Gigantin liveshopping-myynti yli nelinkertaistunut – Samanlaista palvelua ei tarjoa Suomessa kukaan muu
Gigantin liveshopping-palvelun kautta tehty myynti yli nelinkertaistui päättyneellä tilikaudella. Tyytyväisiä palautteita keräävällä palvelulla halutaan parantaa entisestään Gigantin saavutettavuutta kaikenlaisille asiakkaille. Yritys on tällä hetkellä Suomen ainoa vähittäiskauppa-alan toimija, joka tarjoaa päivittäin avoinna olevan liveshopping-mahdollisuuden.

Gigantin liveshopping-palvelu yhdistää myymälässä saatavan asiakaspalvelun nettikaupan vaivattomuuteen: palvelussa asiakas voi tehdä verkko-ostoksensa videoyhteyden kautta palvelevan myyjän avustuksella. Samalla asiakas voi tilata haluamansa tuotteen joko kotiin tai Gigantin myymälään.
”Liveshopping-myyntimme on nelinkertaistunut vuoden takaiseen verrattuna ja ihmiset ovat olleet palveluun poikkeuksellisen tyytyväisiä. Olemme saaneet myönteistä palautetta palvelun helppoudesta ja käytännöllisyydestä, lisäksi moni asiakas on kertonut ilahtuneensa siitä, että videopalvelussa heitä palvelee ’oikea’ myyjä suoraan myymälästä”, liveshopping-palvelusta vastaava, Gigantti Skanssin tavaratalopäällikkö Juho Leponiemi kertoo.
Suomen vähittäiskaupassa liveshoppingia on hyödynnetty pääasiassa erilaisten tapahtumien yhteydessä. Gigantin malli on ainoa laatuaan, sillä se on asiakkaiden käytössä päivittäin. Keskitetty palvelukeskus löytyy Turun Skanssista, jossa työskentelyyn osallistuvat kaikki myymälän myyjät. Liveshopping-palvelu on auki kaikille Gigantin asiakkaille maanantaista perjantaihin klo 9–20 ja viikonloppuisin klo 10–18.
Havainnollistava ja saavutettava palvelu, vähemmän palautuksia
Erityisesti asiakkaat käyttävät live-myyjien ammattitaitoa hyödyksi kodinkoneiden ja televisioiden ostossa. Videoyhteyden välityksellä myyjä pystyy esittelemään esimerkiksi kodinkoneen erilaisia ominaisuuksia tai tekemään tuotevertailua, ja siirtymään hetkessä liveshopping-palvelupisteestä myymälän eri osastoille.
”Myyjältä tarvitaan usein varmistusta siihen, paljonko tilaa laite käytännössä tarvitsee tai mitä eri ominaisuuksia siinä on. Esimerkiksi jääkaappipakastinta ostettaessa on tärkeää varmistaa, että laite mahtuu sille varattuun tilaan”, Leponiemi kertoo.
Leponiemen mukaan live-myyjän tuoma lisäarvo tuotteen ostotilanteessa näkyy paitsi asiakastyytyväisyydessä, myös tuotepalautusten ja -vaihtojen määrässä. Kun tuote on huolellisesti havainnollistettu ja myyjän kanssa testailtu, syytä palautuksille harvoin tulee.
”Palvelu helpottaa palautteiden perusteella kiireisten arkea ja myös niiden asiointia, ketkä pitävät myymäläasioinnista, mutta joilla on haasteita itse myymälään liikkumisessa. Palautteiden perusteella liveshoppingia kerran käyttäneet asiakkaat käyttävät sitä uudemmankin kerran, ja suosittelevat sitä myös kavereilleen”, Leponiemi kuvailee.
Palvelukehitykseen vauhtia maailmalta, oppia haettu myös Gigantista
Alun perin liveshopping-palvelu otettiin Gigantissa käyttöön jo vuonna 2020. Tällöin se vastasi etenkin koronapandemian kasvattamaan tarpeeseen etäasioinnille. Tarve palvelulle oli kuitenkin tunnistettu jo aiemmin.
”Liveshopping oli jo tuolloin osa kaupankäynnin kehitystä. Pandemia vain nopeutti palvelun käyttöönottoa. Liveshopping on hyvä esimerkki monikanavaisesta asiakaskokemuksesta, johon panostamme vahvasti: asiakas pääsee yhdistämään asiointikanavia myymälöistä nettipalveluun, sieltä mistä haluaa, juuri haluamallaan tavalla”, Gigantin aluepäällikkö Jani Hämäläinen kertoo.
Vuosien aikana liveshopping-palvelua on kehitetty asiakkaita kuunnellen ja käytäntö edellä, esimerkkinä aukioloaikojen ja resurssien optimointi. Tällä hetkellä palvelun kiireisimmät tunnit sijoittuvat arkipäiville.
Oppia haetaan myös muualta maailmasta, missä liveshoppingia käytetään paljon esimerkiksi erilaisten merkittävien tuotejulkistusten yhteydessä. Gigantin onnistuminen arkiasioinnin kanssa on ollut sitä luokkaa, että myös teknisen palvelualustan tarjoaja Bambuser on tullut Turkuun oppimaan giganttilaisilta käytännön toteutusta.
Leponiemen ja Hämäläisen mukaan lähitulevaisuudessa palvelussa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi 3D-mallinnusta. Tällöin asiakas voisi tarkastella, miltä tuote, kuten televisio, käytännössä näyttäisi sille varatussa tilassa.
Lisätiedot
Liveshopping-palvelupiste
Tavaratalopäällikkö Juho Leponiemi, Gigantti Skanssi (Turku)
S-posti: juho.leponiemi[a]gigantti.fi, p. 040 8260 240
Aluepäällikkö Jani Hämäläinen, Gigantti Oy
S-posti: jani.hamalainen[a]gigantti.fi, p. 040 8260 002
Avainsanat
Kuvat

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti sulkee Redin myymälänsä lokakuussa15.9.2025 13:20:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy sulkee lokakuun puolivälissä Helsingissä sijaitsevan, Redin kauppakeskuksen myymälänsä. Myymälähenkilöstö siirtyy sulkemisen jälkeen Gigantin muihin myymälöihin.
Gigantti ja HIFK jatkavat kumppanuutta - yhteistyö laajenee myös Auroraliigan puolelle4.9.2025 18:45:28 EEST | Tiedote
Gigantti ja HIFK ovat solmineet jatkosopimuksen, joka käynnistää yhteistyön 25. kerran kaudella 2025–2026. Kumppanuus näkyy HIFK:n ottelutapahtumissa ja fanisisällöissä, sekä laajenee ensimmäistä kertaa myös Auroraliigaan: merkittävä osa Gigantin tuesta ohjataan Stadin Gimmojen toimintaan.
Gigantin elokuun myydyimmät puhelimet top 10 – Regulaatiomuutokset muokkaavat markkinaa, useiden valmistajien uudet lippulaivamallit saapuvat kauppoihin1.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Elokuun myydyimpien puhelinten listaa hallitsevat odotetut mallit ilman suuria yllätyksiä. EU:n regulaatiomuutokset ovat nostaneet valmistuskustannuksia ja vähentäneet edullisimpien puhelinten tarjontaa, mikä ohjaa kysyntää kohtuuhintaisten mutta laadukkaiden mallien suuntaan. Kuun myydyin on suomalaisten vakiintunut suosikki hyvällä hinta-laatusuhteella. Syksy on uutuuksien aikaa, myös puhelinkaupoilla.
Riku Kuusisto Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi - ”Kun teknologia toimii, arki toimii”28.8.2025 11:00:33 EEST | Tiedote
Gigantti Oy Ab:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Riku Kuusisto, joka aloittaa tehtävässään 1. tammikuuta 2026. Kuusisto siirtyy uuteen rooliinsa kansainvälisen vähittäiskaupan ja kuluttajaliiketoiminnan johtotehtävistä, joista hänellä on yli 20 vuoden kokemus.
Gigantin elokuun uutiskirje: Päivityssyksy ja pelikonebuumi – mitä PC-markkinoilla tapahtuu juuri nyt?15.8.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Syksy tuo mukanaan merkittävän muutoksen PC-käyttäjille, kun Windows 10:n tuki päättyy lokakuussa, mikä tarkoittaa monelle uuden tietokoneen hankintaa. Pelikoneiden komponenttimyynti on kasvanut vuodessa räjähdysmäisesti, samalla kun uudet tekoäly-PC:t tekevät tuloaan kuluttajien arkeen. Gigantin teknologiakategorian myyntipäällikkö Sami Kinnunen avaa ajankohtaisia trendejä ja antaa käytännön vinkit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme