Jyväskylän yliopisto

Väitös: Yritysten digitaaliset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista

Jaa

FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tulosten mukaan kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu pitkälti kontekstista.

Muniba Rauf
Muniba Rauf

Digitaalisista kanta-asiakasohjelmista on kehittynyt asiakassuhteiden strategioiden olennainen osa, joka tukee asiakkaiden sitoutumista ja vahvistaa brändiuskollisuutta. Vuoteen 2029 mennessä kanta-asiakasliiketoiminnan odotetaan saavuttavan 24,44 miljardia dollaria ja kasvavan 23,5 prosentin vuosivauhdilla, mikä korostaa niiden ratkaisevaa roolia asiakasuskollisuuden ja kannattavuuden lisäämisessä (Fortune Business Insights, 2022). Niken, Starbucksin ja Sephoran kaltaiset yritykset ovat olleet edelläkävijöitä näissä ohjelmissa, jotka palkitsemisen lisäksi rakentavat todellisia asiakassuhteita.

FM Muniba Raufin väitöskirjassa tarkastellaan kehittyviä digitaalisia kanta-asiakasohjelmia ja niiden vaikutusta asiakasuskollisuuteen sekä perinteisillä (esim. sovellukset) että uusilla alustoilla, kuten sosiaalisessa mediassa ja metaversumissa. Tutkimus koostuu neljästä artikkelista: Ensimmäinen artikkeli käsittelee teknologian integraatiota kanta-asiakasohjelmiin. Toisessa ja kolmannessa artikkelissa tutkitaan sosiaalisen median kautta tapahtuvan palkitun asiakasuskollisuuden roolia kanta-asiakasohjelmissa, ja neljäs artikkeli arvioi tämän uskollisuuden vaikutuksia sekä kanta-asiakasohjelmissa että metaversumissa.

Tutkimustulokset vahvistavat, että kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat merkittävästi asiakasuskollisuuteen, mutta niiden tehokkuus riippuu paljon kontekstista.

- Tämä tutkimus korostaa, että kanta-asiakasstrategiat on integroitava saumattomasti sosiaalisen median ja metaversumin taktiikoiden kanssa, mikä on olennaista näiden ohjelmien onnistumisen kannalta. Tämä korostaa myös personoinnin ja asiakkaiden mieltymysten ymmärtämisen merkitystä erityisesti palkitsemisen osalta, sanoo Muniba Rauf.

Väitöskirja paljastaa vaihtelua palkitsemisten vaikutuksissa. Metaversumin kaltaisilla kehittyvillä alustoilla suositaan ei-rahallisia palkitsemisia rahallisten sijaan, mikä on osoitus kuluttajien muuttuvista odotuksista.

- Vaikka perinteiset kanta-asiakasohjelmat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen voimakkaammin kuin metaversumin ohjelmat, jälkimmäisessä sitoutumiseen eivät useimmiten vaikuta palkitsemiset vaan muut tekijät, kuten aiemmat kokemukset, käytettävyys ja luottamus.

Kaiken kaikkiaan Muniba Raufin väitöskirjatyö tarjoaa arvokasta tietoa yrityksille, jotka pyrkivät parantamaan asiakkaiden sitoutumista ja asiakasuskollisuutta innovatiivisten digitaalisten strategioiden ja työkalujen avulla, heijastaen kuluttajien käyttäytymisen muuttuvaa dynamiikkaa eri alustoilla.

Väitöstilaisuus:

FM Muniba Raufin markkinoinnin väitöskirja "Understanding Customer Behaviour across Diverse Digital Loyalty Programs" tarkastetaan perjantaina 7.6.2024 klo 12 Agoralla (Auditorio 2).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Joni Salminen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Tutustu Muniba Raufin väitöskirjaan: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95262

Lisätietoja:
Muniba Rauf, muniba.m.rauf@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Muniba Rauf
Muniba Rauf
Lataa

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote

Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.

Jyväskylän Kesän puheohjelmassa pohditaan sivistyksen merkitystä ajassa24.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna Jyväskylän Kesän sivistys-teemaisessa puheohjelmassa tarkastellaan muun muassa sananvapauden ja vastuun suhdetta, koulutuksen ja demokratian tulevaisuutta sekä arkkitehtuurin roolia yhteiskunnassa. Festivaaliviikolla 2.–7.7.2025 voi osallistua myös tiedettä ja taidetta yhdistävälle luontoretkelle, jaloitella ajatuksiaan filosofien opastamana, tutustua niityn perustamiseen niittytalkoisiin osallistumalla.

Sivistyksen vuoksi -kirjan tavoitteena on sivistyneen elämän kunnianpalautus: Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen Jyväskylän Kesän avajaispäivänä ke 2.7.23.6.2025 09:09:04 EEST | Tiedote

Sivistys ei kuulu vain harvoille ja valituille, vaan meille kaikille. Sivistyksen vuoksi -kirjan kantava ajatus on, että sivistyksen tavoittelu niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla rakentaa merkityksellistä, hyvää elämää. Kirjan 32 kirjoittajaa käsittelevät sivistystä eri näkökulmista kirkastaen sivistyksen olemusta, kielen ja kulttuurin sivistävää voimaa, ruumiin sivistystä, polarisaation ja sivistyksen suhdetta sekä sivistyksen merkitystä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena tavoitteena. Kirjoittajajoukkoon kuuluvat muun muassa Tarja Halonen, M. A. Numminen, Jarkko Martikainen, Kirsi Piha, Juha Hurme, Julia Thurén ja Piia Viitanen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye