Porvoon museoyhdistys ry, Porvoon Museo

Porvoon museon taidenäyttelyissä on tänä kesänä vastakohtien viehätystä

Taiteen ystäviä hemmotellaan, kun Porvoon museossa aukeaa kesällä 2024 kolme uutta taidenäyttelyä.

Albert Edelfelt 170, Vanhan raatihuone 9.6.2024−30.4.2026
Siluetti. Pitkä ääriviiva, Vanhan raatihuone 9.6.2024−30.4.2026
Porvoon triennaali. Space is a common thing, Holmin talo 9.6.−1.9.2024

Albert Edelfelt 170 -näyttely Vanhalla raatihuoneella.

Vanhan raatihuoneen suureen saliin on ripustettu Porvoon museon kokoelmiin kuuluvat Albert Edelfeltin öljyvärein maalaamat teokset, kun taas pienessä salissa on esillä noin 60 kappaletta 150 vuotta vanhoja miniatyyrisiluetteja. Kadun toisella puolella Holmin talossa nähdään nykytaidetta osana Porvoon triennaalia.

– Kesän näyttelyiden vastakohtaisuudet luovat kiinnostavaa jännitettä, kun siirrytään nykytaiteesta 1800-luvulle tai suurista öljyvärimaalauksista miniatyyrisiluetteihin. Särmää syntyy myös siitä, että Edelfelt on maailmankuulu, kun taas siluettinäyttelyssä Wilhelm Boije on varhainen ITE-taiteilija, summaa museonjohtaja Johanna Lehto-Vahtera.

Vanhan raatihuoneen näyttelyt ovat auki vuoteen 2026 saakka. Porvoon triennaali: Space Is A Common Thing -näyttely päättyy elokuun lopussa.

null
Albert Edelfeltin painolaattoja, paletti, pensselit ja öljyvärit.

Albert Edelfelt 170

Albert Edelfeltin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 170 vuotta. Porvoon museon kokoelmiin kuuluvaa Edelfeltin taidetta on esillä koko laajuudessaan. Juhlanäyttelyn ovat kuratoineet tutkija Lillemor Jordas ja museolehtori Margaretha Jämbäck.

– Museon Edelfelt-kokoelmaan kuuluu taideteosten lisäksi perheelle kuuluneita esineitä. Kokoelman merkittävimmän osan lahjoittivat taiteilijan sisaret Berta ja Annie Edelfelt vuonna 1934, kertoo Jordas.

– Näyttelyssä on tuttujen ja rakkaiden teosten lisäksi harvemmin esillä olleita esineitä, kuten Edelfeltin taiteilijavälineitä ja lapsena tekemiä piirroksia, lisää Jämbäck.

Edelfelt syntyi Porvoossa, jonne hän palasi myös viettämään kesiään, joihin kuului työskentely Haikkoon ateljeessa. Vuonna 2024 myös Albert Edelfeltin ateljeemuseo juhlistaa merkkivuotta.

null
Wilhelm Boijen leikkaamia siluetteja.

Pitkä ääriviiva muodostaa siluetin

Siluetti. Pitkä ääriviiva -näyttelyn taiteilija on Treksilän kartanonherra, kihlakunnantuomari Wilhelm Boije af Gennäs (1804–1888). Boije oli itseoppinut tekijä, joka kuvasi maisemia miniatyyrikoossa. Paperista saksilla leikatut kuvat vievät romantiikan aikakauden tunnelmiin ja näyttelyssä pääsee uppoutumaan niiden pikkutarkkoihin yksityiskohtiin. Boijen leikkaamia siluetteja on esillä noin 60. Näyttelyn ovat kuratoineet museonjohtaja Johanna Lehto-Vahtera ja viestintäassistentti Inari Porkka.

– Boije kuvasi omaa elinympäristöään leikkaamalla siluetteja ja hän lähetti kuviaan kirjeitse ystävilleen ja sukulaisilleen. Nykyään voi ottaa kännykällä kuvan ja lähettää ystävälle. Näen, että tässä on samanlainen inhimillinen impulssi takana, pohtii Porkka

Näyttelyyn liittyvä tutkimus vie kävijän näyttelyssä 1800-luvulle ja tuo esiin Boijen ystävien ja sukulaisten verkoston. Heidän jälkeläistensä hallusta on löytynyt nyt näyttelyssä esillä olevia maisemia ja kirjeitä. Näyttely johdattaa myös Boijen kautta siluettitaiteen maailmaan. Siluetti oli 1700–1800-luvuilla helppo ja halpa taidemuoto, jonka valokuva syrjäytti.

Tila on yhteinen asia

Porvoon museo toivottaa Porvoon triennaalin tervetulleeksi Holmin taloon, jonka ensimmäisessä kerroksessa nähdään Mette Björnbergin ja Jenni Tuomisen teoksia.

null
Jenni Tuomisen ja Mette Björnbergin teoksia Holmin talossa.

Porvoon museo on auki kesä-elokuussa joka päivä klo 11–18. Pyhäpäivien poikkeukset löytyvät osoitteesta www.porvoonmuseo.fi

Sunnuntaina 9.6.2024 klo 13–16 Holmin talon puutarhassa koko perheen nonstop-työpaja, jossa inspiroidutaan kukista, puista ja pörriäisistä ja leikataan siluetteja. Sateen sattuessa pihalla on teltta.

Sunnuntaina 9.6.2024 opastukset Siluetti. Pitkä ääriviiva -näyttelyyn Vanhalla raatihuoneella klo 13.30 suomeksi ja 14.30 ruotsiksi.

Työpaja ja opastus ovat ilmaisia osallistuville, aikuisille sisäänpääsy puoleen hintaan lasten seurassa.

null
Kapteeni Johan Adolf Möllerswärd (1784–1868). Johan Knutsonin nokipiirros, Wilhelm Boijen siluetti.

Albert Edelfelt 170 -näyttely Vanhalla raatihuoneella.
Lataa
Jenni Tuomisen ja Mette Björnbergin teoksia Holmin talossa.
Lataa
Jean Ouvrier: L'Origine de la peinture ou les portraits a la mode (1765). Gravyyri Eleazar Zeissigin mukaan.
Albert Edelfelt: Porvoo Kiialan kartanosta nähtynä
Lataa
Albert Edelfeltin painolaattoja, paletti, pensselit ja öljyvärit.
Lataa
Wilhelm Boijen leikkaamia siluetteja.
Lataa
Wilhelm Boijen alkuperäisiä siluetteja voi nähdä näyttelyn valopöydällä.
Lataa
Albert Edelfelt: Edelfeltin huvila Haikkoossa (1893)
Albert Edelfelt ateljeessaan
Anders Wilhelm Boije af Gennäs
Wilhelm Boijen leikkaama siluetti

Porvoon museo

Porvoon museo on Suomen vanhimpia museoita. Se perustettiin vuonna 1896 ja sitä on alusta lähtien ylläpitänyt Porvoon museoyhdistys ry. Museo vaalii, ylläpitää, tutkii ja välittää Porvoon ja Itä-Uudenmaan alueen aineellista ja aineetonta kulttuuri- ja luonnonperintöä.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi