Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy

Kauppaa ja kulttuuria vuodesta 1899 – Turun Kansallinen Kirjakauppa 125 vuotta

Perustamisestaan lähtien, samassa talossa Linnankatu 16:ssa samannimisenä toiminut yksityinen yritys, Turun Kansallinen Kirjakauppa, on Suomessa ainoa laatuaan. 125 vuoden aikana yritys on pystynyt muuntautumaan perinteitä kunnioittaen uudessa mukana.

Puolet talosta omassa käytössä vuonna 1924.

1.6.1899 kirjakauppa avattiin G.A. Petreliuksen rakennuttamaan taloon, jossa liike edelleenkin toimii. Yritys palvelee Turussa kolmessa kivijalkaliikkeessä ja verkkokaupassa valtakunnallisesti. Toiminnan ydin on aina ollut laaja valikoima ja henkilökohtainen palvelu niin kuluttajille kuin yrityksille ja yhteisöille. Vuosikymmenten saatossa yritys on laajentanut valikoimia kirjoista paperi- ja toimistotarvikkeisiin sekä datapalveluihin.

Kirjakaupan perustaminen

Kirjakaupan tarina alkoi jo vuotta ennen liikkeen avaamista, vuonna 1898, jolloin alustavat valmistelut perustamisesta aloitettiin. Perustavan kokouksen pöytäkirjassa todettiin toivotun, ”että paikkakunnallamme saataisiin toimeen kansallinen kirjakauppayhtiö, etupäässä kirjallisuuden levittämiseksi kansan syviin riveihin”. Perustajaosakkaat olivat pääasiassa virkamiehiä, opettajia ja maanviljelijöitä.

Kauppaneuvos Yrjö Korte (1885-1979) teki ennätyksellisen 80 vuoden uran Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy:n palveluksessa. Hän aloitti yhtiön palveluksessa juoksupoikana 14-vuotiaana nousten johtajaksi vuonna 1906 21-vuotiaana. Johtajana hän toimi 60 vuotta ja hallituksen jäsenenä 20 vuotta kuolemaansa saakka. Lue lisää historiasta https://kansallinen.fi/historia/

Yrj%F6%20Korte%2C%20toinen%20oikealta.
Yrjö Korte, toinen oikealta.

Luotettava yhteistyökumppani 125 vuoden ajan

”Yrityksen arvot, kuten luotettavuus, turvallisuus ja hyvä yhteistyökumppanuus, ovat varmasti avain menestykseen ja pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin”, pohtii toimitusjohtaja Paula Palmroth. Asiakkaiden tunteminen ja paikallisuus korostuvat toiminnassa.

”Kirjakauppa-ala on liiketoiminnan ja kulttuurin yhdistämistä, joka tänä päivänä vaatii muutoskykyä. Kiihtyvän elämäntahdin pyörteissä ihmiset edelleen tarvitsevat sekä uutta tietoa että kirjallisuuden suomia elämyksiä ja rauhoittumisen hetkiä”, korostaa Palmroth.

Liikkeen avaamispäivää vietetään työn merkeissä ja 125-vuotista taivalta juhlistetaan vuoden aikana eri tavoin.

Kuvapankkiin

Paula Palmroth
paula.palmroth@kansallinen.fi

Puolet talosta omassa käytössä vuonna 1924.
Yrjö Korte, toinen oikealta.
Laudoitettu julkisivu vuodelta 1944.
Laudoitettu julkisivu, vuodelta 1944.
Kirjakauppa 1904.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi