Ändringar i serviceställenas öppettider under sommaren
Också under sommaren lönar det sig att sköta sina FPA-ärenden i Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Vissa FPA-serviceställen har avvikande öppettider under sommaren. Sommaröppettiderna börjar gälla vid olika tidpunkter i juni och upphör senast 30.9.2024.
Det lönar sig att kontrollera de aktuella öppettiderna på www.kela.fi/kom-pa-besok. Det finns också en separat förteckning över öppettiderna vid FPA:s serviceställen sommaren 2024 (pdf).
Det går enkelt att sköta FPA-ärenden på nätet eller per telefon
Du kan sköta de flesta FPA-ärenden i MittFPA, till exempel ansöka om förmåner, kontrollera beslut, se när en förmån betalas ut samt skicka bilagor och meddelanden till FPA. På FPA:s webbplats ger chattbotten under alla tider på dygnet råd bland annat i frågor som gäller utkomststöd, allmänt bostadsbidrag, stöd för studerande och familjeförmåner. FPA betjänar kunderna även på Facebook och Instagram.
Om du inte hittar svar på din fråga på nätet kan du ringa FPA:s telefontjänst. Telefontjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–16 också på sommaren. På midsommarafton 21.6 är telefontjänsten stängd. Alla de personliga ärenden som kan uträttas vid ett serviceställe kan du också sköta per telefon.
Service på de samiska språken under sommaren
FPA:s telefontjänst på skoltsamiska är öppen torsdagar kl. 9–11 (stängd 17.6–5.7 och 29.7–9.8.2024). Telefonnumret är 020 634 4795. Telefontjänsten på nordsamiska är stängd tills vidare.
Samiskspråkiga kunder kan också skicka en kontaktbegäran per e-post till saame@fpa.fi.
Hur sköter jag mina FPA-ärenden om närmaste serviceställe är stängt?
Om du inte kan sköta dina ärenden i MittFPA eller per telefon och FPA:s närmaste serviceställe är stängt, kan du få hjälp med ärendena också annanstans. På många orter har myndigheterna en gemensam servicepunkt, där man kan få rådgivning i FPA-ärenden på en allmän nivå. Råd i FPA-ärenden ges också vid flera Navigatorer, servicetorg och servicecenter.
På många orter erbjuder FPA dessutom distansservice, vilket innebär att du får kontakt med en FPA-anställd via en videoförbindelse. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s egna serviceställen.
Papperspost kan du skicka till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.
Läs mer
Nyckelord
Kontakter
Irma ParénDirektör för södra kundserviceenhetenFPA
Tel:020 635 7001irma.paren@kela.fiPirjo MyyryDirektör för östra kundserviceenhetenFPA
Tel:020 634 4299pirjo.h.myyry@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum