Brådskan får inte vara ett hinder för att stöda arbetsförmågan – i Suomi.fi finns en komprimerad, omfattande och praktisk guide för ledningen och cheferna på små arbetsplatser
Äntligen en guide där man snabbt kan hitta information för att stöda arbetsförmågan. Guide i Suomi.fi ger en kompakt och praktisk helhetsbild av de faktorer som påverkar arbetsförmågan samt av metoderna för att leda och stöda arbetsförmågan på arbetsplatsen.

Målgruppen för den nya guiden i Suomi.fi är i synnerhet de arbetsplatser som varken har personalförvaltning eller personer som är insatta i frågor som gäller arbetsförmågan. Förutom små arbetsplatser omfattar detta snabbväxande startup-företag.
– Arbetet ska ordnas och organiseras så att det inte orsakar skadlig belastning för anställda. Ledningen för arbetsplatsen har en central roll i detta, betonar specialsakkunnig Teija Inkilä vid social- och hälsovårdsministeriet som styrde projektet.
När tiden är knapp är det lättare att hitta information tack vare den nya guiden
– Det finns rikligt med information om arbetsförmågan. I intervjuerna som gjordes för att planera guiden framkom det att i synnerhet små arbetsgivare ändå har svårt att hitta information och verktyg som lämpar sig för den egna situationen. Under trycket från många ansvarsområden finns det knappt om tid för att sätta sig in i frågor som gäller arbetsförmågan, berättar specialsakkunnig Heini Mynttinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
På små arbetsplatser finns det inte heller nödvändigtvis tillräckligt med kompetens, verksamhetssätt eller ens information om var man kan få information för att stöda arbetsförmågan. Kännedomen om de lagstadgade skyldigheterna i fråga om arbetarskydd och arbetsförmåga kan också vara tunn.
Det är särskilt viktigt att stöda arbetsförmågan på små arbetsplatser, eftersom en kompetent arbetstagares längre frånvaro kan förlama verksamheten avsevärt, berättar äldre sakkunnig Irmeli Pehkonen vid Arbetshälsoinstitutet som deltog i planeringen av guiden.
Det upplevs som viktigt att stöda arbetsförmågan – den nya guiden svarar på behovet
De föränderliga kraven i arbetslivet medför utmaningar för ledningen och chefsarbetet. På arbetsplatserna finns ett stort behov av information om hur man kan stöda orken i arbetet och den psykiska hälsan i vardagen. Genom god ledning av arbetsförmågan kan man minska sjukfrånvaron och kostnaderna för den samt hejda omsättningen av arbetstagare.
Den nya guiden svarar på detta rop. Utöver den kortfattade helhetsbilden samlar guiden i Suomi.fi de centrala informationskällorna och verktygen på ett och samma ställe.
Guiden Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen har planerats tillsammans med en stor grupp sakkunniga som en del av Finlands program för hållbar tillväxt som finansieras av EU
Sakkunniga från Akava, Arbetarskyddscentralen, Arbetshälsoinstitutet, FPA, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, Finlands Företagshälsovårdareförbund, Finlands Företagsläkarförening rf, Finlands Psykologförbund, Företagarna i Finland, Institutet för hälsa och välfärd (THL), Keva, Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf, Mikro- och ensamföretagare, Regionförvaltningsverks ansvarsområden för arbetarskyddet, STTK och UF-centret har deltagit i planeringen av innehållet i Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen-guiden. Dessutom genomfördes en omfattande användartestning för guiden.
Guiden genomfördes av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata under social- och hälsovårdsministeriets ledning. Arbetshälsoinstitutet fungerade som expertstöd för projektet.
Guiden är en del av Finlands program för hållbar tillväxt som finansieras av EU. Bakgrunden till guiden är oron för att befolkningen i arbetsför ålder i Finland minskar och den strukturella arbetslösheten ligger på en hög nivå. För att människorna ska må bra på arbetet och inte samla på sig långa perioder av sjukfrånvaro bör man ingripa i problem med arbetsförmågan i ett så tidigt skede som möjligt.
Guiden i Suomi.fi i ett nötskal
Guiden Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen i Suomi.fi innehåller information om
- vad arbetsförmåga är och vad som påverkar den
- hur man främjar arbetsförmågan i vardagen på arbetsplatsen
- vilka roller och ansvar ledningen, cheferna och de anställda har
- hur man kan upptäcka förändringar i arbetsförmågan i tid och hur man bör reagera på dem
- hur verksamhetsmodellen för arbetsförmågan och andra lagstadgade planer utarbetas
- vilka lagstadgade skyldigheter arbetsgivaren har.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum