Digi- ja väestötietovirasto

Kiire ei saa olla este työkyvyn tukemiseen – Suomi.fissä napakka, kattava ja käytännönläheinen opas pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille

Jaa

Suomi.fin opas antaa tiiviin ja käytännönläheisen kokonaiskuvan työkykyyn vaikuttavista tekijöistä sekä keinoista johtaa ja tukea työkykyä työpaikalla.

Kuvassa naisella on tabletti kädessä.
Suomi.fin uusi opas Työkyvyn tukeminen työpaikalla son suunnattu erityisesti pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille. Digi- ja väestotietovirasto, Teemu Kuusimurto

Uuden Suomi.fin oppaan kohderyhmää ovat etenkin ne työpaikat, joilla ei ole henkilöstöhallintoa tai erityisesti työkykyasioihin perehtyneitä henkilöitä. Pienten työpaikkojen lisäksi tällaisia ovat nopeasti kasvavat startup-yritykset.  

– Työ tulee järjestää ja organisoida siten, että se ei aiheuta työntekijälle haitallista kuormitusta. Työpaikan johdolla on tässä keskeinen rooli, painottaa erityisasiantuntija Teija Inkilä projektia ohjanneesta sosiaali- ja terveysministeriöstä.  

Kun aika on kortilla, uusi opas helpottaa tiedon löytämistä 

– Tietoa työkyvystä on tarjolla runsaasti. Oppaan suunnittelua varten tehdyissä haastatteluissa selvisi, että erityisesti pienten työnantajien on kuitenkin vaikea löytää omaan tilanteeseen soveltuvaa tietoa ja työkaluja. Monien vastuiden paineissa työkykyasioihin perehtymiseen jää niukasti aikaa, taustoittaa erityisasiantuntija Heini Mynttinen Digi- ja väestötietovirastosta. 

Pienillä työpaikoilla työkyvyn tukemiseen ei välttämättä ole myöskään riittävästi osaamista, toimintatapoja eikä edes tietoa, mistä tietoa voi saada. Myös lakisääteisten työturvallisuus- ja työkykyvelvoitteiden tunteminen voi olla ohutta.  

– Työkyvyn tukeminen pienillä työpaikoilla on erityisen tärkeää, koska yhdenkin osaavan työntekijän pidempi poissaolo saattaa halvaannuttaa toimintaa merkittävästi, kertoo oppaan suunnitteluun osallistunut vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen Työterveyslaitokselta. 

Työkyvyn tukeminen koetaan tärkeäksi – uusi opas vastaa tarpeeseen 

Työelämän muuttuvat vaatimukset aiheuttavat haasteita johtamiselle ja esihenkilötyölle. Työpaikoilla on suuri tarve tiedolle, miten työssä jaksamista ja mielenterveyttä voidaan tukea työn arjessa. Hyvällä työkykyjohtamisella voidaan vähentää sairauspoissaoloja ja niistä aiheutuvia kustannuksia sekä hillitä työntekijöiden vaihtuvuutta. 

Uusi opas vastaa tähän huutoon. Tiiviin kokonaiskuvan lisäksi Suomi.fin opas kokoaa keskeiset tietolähteet ja työvälineet helposti saataville yhteen paikkaan.   

Työkyvyn tukeminen työpaikalla-opas on suunniteltu laajan asiantuntijajoukon kanssa osana EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa 

Työkyvyn tukeminen työpaikalla -oppaan sisällön suunnitteluun on osallistunut asiantuntijoita Akavasta, Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueista, KEHA-keskuksesta, Kelasta, Kevasta, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajista , Mieli ry:stä, Mikro- ja yksinyrittäjät ry:stä, Suomen Psykologiliitto ry:stä, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöstä, STTK ry:stä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Työterveyslaitoksesta, Työturvallisuuskeskuksesta, Suomen Työterveyshoitajaliitto ry:stä, Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry:stä ja Suomen Yrittäjät ry:stä. Lisäksi oppaalle toteutettiin laaja käyttäjätestaus.    

Oppaan toteutti Digi- ja väestötietovirasto sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa. Työterveyslaitos toimi projektin asiantuntijatukena. 

Opas on osa EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Oppaan taustalla on huoli siitä, että Suomen työikäinen väestö supistuu ja rakenteellinen työttömyys on jäänyt korkealle tasolle. Jotta ihmiset voisivat hyvin töissä eikä heille kertyisi pitkiä sairauspoissaoloja, työntekijöiden työkyvyn ongelmiin pitäisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.   

Suomi.fin opas pähkinänkuoressa 

Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas sisältää tietoa siitä, 

  • mitä työkyky on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat 
  • miten työkykyä edistetään työpaikan arjessa  
  • mitkä ovat johdon, esihenkilöiden ja työntekijöiden roolit ja vastuut  
  • miten muutokset työkyvyssä voi havaita ajoissa ja miten niihin kannattaa reagoida 
  • miten työkyvyn toimintamalli ja muut lakisääteiset suunnitelmat laaditaan 
  • mitkä ovat työnantajan lakisääteiset velvollisuudet. 

Yhteyshenkilöt

Yhteystiedot

Heini Mynttinen, erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, p. 0295 535 321
Teija Inkilä, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö, p. 0295163484
Irmeli Pehkonen, vanhempi asiantuntija. Työterveyslaitos, p. 040 708 3784

Kuvat

Kuvassa naisella on tabletti kädessä.
Suomi.fin uusi opas Työkyvyn tukeminen työpaikalla son suunnattu erityisesti pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille.
Digi- ja väestotietovirasto, Teemu Kuusimurto
Lataa

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.

Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote

Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.

Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release

The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.

Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande

En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter

Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote

Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye