Räjähdysherkkä ROR-taiteilijaryhmä tekee paluun!

1990–2000-luvuilla maineeseen noussut ROR (Revolutions on Request) -taiteilijakollektiivi  on taas täällä! Paluunäyttelyn (Serlachius Kartano) yhteydessä julkaistu TURBO ROR -lehti esittelee taiteilijaryhmän nykymuodossaan ja taustoittaa sen värikästä historiaa.

Tilasiko joku vallankumouksen? ROR is Back! Mutta mikä ihme on ROR? Miltä ROR näyttää, tuntuu, kuulostaa? Onko se taidetta vai sirkushuveja? Vuonna 2000 ROR tuli, näki ja valloitti maailmaa, kunnes eksyi omaan tähtipölyynsä. Serlachiuksen tilauksesta se palaa tulevaisuudesta mukanaan ihmeelliset aakkoset, joista syntyy uusi ROR-maailma.

Näyttelyjulkaisu TURBO ROR jatkaa ROR-kollektiivin räiskyvän röyhkeällä linjalla. Takavuosien legendaarisimman nuorisolehden Suosikin muotokieltä lainaavassa teoksessa on mukana ryhmän jäsenten haastatteluita, minifanipokkareita, jättiturbojuliste, sarjakuva ja tarra-arkki.

ROR-taiteilijaryhmä perustettiin vuonna 1998. Mukana oli aluksi vaihteleva määrä jäseniä, joista muodostui vähitellen pienempi, kokoonpanoltaan vaihteleva taiteilijaryhmä. Läpimurtonsa ROR-ryhmä teki UTOPIA-näyttelyllä Kiasmassa vuonna 2001, ja se esiintyi merkittävissä näyttelyissä eri puolilla maailmaa (mm. Manifesta 4, Royal College of Art, Mori Art Museum). Vuosina 2003–2004 ROR-ryhmä ylläpiti Helsingin Kalliossa ROR-galleriaa, johon se kuratoi näyttelyitä. Ryhmän viimeinen julkinen esiintyminen oli 2008.

Serlachiuksella 23.3.2024 avautuneen ROR ABC -näyttelyn myötä ryhmä on tehnyt paluun. Näyttelyn kuraattoreina ja TURBO ROR -julkaisun toimittajina ovat ryhmän jäsenet Petri Ala-Maunus, Jiri Geller ja Ilse Rossander.

ROR-julkaisussa ovat mukana taiteilijat Riikka Hyvönen, Juho Juntunen, Nikolo Kerimov, Isto Kotavuopio, Sanna-Mari Liukkonen, Mr. Lordi, Painter Jude, Paula Pääkkönen, Pekko Vasantola, Vilunki 3000, Sheung Yiu ja Ro Zahir.

TURBO ROR
Kirjoittajat: Jarkko Jokelainen, Juho Juntunen, Jessica Leino, Jaakko Lindgren, Anneli Nygren, Panu Puolakka, Eeropekka Rislakki, Ilse Rossander, Janne Saarikivi, Taina Saarikivi, Pauli Sivonen (Esipuhe), Oda Ivanka Tšupukka
Toimittajat: Petri Ala-Maunus, Jiri Geller, Ilse Rossander
Parvs ja Serlachius 2024, 112 sivua

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: Hanna Karppanen, kustantaja, Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätietoa näyttelystä: Susanna Yläjärvi, tiedottaja, Serlachius, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Turbo ROR, Serlachius & Parvs 2024
Jiri Geller ja Juho Juntunen
Petri Ala-Maunus
Juho Juntunen
Riikka Hyvönen
Paula Pääkkönen
Isto Kotavuopio
Jiri Gellerin Revolutions on Request -tatuointi
Serlachius Kartanon ”ROR ABC – Revolutions On Request – Vallankumouksia tilauksesta” -näyttely, installaationäkymä
Mr Lordi
Painter Jude
Pekko Vasantola ja Sheung Yiu
Serlachius Kartanon ”ROR ABC – Revolutions On Request – Vallankumouksia tilauksesta” -näyttelyn kuraattorit Ilse Rossander (etupenkillä, oikealla), Jiri Geller (kuljettajan paikalla) ja Petri Ala-Maunus (takapenkillä vasemmalla) sekä näyttelyarkkitehti Alvar Gullichsen (takapenkillä, oikealla)
Vilunki 3000
Alvar Gullichsen
Nikolo Kerimov
Ro Zahir: ”Omakuva”, 2021, öljy kankaalle
ROR Hits – Best of the Best of the Best!
ROR Forever!

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.

Lääkärimuotokuvien historiaa – HUSin taidekokoelman aarteet5.6.2024 12:18:56 EEST | Tiedote

Taidekirjasta Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin (Parvs 2020) on nyt ilmestynyt englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio. Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar ja Carers on the Pedestal – Medical Portaiture from Hippokrates to the HUS Collection esittelevät lääkäreiden ja ylihoitajien muotokuvia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin sekä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan taidekokoelmista.