Paperityöväen Työttömyyskassa sulautuu A-kassaan

Paperityöväen Työttömyyskassa sulautuu Avoimeen työttömyyskassaan ensi vuoden alussa. Päätös sulautumisesta hyväksyttiin Avoimen työttömyyskassan kassan kokouksessa 30.5.2024. Paperityöväen Työttömyyskassan ylimääräinen edustajiston kokous teki myönteisen sulautumispäätöksen kokouksessaan 16.5.2024.

A-kassan flyer
Paperityöväen Työttömyyskassa sulautuu A-kassaan

Sulautumisen on määrä tapahtua 1.1.2025 alkaen. A-kassa on 243 515 jäsenellään Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa. Sulautumisen myötä A-kassaan siirtyy noin 12 500 jäsentä.

Kassojen sulautuminen ei edellytä tässä vaiheessa mitään toimenpiteitä Paperityöväen Työttömyyskassan jäseniltä, sillä nykyinen jäsenyys siirtyy automaattisesti A-kassan jäsenyydeksi ensi vuoden alusta lähtien. Mikäli toimenpiteitä tarvitaan, niistä tiedotetaan hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta. Jäsenten työttömyysturvaan tai etuuksien maksatukseen ei myöskään tule sulautumisen takia mitään muutoksia. Sulautuminen ei vaikuta myöskään A-kassan nykyisiin jäseniin.

Sulautuminen edellyttää kassojen päätösten lisäksi vielä Finanssivalvonnalta saatavaa suostumusta.

A-kassa on yleinen ja kaikille palkansaajille avoin monialainen työttömyyskassa, joka hoitaa jäsentensä ansiosidonnaisten työttömyysetuuksien maksamisen.

Ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski odotetusti17.6.2024 07:38:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puoliväliin menneessä ansiopäivärahaa saaneiden määrä oli yli 20 prosenttia vähemmän kuin toukokuussa vastaavana ajankohtana. Tästä määrästä 30 prosenttia sai lomautusajan päivärahaa. Toukokuussa kuun puolivälissä lomautettujen osuus oli 19 prosenttia, mutta kohosi kuitenkin 40 prosenttiin kuun loppuun mennessä. Ansiopäivärahan hakijamäärät ovat laskeneet tyypillisesti Avoimessa työttömyyskassassa kesäkuukausina.

Työtilanne kohenemassa – lomautettujen osuus puolittui16.5.2024 07:35:14 EEST | Tiedote

Avoimen työttömyyskassan toukokuun puolenvälin hakemusmäärätietojen perusteella näyttää siltä, että ansiopäivärahaa hakeneiden määrä on kääntymässä laskuun. Hakemusten määrä oli 16 prosenttia pienempi, kuin huhtikuun vastaavana ajankohtana. Lomautettujen osuus näyttää myös kääntyvän laskuun. Toukokuun puoliväliin mennessä lomautettujen osuus saajista oli 19 prosenttia. Koko alkuvuoden ajan lomautettujen osuus pysytteli yli 40 prosentissa. Myös A-kassan jäsenkysely kertoo jäsenten työtilanteen paranemisesta.

Ansiopäivärahamenot nousivat yli 30 prosenttia14.5.2024 08:49:41 EEST | Tiedote

Huhtikuussa ansiopäivärahaa sai Avoimesta työttömyyskassasta 13,4 prosenttia kaikista kassan jäsenistä. Saajamäärä pysytteli samalla tasolla kuin maaliskuussa. Kuitenkin verrattuna viime vuoteen, saajamäärä on kasvanut huomattavasti, jopa 30,5 prosentilla viime vuoden huhtikuuhun verrattuna. Huhtikuussa ansiopäivärahamenot kohosivat 48,1 miljoonaan euroon, ollen 32,1 prosenttia suuremmat kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.