Pohteen Oulun eteläisen, Rannikon ja Oulun neuvoloiden asiakkaille avataan uusi viestikanava – esitimme kahdeksan nopeaa kysymystä, mitä tämä tarkoittaa
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen neuvolatoiminnassa parannetaan palveluita, kun kolmen alueen asiakkaille tarjotaan uusi viestintäkanava. Kyseessä on ei-reaaliaikainen palvelu, jonka palvelulupaus on 3 arkipäivää. Tämä tarkoittaa, että asukkailla ja asiakkailla on mahdollisuus kysyä neuvoja ja ohjausta oman neuvolan terveydenhoitajalta, mutta kanava ei ole ajanvarauspalvelu tai akuuttien sairauksien hoidon kanava.

Miksi kanava avataan, asiantuntija Tarja Vaitiniemi Pohteen digitaalisesta sotekeskuksesta?
Neuvolan asiakkailla on mahdollisuus lähettää viestiä omalle terveydenhoitajalle ja vastata viestiin aikaan ja paikkaan sitoutumatta, vaikka omalta sohvalta illalla. Tämä laajentaa neuvolan aukioloaikaa, sillä kanava ei ole virka-aikaan sitoutunut.
Ketä kanava palvelee?
Perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvontaa sekä äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaita.
Korvaako palvelu jonkun vanhan vai onko tarkoitus parantaa palvelua?
Sekä että. Osasta alueilla on ollut käytössä viestikanava kuten Nettirassi, Oulun omahoito, Klinik. Osassa alueista ei ole ollut minkäänlaista viestikanavaa. Uudistus tuo yhden kanavan lisää, joka ei ole aikaan sidottu yhteydenottokanava.
Tuleeko kanava yleisön pyynnöstä?
Kellä tulee.
Ketkä sitä käyttävät Pohteen päässä?
Pohteella neuvoloiden viestikanava otetaan käyttöön ensimmäisessä vaiheessa Oulun eteläisellä, Rannikolla ja Oulussa. Syksyllä palvelu laajenee Pohteen alueista Koillismaalle, Oulunkaareen ja Lakeuden alueelle - kattaen näin koko Pohteen neuvolat. Terveydenhoitajat käyttävät kanavaa ja vastaavat viesteihin.
Mitä kanavan asiakkaan tarvitsee tehdä päästäkseen siihen viestintään kiinni?
Pohde.fi sivuilta, oman neuvolan digitaaliset palvelut -otsikon kohdalta. Kyseessä on vahvan tunnistautumisen palvelu, eli asiakkaan tulee tunnistautua omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella päästäkseen lähettämään viestin. Palvelu toimii digitaalisen sote-keskuksen alustalta.
Miten kesäloma-aikana ynnä muut poikkeusajat kuten pyhät?
Palvelulupaus on kolmen arkipäivän aikana, eikä vastaaja ole välttämättä oma terveydenhoitaja. Asiakkaille palvelu on avoinna 24/7.
Kanava avataan jo 3. kesäkuuta eli tulevana maanantaina. Oletteko itse odottaneet kovasti sen käynnistämistä?
Viestikanavaa on odotettu innolla. Palvelua kehitetään asiakkaiden ja ammattilaisten palautteita kuunnellen.
Lisätietoja: Tarja Vaitiniemi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tarja VaitiniemiAsiantuntija, digitaalinen sotekeskus, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Puh:044 445 6920tarja.vaitiniemi@pohde.fiPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
OYS Psykiatrin syömishäiriöyksikkö kehittää hoitoa tuloksellisesti14.7.2025 15:45:32 EEST | Tiedote
OYS Psykiatrian syömishäiriöyksikö perustettiin reilu puolitoista vuotta sitten helpottamaan nuorisopsykiatrian osaston potilasruuhkaa. Avaamisen jälkeen ruuhka on helpottanut ja toimintaa on päästy kehittämään.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen tiedot löytyvät Pohteen verkkosivuilta11.7.2025 09:04:19 EEST | Tiedote
Hakukoneiden tarjoamien tekoälytiivistelmien tiedoissa saattaa olla virheitä. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen sosiaali- ja terveyspalvelujen ajantasaiset tiedot löytyvät Pohteen verkkosivuilta.
Aino-neuvonnan nimissä liikkuu tietojenkalasteluviestejä – älä avaa epäilyttävää linkkiä10.7.2025 14:26:27 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen ikäihmisten neuvontapalvelun eli Aino-neuvonnan nimissä liikkuu tietojenkalasteluviestejä. Aino-neuvonta ei lähetä viestejä asiakkaille. Jos saat Aino-neuvonnan nimissä lähetetyn huijausviestin, älä avaa siinä olevia linkkejä vaan poista viesti.
Nuorten mielenterveyspalvelujen jonoja purettu onnistuneesti - digitaalinen työkalu saatu käyttöön koko Pohteen alueella26.6.2025 11:23:24 EEST | Tiedote
Jonojen purkamisessa on auttanut digitaalinen arviointityökalu, jota hyödynnetään keskusteluissa nuoren sekä hänen perheensä ja verkostojensa kanssa. Nuoret saavat palveluja tällä hetkellä nopeasti.
OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialueen uudet palvelualue- ja hoitotyön johtajat on valittu25.6.2025 14:01:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde kävi kevään aikana yhteistoimintaneuvottelut OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialuetta koskevista muutoksista. Muutosten tavoitteena on parantaa erikoissairaanhoidon kustannustehokkuutta, hoidon saatavuutta ja hoitoketjujen toimivuutta. Osana organisaation uudistusta toimialueelle on nyt valittu palvelualue- ja hoitotyön johtajat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme