Kokoomuksen Sammallahti: SDP haikailee takaisin tupo-aikaan

Tere Sammallahti. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Tere Sammallahti on ihmeissään SDP:n historiaan haikailevasta työmarkkinapolitiikasta. SDP julkaisi viime viikon lopulla oman ehdotuksensa työmarkkinoiden kehittämisestä.

”SDP ei esitä työmarkkinoille ainuttakaan rakenteellista uudistusta, jolla tuettaisiin Suomen kilpailukykyä, tuottavuutta ja talouden kasvua. Sen sijaan SDP:n esittämä kasvu- ja vakaussopimus tarkoittaisi keskitettyä työmarkkinaratkaisua, joka veisi työmarkkinoitamme vuosikymmeniä taaksepäin. Lindtmanin SDP on valitettavasti jämähtänyt politiikassaan historiankirjan sivuille”, Sammallahti sanoo.

Sammallahti sanoo olevansa pettynyt SDP:n tapaan perua kaikki Suomelle tärkeät uudistukset ja vältellä vastuuta Suomen ongelmien ratkaisemisesta.

”Työrauhalainsäädännön ja paikallisen sopimisen uudistuksiin SDP tarjoaa ”tasapainottavia” elementtejä. Tosiasiassa tämä tarkoittaisi uudistusten vaikutusten vesittämistä. Lindtmanin toiveissa Suomen kasvulle merkittävät uudistukset lykätään jälleen hamaan tulevaan”, Sammallahti toteaa.

Erityisen huolestuttavana Sammallahti pitää SDP:n tapaa pimittää talous- ja työllisyyspoliittisten ehdotustensa vaikutukset.

”Viime syksynä SDP piilotti vaihtoehtobudjettinsa työllisyysvaikutukset suomalaisilta. Tällä kertaa ehdotuksien vaikutuksia ei ole edes laskettu, vaan ne perustuvat täysin oletuksien varaan. Demarit ovat selvästi valinneet talouspoliittisen pimittämislinjan”, Sammallahti sanoo.

Sammallahden mukaan SDP:n työllisyys- ja kasvupolitiikka rakentuu toiveiden varaan. Ero hallituksen työmarkkinapolitiikkaan on huomattava.

”Vaikuttaa siltä, että SDP ei ole edelleenkään ymmärtänyt Suomen talouden vakavaa tilaa. Suomen suuntaa ei käännetä uudistuksia perumalla tai siirtämällä niitä eduskunnan ulkopuolelle päätettäväksi. Tarvitaan rohkeutta uudistaa ja kantaa vastuuta tulevaisuudesta. Sdp:n osalta vastuunkanto jää kuitenkin taas haaveeksi”, Sammallahti päättää.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.