitation to the media: Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on 26 June in Helsinki12.6.2024 13:19:57 EEST | Kutsu

Dear journalist, You are invited to participate in the Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on Monetary Policy in Low and High Inflation Environments on Wednesday, 26 June 2024 in Helsinki, Finland. This year, our focus will be on monetary policy transmission and sharing experiences with monetary policy instruments and frameworks in both low and high inflation environments. Kindly find the programme below. Please note that all times listed in the conference schedule are in Finnish local time (UTC+3 EEST). Please register by 20 June 2024 by using link below: Register here ----- Programme Time: Wednesday, 26 June 2024 Place: Kulttuurikasarmi (address Narinkka 2, Helsinki, Finland) 12.30 Opening remarks Governor Olli Rehn, Bank of Finland 13.00 Invited keynote speech: Reflections on the monetary policy outlook Governor Fabio Panetta, Banca d’Italia 13.40 Invited keynote speech: Monetary Policy in the Euro Area Member of the Executive Board Philip R. Lane, Europea

Number of card payments increased in the first quarter of 202412.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

In the first quarter of 2024, a total of 547 million card payments were made using Finnish payment cards, which was 31 million (6%) more than in the same period a year earlier. The aggregate value of card payments declined 7% from the last quarter of 2023 to stand at EUR 16.5 billion. The aggregate value of contactless payments was EUR 5.6 billion in the first quarter of 2024, which was 15% more than in the corresponding period a year earlier. In the first quarter of 2024, a total of 340 million card payments were made on a contactless basis, 8% more than a year earlier. A total of 96 million card payments were initiated on a computer or mobile device in the first quarter of 2024, which was 23% more than in the first quarter last year. The aggregate value of remote card payments (EUR 4 billion) was 24% more than in the corresponding period a year earlier. The number of card payments made using a microchip or magnetic stripe declined 14% from the year earlier to 0.1 billion transactions