Helsingfors stad bereder en konkurrensutsättning av taxistationen vid Stationsplatsen
Helsingfors stad bereder en konkurrensutsättning för att förbättra kvaliteten och tillförlitligheten av taxitrafiken på Stationsplatsen. Målet med konkurrensutsättningen är att endast taxiföretag som ingått avtal får bedriva taxitrafik från taxistolpen vid Stationsplatsen. Vi kommer även att granska framtiden för de övriga taxistationerna.

Den nuvarande situationen vid Stationsplatsens taxistation har väckt oro. Verksamheten vid stationen orsakar en allmän känsla av oro och otrygghet.
"Centralstationen är också ett viktigt resmål för turister, och den nuvarande situationen orsakar nackdelar inte bara för stadsborna och taxiföretagen utan också för turisterna som kommer till staden. Staden har tidigare försökt lösa problemet genom trafikarrangemang och genom att effektivera övervakningen i samarbete med polisen, men arrangemangen har visat sig vara otillräckliga", säger Heikki Palomäki, enhetschef för trafiksystem vid Helsingfors stad.
Helsingfors stad bereder nu åtgärder som syftar till att förbättra taxitrafikens kvalitet, tillförlitlighet och säkerhet på Stationsplatsen ur såväl stadsbornas, turisternas som serviceproducenternas synvinkel. Den nuvarande situationen orsakar nackdelar på grund av det stora antalet taxibilar, variationen i kvaliteten samt tillfälliga ordningsstörningar och köbildningar. Stadsmiljönämnden behandlar principerna för konkurrensutsättningen av taxistationen vid sitt möte den 4 juni 2024.
Endast taxiföretag som ingått avtal är i fortsättningen verksamma vid Stationsplatsen
I slutet av 2023 gjordes en fullmäktigemotion i ärendet, där stadsmiljösektorn fick i uppdrag att utreda på vilka sätt vi kunde begränsa taxistationerna vid Centralstationen till endast dem som har tillstånd att tillhandahålla taxitjänster. Som en lösning på problemen har vi inlett beredningen av konkurrensutsättningen av verksamheten vid Stationsplatsens taxistation. Vid konkurrensutsättningen bedömer vi olika aktörer med kriterier som bland annat omfattar ett tillräckligt antal fordon, olika kvalitetsfaktorer och den ersättning för utnyttjande som företaget betalar till staden. Prissättningen av taxiresorna måste vara tydlig och vi uppmuntrar en hög andel utsläppssnåla bilar eller elbilar.
I slutet av konkurrensutsättningen ingår Helsingfors stad avtal med de två taxiföretag som fått flest jämförelsepoäng vid konkurrensutsättningen. Endast de företag som ingått avtal kan i fortsättningen bedriva verksamhet vid Stationsplatsens taxistation. Vi har tidigare gjort motsvarande konkurrensutsättningar på Helsingfors-Vanda flygplats och i Helsingfors passagerarhamnar. Målet är att den konkurrensutsatta verksamheten vid Stationsplatsen inleds under detta år.
De kommande arrangemangen baserar sig på en lösning där det taxiföretag som kom först i konkurrensutsättningen får tillgång till den taxifil som ligger närmast Centralstationens ingång och den som kom andra får den följande närmaste taxifilen. För att driva taxistationen konkurrensutsätts ett separat företag som säkerställer att taxistationen endast kan användas av taxibilar från de företag som vunnit konkurrensutsättningen. De taxiföretag som valts ut på basis av konkurrensutsättningen betalar ersättning för utnyttjande av området till Helsingfors stad.
Vi bedömer även framtiden för de övriga taxistationerna
I Helsingfors finns det totalt cirka 80 ställen på stadens gatuområden som endast är reserverade för taxibilar. Vi granskar framtiden för de övriga taxistationerna samt antalet taxistationer som behövs i sin helhet senare när vi fått erfarenheter av verksamheten vid Stationsplatsen. I samband med konkurrensutsättningen av Stationsplatsen gör vi inga ändringar hos de övriga taxistationerna i närheten av Centralstationen, och de används även i fortsättningen av alla taxibilar.
Vid beredningen av konkurrensutsättningen har vi fört en marknadsdialog med bland annat olika taxiföretag. Som ett resultat av dialogen har vi bland annat gjort ändringar i de trafikarrangemang som planerats för Stationsplatsen.
Nyckelord
Kontakter
Heikki Palomäki
enhetschef
stadsmiljösektorn
trafik- och gatuplanering
tel. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Helsingfors stad, Stadsmiljösektorn
PB 58200, 00099 Helsingfors stad
09 310 2611
Bekanta dig med stadsmiljösektorn
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Suomenlinnan vilkkaimman sillan korjaus siirtyy vuodelle 202610.7.2025 10:13:53 EEST | Tiedote
Susisaaren silta Suomenlinnassa oli alun perin tarkoituksena peruskorjata kesän ja syksyn 2025 aikana.
Helsinki pyrkii eroon vaarallisista suojateistä – ensimmäiset suojatiettömät kadunylityspaikat käyttöön8.7.2025 11:26:59 EEST | Tiedote
Yhtenä keinona on muuttaa vaarallinen suojatie kadunylityspaikaksi, jossa jalankulkija väistää autoja ja muuta liikennettä. Muita keinoja ovat muun muassa hidasteet, kavennukset ja liikennevalot.
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum