Vihreää-digitaalista siirtymää käsittelevä kansainvälinen konferenssi Lappeenrannan yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella tuo Suomeen 16 kansainvälistä asiantuntijaa

Vihreää-digitaalista siirtymää käsittelevä kansainvälinen seminaari ja kesäkoulu järjestetään 16 kansainvälisesti tunnustetun tutkijan ja nuoremman tutkijan voimin Lappeenrannan yliopiston kampuksella 4.-14.6.2024. Monitieteinen tapahtuma pyrkii selvittämään ympäristön kestävyyden, digitaalisten innovaatioiden ja talouden rakennemuutoksen välistä monimutkaista suhdetta.

Konferenssiin saapuvat tutkijat tulevat käsittelemään kysymyksiä, jotka liittyvät tekoälyn ekologisiin näkökohtiin, digitaaliseen eriarvoisuuteen, big techiin, alustatyöhön ja energiamurrokseen. He ovat omilla erikoisaloillaan kansainvälisen akateemisen maailman, median, politiikan ja aktivismin vaikutusvaltaisia tuntijoita, joiden asiantuntemus ulottuu hallitusten, kansalaisjärjestöjen ja kansainvälisten järjestöjen välisiin vuorovaikutuksiin.

Tapahtumassa nähdään kiinnostava kokoontuminen, jossa tunnustetut kansainväliset tutkijat jakavat viimeisimpiä tutkimuslöydöksiään, käytännön kokemuksiaan ja poliitiikkaan liittyviä näkemyksiään. Yhdessä nuorten tutkijoiden kanssa he tarkastelevat kestävään ja digitaalisesti mahdollistettuun tulevaisuuteen siirtymiseen liittyviä haasteita. Tuloksena odotetaan politiikkasuosituksia, jotka pyrkivät ratkaisemaan vihreää ja digitaalista siirtymää tai näiden yhtäaikaista niin sanottua kaksoismurrosta.

Lappeenrannan yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksen talouden, teknologian ja yhteiskunnan tutkimusryhmän (GETS) ja kyber-fyysisten järjestelmien ryhmän järjestämä tapahtuma pyrkii tuottamaan yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen ja vaihdon avulla monipuolisempaa ja rikasta ymmärrystä kestävään uudistumiseen ja digitalisaatioon liittyen.

GETS-tutkimusryhmän johtaja, apulaisprofessori Edemilson Paraná toivottaa tervetulleeksi yhteistyön korkeakoulujen, yritysten ja teknologia-alojen välillä. Hän kertoo olevansa avoin yhteistyömahdollisuuksille ja vastaavansa tapahtumaan liittyviin tiedusteluihin.

Tapahtuman verkkosivusto

Edemilson Parana