Luftkvaliteten i Nyland fortfarande på en god nivå år 2023
År 2023 var luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen i huvudsak god eller tillfredsställande. Vägtrafiken och vedeldningen är de faktorer som mest påverkade luftkvaliteten. Luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen år 2023 och utsläppen år 2022 framgår av en rapport om luftkvaliteten i Nyland år 2023 som publicerats av NTM-centralen i Nyland.

År 2023 mättes luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen kontinuerligt i trafikmiljön i Kervo och på en urban bakgrundstation i Lojo. Vid mätstationerna övervakades halterna av kväveoxider och partiklar. Halterna av kvävedioxid kartlades dessutom med en riktgivande passivinsamlingsmetod i Hyvinge, Träskända, Kervo, Kyrkslätt, Lojo, Nurmijärvi, Borgå, Tusby och Vichtis. Konsekvenserna av småskalig vedeldning för luftkvaliteten mättes i Karis i Raseborg.
År 2023 var luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen i huvudsak god eller tillfredsställande. I Nyland påverkas luftkvaliteten mest av vägtrafiken och hushållens vedeldning.
Luftkvaliteten klassificerades mestadels som god eller tillfredsställande på mätstationerna i Lojo och Kervo. I Kervo var antalet timmar med dålig eller mycket dålig luftkvaliteten 44 och i Lojo 21. Orsaken för dålig luftkvaliteten var gatudamm. Vårens 2023 gatudammsäsong var ganska övlig och värst i april.
Halterna av kvävedioxid härstammar huvudsakligen från vägtrafikens avgasutsläpp. Årshalten av kvävedioxid i Lojo var lite lägre än året innan. I Kervo var årshalten klart lägre än under de senaste mätningsåren i Kervo. Halterna av kvävedioxid låg under luftkvalitets gränsvärden och nationella riktvärden både i Lojo och i Kervo, men överskred ändå WHO:s nya riktvärde lokalt. På lång sikt har halterna av luftföroreningar i Nyland sjunkit överallt.
Utsläppen från småskalig vedeldning kan lokalt vara en betydande utsläppskälla som försämrar luftkvaliteten. Vid vedeldning uppstår utsläpp som är skadliga för hälsan: mikropartiklar, sot, kolmonoxid och organiska föreningar, såsom benso(a)pyren. I Karis halten av benso(a)pyren underskred klart målvärdet. Jämfört med nivåerna annanstans i Nyland var halten i Karis medelhög. Halterna var som högst på vintern under uppvärmningsperioden.
I Nyland utanför huvudstadsregionen finansieras uppföljningen av luftkvaliteten av områdets kommuner och industri. Uppföljningen genomföras i perioden av fem år. Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM ansvarar för genomförandet av de luftkvalitetsmätningar och utsläppskartläggningar som ingår i uppföljningen. Mer information om luftkvaliteten i Nyland år 2023 och kommunspecifika uppgifter om luftkvaliteten finns i rapporten som publicerats av NTM-centralen i Nyland: Ilmanlaatu Uudellamaalla vuonna 2023 (Luftkvaliteten i Nyland år 2023)
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, Vesa Suominen, vesa.suominen(at)ely-keskus.fi, 0400 363135
HRM, Outi Väkevä, outi.vakeva(at)hsy.fi, 045 6357698
Länkar
NTM-centralerna är statliga myndigheter
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum