Kokemäenjoessa vuollejokisimpukoita ennätysmäärät (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Vuollejokisimpukoiden määrä Harjavallan padon alapuolisella jokiosuudella oli vuoden 2023 seurannassa noussut huomattavasti verrattuna vuoden 2014 nikkelipäästön jälkeiseen aikaan.

Vuollejokisimpukat.
Vuollejokisimpukat. © Rami Laaksonen

Heinäkuussa 2014 Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n tehtaalta pääsi patoaltaan kohdalla Kokemäenjokeen jätevettä, joka sisälsi 66 tonnia vesieliöille myrkyllistä nikkeliä. Päästön jälkeen havaittiin joessa runsaasti kuolleita vuollejokisimpukoita (Unio crassus) sekä muita simpukkalajeja (soukkojoki-, sysijoki-, ja pikkujärvisimpukka). Simpukoiden runsauksia, ikäjakaumia yms. on päästön jälkeen tutkittu useina vuosina, viimeksi kesällä 2023.

Vuollejokisimpukoiden määrä Harjavallan padon alapuolisella jokiosuudella on noussut huomattavasti tutkimusvuosien 2014 - 2023 seurannassa.

Vuollejokisimpukoiden%20m%E4%E4r%E4%20Harjavallan%20padon%20alapuolisella%20jokiosuudella%20oli%20vuonna%202023%20noussut%20huomattavasti%20verrattuna%20aikaisempiin%20tutkimusvuosiin.

Myrkkypäästöjen jälkeisestä populaatiokoon arviosta vuonna 2014 on tultu ylöspäin 106 prosenttia ja yli 6 miljoonaa yksilöä. Muihin simpukkalajeihin verrattuna vuollejokisimpukan populaation kasvu viimeisen kolmen vuoden aikana on ollut moninkertaista.

Suurin osa (83 %) vuollejokisimpukoista on 50–74 mm pituisia. Tuon kokoiset yksilöt ovat aiemman tiedon perusteella 6–7-vuotiaita eli syntyneet vuosina 2016–2017. Vuoden 2023 selvityksessä saatiin ensimmäisen kerran kattava kuva populaation koosta, sillä pienimmät simpukat ovat aiemmissa näytteissä olleet aliedustettuina. Niiden havaitseminen joen pohjalta on vaikeampaa kuin suurikokoisten ja täysikasvuisten yksilöiden.

Vuonna 2014 tapahtunut nikkelipäästö aiheutti vakavaa haittaa simpukkapopulaatioille

Vuollejokisimpukkapopulaation toipuminen oli tutkituista lajeista hitainta, mutta vuonna 2023 sen luonnollinen lisääntyminen näyttää nostaneen populaation koon vuoden 2014 nikkelipäästöjä edeltänyttä aikaa korkeammalle tasolle Kokemäenjoessa.

Vuollejokisimpukka on mainittu luontodirektiivin 16(1) artiklassa sekä rauhoitettuna lajina luonnonsuojeluasetuksen liitteessä 2 (Ympäristöministeriö 2023). 21.6.2017 annetussa päätöksessä (VARELY/1622/2014) Varsinais-Suomen ELY-keskus katsoi, että Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n toiminnassa Harjavallassa 4.-6.7.2014 tapahtunut päästö Kokemäenjokeen oli aiheuttanut luonnonsuojelulain 5 a §:n tarkoittaman luontovahingon ja ympäristönsuojelulain 176 §:n tarkoittaman vesistön merkittävän pilaantumisen. ELY-keskus määräsi ympäristönsuojelulain 176 §:n nojalla Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n ryhtymään korjaaviin toimenpiteisiin perustilan palauttamiseksi. Yhtenä velvoitteena oli Kokemäenjoen vuollejokisimpukkapopulaation luontaisen palautumisen seuranta.

Kokemäenjoen nikkelipäästö (ely-keskus.fi)

Suursimpukkapopulaatioiden tila Kokemäenjoessa kesällä 2023, raportti 28022024, Alleco Oy.pdf

Lisätietoja:

Ympäristönsuojeluyksikkö
Harri Helminen, erikoisasiantuntija, harri.helminen@ely-keskus.fi, 0295 022 865

Luonnonsuojeluyksikkö
Iiro Ikonen, ylitarkastaja, iiro.ikonen@ely-keskus.fi, 0295 022 869

Varsinais-Suomen ELY-keskus

Saaristomerellä runsaasti sinilevähavaintoja, esiintymiä myös Lounais-Suomen sisävesillä (Varsinais-Suomi, Satakunta)20.6.2024 12:20:58 EEST | Tiedote

Sinilevähavainnot ovat lisääntyneet tällä viikolla runsaasti monin paikoin Saaristomerta, ja havaintoja on tullut myös Lounais-Suomen järviltä. Sinilevää on havaittu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannassa. Havaintoja on tallennettu myös Rotarien seurantaan sekä Vesi.fi-palveluun. Lämpimällä säällä leväesiintymät voivat runsastua entisestään, tuulinen sää puolestaan sekoittaa vesimassaa ja estää laajojen levälauttojen muodostumista.

Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet kääntyneet laskuun, tulvahuiput takana myös muualla Vuoksen vesistöalueella (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)19.6.2024 11:06:25 EEST | Tiedote

Kuiva toukokuu ja suuret juoksutukset ovat kääntäneet Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet laskuun. Tulvahuiput jäivät selvästi aiemmin keväällä ennustettua alemmas. Saimaa on kuitenkin edelleen 55 cm ja Pielinen 25 cm ajankohdan keskimääräisen vedenkorkeuden yläpuolella. Vesistöalueen muut järvet ovat jo pääosin lähellä tavanomaisia kesäkorkeuksia tai niiden alapuolella. Uhkaava tulvatilanne oli muistutus siitä, että tulviin varautumiseen tulee kiinnittää vesistöalueella huomiota myös tulevaisuudessa.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.