Keskuskauppakamari: Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää Suomelta toimia myös EU-tasolla

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että seuraavalla EU-vaalikaudella EU:n kehittäminen kilpailukykyisemmäksi toimintaympäristöksi yrityksille edellyttää suomalaisilta toimijoilta aktiivista ennakkovaikuttamista.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Kauppakamarien EU-vaalitavoitteissa nostetaan esille EU:n ennakkovaikuttamisen tärkeys kilpailukyvyn vahvistamisena. Kauppakamarien mukaan Suomen tulisi tunnistaa Suomelle strategisesti tärkeät kysymykset ja muodostaa niistä ennakkokantoja.

”Viime hallituskauden aikana käsitelty EU:n ennallistamisasetus paljasti sen, kuinka tärkeää on olla aktiivisesti mukana niissä keskusteluissa, joissa käsitellään Suomelle strategisesti tärkeitä kysymyksiä. Ennakkovaikuttamisessa on ennen kaikkea kyse siitä, että omalla toiminnallamme varmistamme, että Suomen hyvät ratkaisut päätyvät EU:n ratkaisuiksi,” sanoo Romakkaniemi.

Kansainvälinen kilpailu edellyttää EU:n tason ratkaisua osaajapulaan

Tulevina vuosina EU kilpailee kansainvälisistä investoinneista, osaavasta työvoimasta ja teknologiajohtajuudesta. Osaavan työvoiman saatavuus on keskeisessä roolissa EU:n ja Suomen kilpailukyvyn turvaamisessa.

”Kilpailukykyinen EU tarvitsee osaamista. Eurooppa ikääntyy ja työllisten määrä laskee koko mantereella, joka myös näkyy Suomessa työvoimapulana. Kilpailukyvyn kannalta on tärkeätä, että EU:ssa turvataan osaavan työvoiman saatavuus ja panostetaan TKI-toimintaan,” toteaa Romakkaniemi.

Kauppakamarien julkaisemassa EU:n vaalitavoitteissa nostetaan tarve luoda EU-tason strategia osaamiseen perustuvalle maahanmuutolle ja muuttaa TKI-rahoituksen painopistettä.

”Seuraavalla EU-toimikaudella on tärkeätä, että rahoitusta suunnataan EU:n rahoitusvälineiden kautta enemmän TKI-toimintaan niin, että kriteereissä painotetaan laatua ja kilpailullisuutta,” sanoo Romakkaniemi

Kauppakamarit julkaisivat 8.5. kahdeksan tavoitetta tulevalle EU-vaalikaudelle. Kaikki kahdeksan tavoitetta on luettavissa täältä

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.

Elinkeinoelämän järjestöt: Esitys kolmen kuukauden säännöstä vaatii vielä jatkotyöskentelyä19.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän järjestöjen mukaan hallituksen esitykseen niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä ei tule sisällyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta, ja työttömäksi jääville ulkomaalaisille työnhakuun annettavien suoja-aikojen tulisi olla esitettyä pidemmät. Esitysluonnos on valmistelun aikana parantunut merkittävästi, mutta järjestöt myös toivovat, että Migrin niukkenevat resurssit käytettäisiin maahantulon sujuvoittamiseen ja oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen työttömäksi jääneiden ihmisten valvonnan sijaan.

Keskuskauppakamari: Ammatillisen koulutuksen tarjontaa ei saa rajoittaa vaan siitä on tehtävä markkinalähtöisempää - yritysten omaa koulutusta ei saa lakkauttaa18.6.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Ammatilliseen koulutukseen on kaavailtu nykyisen hallituksen toimesta uudistuksia, joissa painopistettä siirretään yhä vahvemmin nuorten ja vailla aiempaa tutkintoa olevien kouluttamiseen. Keskuskauppakamari pitää uudistuksia oikean suuntaisina, mutta yritysten tarpeisiin vastaavan koulutuksen edellytysten heikentyminen herättää huolta.

Keskuskauppakamari: Tietojenkalasteluyritykset kuumimmillaan – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia17.6.2024 11:52:54 EEST | Tiedote

Huijausviestit ja kaikenlainen tietojenkalastelu on lisääntyneet vuoden aikana tuntuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaakin, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.