Väitös: Yritysten digitaaliset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista
FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tulosten mukaan kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu pitkälti kontekstista.

Digitaalisista kanta-asiakasohjelmista on kehittynyt asiakassuhteiden strategioiden olennainen osa, joka tukee asiakkaiden sitoutumista ja vahvistaa brändiuskollisuutta. Vuoteen 2029 mennessä kanta-asiakasliiketoiminnan odotetaan saavuttavan 24,44 miljardia dollaria ja kasvavan 23,5 prosentin vuosivauhdilla, mikä korostaa niiden ratkaisevaa roolia asiakasuskollisuuden ja kannattavuuden lisäämisessä (Fortune Business Insights, 2022). Niken, Starbucksin ja Sephoran kaltaiset yritykset ovat olleet edelläkävijöitä näissä ohjelmissa, jotka palkitsemisen lisäksi rakentavat todellisia asiakassuhteita.
FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tutkimus koostuu neljästä artikkelista: Ensimmäinen artikkeli käsittelee teknologian integraatiota kanta-asiakasohjelmiin. Toisessa ja kolmannessa artikkelissa tutkitaan sosiaalisen median kautta tapahtuvan palkitun asiakasuskollisuuden roolia kanta-asiakasohjelmissa, ja neljäs artikkeli arvioi tämän uskollisuuden vaikutuksia sekä kanta-asiakasohjelmissa että metaversumissa.
Tutkimustulokset vahvistavat, että kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista.
- Tämä tutkimus korostaa, että kanta-asiakasstrategiat on integroitava saumattomasti sosiaalisen median ja metaversumin taktiikoiden kanssa, mikä on olennaista näiden ohjelmien onnistumisen kannalta. Tämä korostaa myös personoinnin ja asiakkaiden mieltymysten ymmärtämisen merkitystä erityisesti palkitsemisen osalta, sanoo Muniba Rauf.
Väitöskirja paljastaa vaihtelua palkitsemisten vaikutuksissa. Metaversumin kaltaisilla kehittyvillä alustoilla suositaan ei-rahallisia palkitsemisia rahallisten sijaan, mikä on osoitus kuluttajien muuttuvista odotuksista.
- Vaikka perinteiset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen voimakkaammin kuin metaversumin ohjelmat, jälkimmäisessä sitoutumiseen eivät useimmiten vaikuta palkitsemiset vaan muut tekijät, kuten aiemmat kokemukset, käytettävyys ja luottamus.
Kaiken kaikkiaan Muniba Raufin väitöskirjatyö tarjoaa arvokasta tietoa yrityksille, jotka pyrkivät parantamaan asiakkaiden sitoutumista ja asiakasuskollisuutta innovatiivisten digitaalisten strategioiden ja työkalujen avulla, heijastaen kuluttajien käyttäytymisen muuttuvaa dynamiikkaa eri alustoilla.
Väitöstilaisuus:
FM Muniba Raufin markkinoinnin väitöskirja "Understanding Customer Behaviour across Diverse Digital Loyalty Programs" tarkastetaan perjantaina 7.6.2024 klo 12 Agoralla (Auditorio 2).
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Joni Salminen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tutustu Muniba Raufin väitöskirjaan: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95262
Lisätietoja:
Muniba Rauf, muniba.m.rauf@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toni Laajalahtiviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358 50 336 4368toni.m.t.laajalahti@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto sai 500 000 euroa teollisuuden energiajärjestelmien kustannustehokkuuden ja päästöjen optimoinnin tutkimukseen12.12.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia myönsi informaatioteknologian tiedekunnan professori Kaisa Miettisen monitavoiteoptimoinnin tutkimusryhmälle 500 000 euron rahoituksen Teollisuuden energiajärjestelmät osana kestävää ilmastoneutraalia yhteiskuntaa -hankkeeseen. Hanke tutkii prosessiteollisuuden energiajärjestelmiä. Tarkoituksena on järjestelmien energia- ja kustannustehokkuuden sekä päästöjen optimointi. Hankkeessa tehdään yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa.
Väitös: Piipinnan päälle valmistetut DNA-origami hilat avaavat mahdollisuuksia ison mittakaavan nanovalmistukselle (Parikka)12.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston väitöstutkimuksessa kehitettiin DNA-origameista kaksiulotteisia verkkomaisia rakenteita piipinnoille ja selvitettiin, miten erilaiset olosuhteet vaikuttavat niiden muodostumiseen. Tulokset avaavat uusia mahdollisuuksia DNA-avusteisen litografian käytössä ja sitä kautta uudenlaisten materiaalien valmistuksessa, esimerkiksi optiikan sovelluksiin.
Koneen Säätiöltä lähes kolme miljoonaa euroa Jyväskylän yliopistoon11.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Syksyn 2025 yleisessä haussa Koneen Säätiö myönsi Jyväskylän yliopistoon kaikkiaan 16 apurahaa, joiden yhteissumma nousi 2 924 700 euroon.
Väitös: Yritysjohto ja etujärjestöt ovat keskeisiä toimijoita kansallisen suurstrategian muotoutumisessa11.12.2025 12:38:16 EET | Tiedote
KTM Roosa Oinasmaa tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään strategian ja yrittäjyyden väitöskirjassaan, miten yritysjohto ja etujärjestöt vaikuttavat kansallisen suurstrategian muotoutumiseen. Tulokset osoittavat, että suurstrategia ei ole yksittäinen valtion muovaava suunnitelma, vaan pitkän aikavälin prosessi, jossa yritysjohto, etujärjestöt ja valtionhallinto neuvottelevat kansallisista tavoitteista ja resurssien käytöstä.
Tutkijat opettivat heliksit vaihtamaan muotoa11.12.2025 12:13:14 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat löytäneet yksinkertaisen tavan ohjelmoida synteettisiä molekyylejä niin, että ne voivat muodostaa tiettyjä spiraalimaisia rakenteita upottamalla ohjeet suoraan niiden sekvenssiin. Tämä läpimurto voi johtaa uusiin älykkäisiin materiaaleihin ja molekyylilaitteisiin, jotka sopeutuvat ympäristöönsä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme