Väitös: Yritysten digitaaliset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista
FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tulosten mukaan kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu pitkälti kontekstista.

Digitaalisista kanta-asiakasohjelmista on kehittynyt asiakassuhteiden strategioiden olennainen osa, joka tukee asiakkaiden sitoutumista ja vahvistaa brändiuskollisuutta. Vuoteen 2029 mennessä kanta-asiakasliiketoiminnan odotetaan saavuttavan 24,44 miljardia dollaria ja kasvavan 23,5 prosentin vuosivauhdilla, mikä korostaa niiden ratkaisevaa roolia asiakasuskollisuuden ja kannattavuuden lisäämisessä (Fortune Business Insights, 2022). Niken, Starbucksin ja Sephoran kaltaiset yritykset ovat olleet edelläkävijöitä näissä ohjelmissa, jotka palkitsemisen lisäksi rakentavat todellisia asiakassuhteita.
FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tutkimus koostuu neljästä artikkelista: Ensimmäinen artikkeli käsittelee teknologian integraatiota kanta-asiakasohjelmiin. Toisessa ja kolmannessa artikkelissa tutkitaan sosiaalisen median kautta tapahtuvan palkitun asiakasuskollisuuden roolia kanta-asiakasohjelmissa, ja neljäs artikkeli arvioi tämän uskollisuuden vaikutuksia sekä kanta-asiakasohjelmissa että metaversumissa.
Tutkimustulokset vahvistavat, että kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista.
- Tämä tutkimus korostaa, että kanta-asiakasstrategiat on integroitava saumattomasti sosiaalisen median ja metaversumin taktiikoiden kanssa, mikä on olennaista näiden ohjelmien onnistumisen kannalta. Tämä korostaa myös personoinnin ja asiakkaiden mieltymysten ymmärtämisen merkitystä erityisesti palkitsemisen osalta, sanoo Muniba Rauf.
Väitöskirja paljastaa vaihtelua palkitsemisten vaikutuksissa. Metaversumin kaltaisilla kehittyvillä alustoilla suositaan ei-rahallisia palkitsemisia rahallisten sijaan, mikä on osoitus kuluttajien muuttuvista odotuksista.
- Vaikka perinteiset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen voimakkaammin kuin metaversumin ohjelmat, jälkimmäisessä sitoutumiseen eivät useimmiten vaikuta palkitsemiset vaan muut tekijät, kuten aiemmat kokemukset, käytettävyys ja luottamus.
Kaiken kaikkiaan Muniba Raufin väitöskirjatyö tarjoaa arvokasta tietoa yrityksille, jotka pyrkivät parantamaan asiakkaiden sitoutumista ja asiakasuskollisuutta innovatiivisten digitaalisten strategioiden ja työkalujen avulla, heijastaen kuluttajien käyttäytymisen muuttuvaa dynamiikkaa eri alustoilla.
Väitöstilaisuus:
FM Muniba Raufin markkinoinnin väitöskirja "Understanding Customer Behaviour across Diverse Digital Loyalty Programs" tarkastetaan perjantaina 7.6.2024 klo 12 Agoralla (Auditorio 2).
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Joni Salminen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tutustu Muniba Raufin väitöskirjaan: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95262
Lisätietoja:
Muniba Rauf, muniba.m.rauf@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toni Laajalahtiviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358 50 336 4368toni.m.t.laajalahti@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote
KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme