Skanska rakentaa Turun päihdehuollon monipalvelukeskuksen

Skanska on sopinut Hemsön omistukseen kuuluvan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n kanssa Turun päihdehuollon monipalvelukeskuksen toteuttamisesta. Monipalvelukeskus tulee Varsinais-Suomen hyvinvointialueen käyttöön. Rakentamisen valmistelut aloitetaan kesäkuussa ja varsinaiset rakennustyöt kesän aikana. Kohde valmistuu syksyllä 2025.

Havainnekuva Turun päihdehuollon monipalvelukeskuksesta.
Havainnekuva Turun päihdehuollon monipalvelukeskuksesta. ARCO

Kaksikerroksinen monipalvelukeskus rakennetaan Mäntymäen sairaala-alueelle puretun sairaalarakennuksen tilalle osoitteeseen Luolavuorentie 2. Uuteen rakennukseen sijoittuu tilapäismajoitus, päiväkeskus, asumispäivystys ja -kokeilu sekä terveysneuvontapiste Milli. Lisäksi monipalvelukeskukseen tulee sosiaalikeskuksen työtilat ja asiakasvastaanotto.

H-kirjaimen muotoisen rakennuksen julkisivumateriaalina on pääsääntöisesti kahta erilaista käsinlyötyä umpinaista tiiltä. Porrashuoneiden julkisivukasetit on taitettu alumiinikomposiittilevystä, ja ylimmän kerroksen julkisivuun käytetään metallipoimulevyä. Rakennuksen energialuokka on A, ja kohde rakennetaan EU-taksonomian mukaiseksi.

”Korkea energiatehokkuus on ollut hankkeessa tavoitteena alusta alkaen, sekä vastuullisuuden että ylläpitokustannusten kohtuullisuuden näkökulmasta”, sanoo Hemsön rakennuttajapäällikkö Kirsi Viheriäranta.

”Rakennukselle tavoitellaan BREEAM-ympäristöluokituksen Excellent-tasoa. Monipalvelukeskus lämmitetään 18 maalämpökaivon avulla ja myös jäähdytykseen hyödynnetään toteutettavaa energiakaivokenttää. Lisäksi katolle asennetaan aurinkopaneelit”, kertoo Skanskan tulosyksikön johtaja Vesa Hintukainen.

Hemsö Suomi Oy, rakennuttajapäällikkö Kirsi Viheriäranta, puh. 0400 212 590, kirsi.viheriaranta[at]hemso.se

Skanska Talonrakennus Oy, tulosyksikön johtaja Vesa Hintukainen, puh. 040 518 8777, vesa.hintukainen[at]skanska.fi

Havainnekuva Turun päihdehuollon monipalvelukeskuksesta.

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2023 lopussa noin 1 800 henkilöä Suomessa.

NSDC-hanke vauhdittaa hiilineutraalien kaupunkien kehitystä13.6.2024 12:05:43 EEST | Tiedote

Skanska, KONE, Tietoevry, Granlund, Integrio, Synocus ja Tampereen yliopisto ovat käynnistäneet Nordic Superblocks as Decarbonization Catalysts (NSDC) -hankkeen. Hanke jatkuu vuoden 2025 loppuun saakka, ja se on saanut NextGenerationEU-rahoituksen Business Finlandin kautta. Hankkeella tuetaan Suomen vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitetta, sillä NSDC:n tavoitteena on vauhdittaa siirtymää hiilineutraaleihin rakennuksiin ja asumiseen.

Skanskalle tunnustus vapaaehtoisista kestävyyssitoumuksista12.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Kestävän kehityksen toimikunta, ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Ympäristömerkintä Suomi palkitsivat keskiviikkona 12. kesäkuuta vuoden 2023 parhaat kestävän kehityksen sitoumukset. Tunnustuksen saivat Skanskan lisäksi Jyväskylän kaupunki, Tampere-talo Oy, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS, Helsingin kaupunki ja K-ryhmä ryhmä kahdessa sitoumuskategoriassa.