Päivänsisäisten energiamarkkinoiden huutokauppa käyttöön 13.6.

Päivänsisäisillä energiamarkkinoilla otetaan käyttöön huutokauppa (Intraday Auction, IDA). Huutokauppa mahdollistaa paremman hinnanmuodostuksen sekä tasapainottaa kysyntää ja tarjontaa lähempänä tuotantohetkeä.

Huutokauppajärjestelmä otetaan käyttöön 13.6.2024, jolloin kello 15 (CET) käydään ensimmäinen huutokauppa. Ensimmäinen tuotantopäivä, johon huutokauppa vaikuttaa, on 14.6.2024. Kaikki markkinatoimijat ovat sitoutuneet uuteen järjestelmään ja ovat valmiita siirtymään siihen. Huutokauppajärjestelmä on osa Euroopan yhteisiä päivänsisäisiä markkinoita, jotka edistävät energian sisämarkkinoiden toimivuutta ja integraatiota.

Olli Vaniala, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Fingridin hallituksen KPMG:ltä tilaama selvitys johdon toiminnasta on valmistunut20.6.2024 10:47:50 EEST | Tiedote

Fingridin hallitus tilasi keväällä KPMG:ltä riippumattoman selvityksen yhtiön johdon toiminnasta liittyen sähköasemien valvontakameroiden laskutuksessa ilmenneisiin epäselvyyksien tutkintaan. Selvitys tehtiin tiedoksi tulleen väärinkäytösilmoituksen perusteella. Fingridin hallitus totesi riippumattoman selvityksen perusteella, että yhtiön johdon toiminta on ollut kameravalvonta-asian selvittämisessä riittävää ja asianmukaista. Yhtiössä oli jo ennen KPMG:n selvitystä tutkittu eri ulkopuolisten neuvonantajien avulla palvelutoimittaja Noatek Oy:n laskutusta tyyppivikaisten kameroiden korjaus- ja vaihtokustannuksista. Selvitykset osoittivat epäselvyyksiä laskutuksissa, minkä perusteella Fingrid irtisanoi palvelusopimuksen ja esitti reklamaatiovaatimuksen sopimuskumppanilleen. Osapuolet ovat neuvotelleet sopimuksesta asian ratkaisemiseksi. Lisätietoja: Fingridin hallituksen puheenjohtaja Hannu Linna, puh. 050 552 7120