Kiire ei saa olla este työkyvyn tukemiseen – Suomi.fissä napakka, kattava ja käytännönläheinen opas pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille
Suomi.fin opas antaa tiiviin ja käytännönläheisen kokonaiskuvan työkykyyn vaikuttavista tekijöistä sekä keinoista johtaa ja tukea työkykyä työpaikalla.

Uuden Suomi.fin oppaan kohderyhmää ovat etenkin ne työpaikat, joilla ei ole henkilöstöhallintoa tai erityisesti työkykyasioihin perehtyneitä henkilöitä. Pienten työpaikkojen lisäksi tällaisia ovat nopeasti kasvavat startup-yritykset.
– Työ tulee järjestää ja organisoida siten, että se ei aiheuta työntekijälle haitallista kuormitusta. Työpaikan johdolla on tässä keskeinen rooli, painottaa erityisasiantuntija Teija Inkilä projektia ohjanneesta sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Kun aika on kortilla, uusi opas helpottaa tiedon löytämistä
– Tietoa työkyvystä on tarjolla runsaasti. Oppaan suunnittelua varten tehdyissä haastatteluissa selvisi, että erityisesti pienten työnantajien on kuitenkin vaikea löytää omaan tilanteeseen soveltuvaa tietoa ja työkaluja. Monien vastuiden paineissa työkykyasioihin perehtymiseen jää niukasti aikaa, taustoittaa erityisasiantuntija Heini Mynttinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Pienillä työpaikoilla työkyvyn tukemiseen ei välttämättä ole myöskään riittävästi osaamista, toimintatapoja eikä edes tietoa, mistä tietoa voi saada. Myös lakisääteisten työturvallisuus- ja työkykyvelvoitteiden tunteminen voi olla ohutta.
– Työkyvyn tukeminen pienillä työpaikoilla on erityisen tärkeää, koska yhdenkin osaavan työntekijän pidempi poissaolo saattaa halvaannuttaa toimintaa merkittävästi, kertoo oppaan suunnitteluun osallistunut vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen Työterveyslaitokselta.
Työkyvyn tukeminen koetaan tärkeäksi – uusi opas vastaa tarpeeseen
Työelämän muuttuvat vaatimukset aiheuttavat haasteita johtamiselle ja esihenkilötyölle. Työpaikoilla on suuri tarve tiedolle, miten työssä jaksamista ja mielenterveyttä voidaan tukea työn arjessa. Hyvällä työkykyjohtamisella voidaan vähentää sairauspoissaoloja ja niistä aiheutuvia kustannuksia sekä hillitä työntekijöiden vaihtuvuutta.
Uusi opas vastaa tähän huutoon. Tiiviin kokonaiskuvan lisäksi Suomi.fin opas kokoaa keskeiset tietolähteet ja työvälineet helposti saataville yhteen paikkaan.
Työkyvyn tukeminen työpaikalla-opas on suunniteltu laajan asiantuntijajoukon kanssa osana EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa
Työkyvyn tukeminen työpaikalla -oppaan sisällön suunnitteluun on osallistunut asiantuntijoita Akavasta, Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueista, KEHA-keskuksesta, Kelasta, Kevasta, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajista , Mieli ry:stä, Mikro- ja yksinyrittäjät ry:stä, Suomen Psykologiliitto ry:stä, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöstä, STTK ry:stä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Työterveyslaitoksesta, Työturvallisuuskeskuksesta, Suomen Työterveyshoitajaliitto ry:stä, Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry:stä ja Suomen Yrittäjät ry:stä. Lisäksi oppaalle toteutettiin laaja käyttäjätestaus.
Oppaan toteutti Digi- ja väestötietovirasto sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa. Työterveyslaitos toimi projektin asiantuntijatukena.
Opas on osa EU:n rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Oppaan taustalla on huoli siitä, että Suomen työikäinen väestö supistuu ja rakenteellinen työttömyys on jäänyt korkealle tasolle. Jotta ihmiset voisivat hyvin töissä eikä heille kertyisi pitkiä sairauspoissaoloja, työntekijöiden työkyvyn ongelmiin pitäisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Suomi.fin opas pähkinänkuoressa
Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas sisältää tietoa siitä,
- mitä työkyky on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat
- miten työkykyä edistetään työpaikan arjessa
- mitkä ovat johdon, esihenkilöiden ja työntekijöiden roolit ja vastuut
- miten muutokset työkyvyssä voi havaita ajoissa ja miten niihin kannattaa reagoida
- miten työkyvyn toimintamalli ja muut lakisääteiset suunnitelmat laaditaan
- mitkä ovat työnantajan lakisääteiset velvollisuudet.
Yhteyshenkilöt
Yhteystiedot
Heini Mynttinen, erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, p. 0295 535 321
Teija Inkilä, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö, p. 0295163484
Irmeli Pehkonen, vanhempi asiantuntija. Työterveyslaitos, p. 040 708 3784
Kuvat

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme