Kateryna Yehorova Osuuskauppa Suur-Savon kummitaiteilija 2024

Osuuskauppa Suur-Savon vuoden 2024 kummitaiteilija on Salmelan vuoden nuori taiteilija, ukrainalainen Kateryna Yehorova. Kummitaiteilijan valinta on osa Taidekeskus Salmelan ja Osuuskauppa Suur-Savon pitkäaikaista yhteistyötä. Vuosittain jaettavalla kummitaiteilijan stipendillä tuetaan nuorten taiteilijoiden työtä.

Kateryna Yehorova on Osuuskauppa Suur-Savon vuoden 2024 kummitaiteilija
Kateryna Yehorova on Osuuskauppa Suur-Savon vuoden 2024 kummitaiteilija kuva: Taidekeskus Salmela

Salmelan vuoden nuori taiteilija on ukrainalainen Kateryna Yehorova, joka tekee taidegrafiikkaan viittaavia guassimaalauksia. Kerronnallinen kuvailmaisu sekä illanhämystä ja satukirjoista muistuttava väripaletti luovat maalauksiin tunnistettavan ja harmonisen tyylin. Teosten lähtökohta on taiteilijan oma havainto ympäristöstään; usein maalausten maisemat ja tilat ovat tunnistettavia, todellisia paikkoja.

Yehorova asuu Odessan kaupungissa Ukrainassa. Vuoden 2023 ajan hän oli residenssissä Taidekeskus Salmelassa.

− Osuuskaupan yksi tehtävä on tukea oman toimialueen elinvoimaisuutta ja alueen tapahtumien tukeminen on osa tätä työtä. Taidekeskus Salmela tunnetaan ympäri Suomea. Se on Etelä-Savon kulttuuritarjonnassa merkittävä kohde, joka tuo alueelle tuhansia vierailijoita joka kesä, sanoo Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja, kauppaneuvos Ari Miettinen.

− Taidekeskus Salmelan kulttuurityö ei olisi mahdollista ilman yhteistyökumppaneitamme. Osuuskauppa Suur-Savo on pitkäaikaisempia tukijoitamme, ja kummitaiteilijoiden stipendit ovat auttaneet kymmeniä nuoria taiteilijoita urallaan eteenpäin. Yhteistyö näyttää, että Etelä-Savossa on aitoa kulttuurimyönteisyyttä myös yksityisellä sektorilla, ja tästä olemme erittäin kiitollisia, sanoo Taidekeskus Salmelan toiminnanjohtaja, konsuli Tuomas Hoikkala.

Kummitaiteilijan stipendi luovutetaan lauantaina 8. kesäkuuta Taidekeskus Salmelan avajaisissa.

S-Etuhintaisia lippuja Salmelan konsertteihin

Kesällä 2024 S-Etukortilla myönnetään viiden euron alennus kolmeen Taidekeskus Salmelan konserttiin:

• Avajaiskonsertti: Viipurin Lauluveikot ja Karjalan Laulu-Veikot, sopraano Jenni Lättilä 8.6. klo 13
  • Wiipuri-ooppera, toinen näytös 29.6. klo 18
  • Laura Voutilainen 27.7. klo 18.

Alennuksen saa koodilla ”suursavo” Salmelan verkkokaupassa (100 ensimmäistä lippua/konsertti).

− S‑Etuhintaisia lippuja on tarjolla myös moniin muihin kesän tapahtumiin ympäri Osuuskauppa Suur-Savon toimialuetta. Esimerkiksi kesäteattereissa Mikkelin Naisvuorella, Koirakivessä, Mäntyharjulla ja Ristiinassa on S‑Etunäytökset, joihin on edullisempi pääsylippu S‑Etukortilla, kertoo asiakkuuspäällikkö Leena Vironen. − Kaikki kesäajan S-Etuhintaiset tapahtumat löytyvät osoitteesta suursavo.fi/kesaedut.

Osuuskauppa Suur-Savo tekee laajasti yhteistyötä toimialueen eri toimijoiden kanssa. Kulttuuri- ja tapahtumayhteistyön lisäksi osuuskauppa tukee erityisesti lasten ja nuorten liikunta- ja harrastusmahdollisuuksia mm. seurayhteistyön kautta. Osuuskauppa tukee vuositasolla eri kohteita noin 300 000 eurolla.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Suur-Savo, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Ari Miettinen, p. 050 531 9550

Taidekeskus Salmela, toiminnanjohtaja, konsuli Tuomas Hoikkala, p. 0400 656 432