Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin
Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesän aikana. Kesäaukioloajat tulevat voimaan porrastetusti kesäkuusta alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2024.
Ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf).
Kela-asiat voit hoitaa helposti verkossa tai puhelimessa
Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: voit esimerkiksi hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä tuen maksupäivän, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo kaikkina vuorokauden aikoina muun muassa toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.
Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Juhannusaattona 21.6. puhelinpalvelumme on suljettuna. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä.
Saamenkieliset palvelut kesäkaudella
Kelan koltansaamenkielinen puhelinpalvelu on avoinna torstaisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 17.6.–5.7. ja 29.7.–9.8.2024). Pohjoissaamenkielinen puhelinpalvelu on toistaiseksi suljettu.
Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää myös yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi.
Miten hoidan Kela-asiani, jos lähin palvelupiste on kiinni?
Jos et voi hoitaa asiaasi verkossa tai puhelimessa ja lähin Kelan palvelupiste on kiinni, voit saada apua Kela-asioihin myös muualta. Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan Kela-asioissa yleisellä tasolla. Kela-asioihin saa neuvontaa myös monissa Ohjaamoissa, lähitoreilla ja palvelukeskuksissa.
Lisäksi usealla paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, jonka kautta saat Kelan työntekijään kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.
Paperipostin voit lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irma ParénKelan eteläisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 635 7001irma.paren@kela.fiPirjo MyyryKelan itäisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 634 4299pirjo.h.myyry@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Nya funktioner i MittKanta-applikationen – se laboratorieresultat, läkarens anteckningar och förnya dina recept16.12.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
MittKanta-applikationen svarar nu på klienternas behov bättre än tidigare. Utöver att förnya recept kan man i applikationen också se läkarens eller sjukskötarens anteckningar och resultaten av laboratorieundersökningar.
OmaKanta-sovelluksessa uusia toimintoja – katso laboratoriotulokset, lääkärin kirjaukset ja uusi reseptit16.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKanta-sovellus vastaa nyt entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Sovelluksessa voi reseptien uusimisen lisäksi katsella myös lääkärin tai hoitajan kirjauksia ja laboratoriotutkimusten tuloksia.
New features in the MyKanta application – for viewing laboratory test results, doctor’s records and new prescriptions16.12.2025 06:00:00 EET | Press release
The MyKanta application now meets client needs even better than before In addition to renewing prescriptions, the application now also enables the viewing of doctor’s or nurse’s records and laboratory test results.
Ny e-tjänst ger samarbetspartner ett smidigt sätt att lämna in handlingar15.12.2025 12:38:41 EET | Pressmeddelande
FPA har öppnat en ny e-tjänst där vissa samarbetspartner kan lämna in handlingar till FPA för kundernas räkning. I det första skedet kan den nya tjänsten användas av privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter. Den största nyttan med tjänsten är att den underlättar hanteringen av kundernas ärenden.
Uusi asiointipalvelu tarjoaa kumppaneille sujuvan tavan toimittaa asiakirjoja15.12.2025 12:38:41 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on avannut uuden asiointipalvelun, jossa tietyt yhteistyökumppanit voivat toimittaa asiakkaan puolesta asiakirjoja Kelaan. Alkuvaiheessa uutta palvelua voivat käyttää yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat, työttömyyskassat ja oikeusviranomaiset. Palvelun suurin hyöty on, että se sujuvoittaa asiakkaan asioiden hoitamista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme