Varsinais-Suomen ELY-keskus

Salon itäisen ohikulkutien suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa

Jaa

Varsinais-Suomen ELY-keskus laatii tiesuunnitelmaa kantatien 52 uudelle osuudelle Salon kohdalla (itäisen ohikulkutien 2. vaihe) yhteistyössä Salon kaupungin kanssa. Tiesuunnitelmasta järjestetään yleisötilaisuus keskiviikkona 12.6.2024 klo 17–19 Salon kaupungintalolla valtuustosalissa (Tehdaskatu 2, Salo).

Piirros kuvaa mutkittelevaa tietä, jonka yläpuolella on tiehankkeen eri työvaiheita symboloivat ikoneita. Keltaisella huomiovärillä on ympyröity ikoni, jossa on keskusteleva ryhmä.

Yleisötilaisuudessa suunnittelijat esittelevät tarkentuneita suunnitelmaratkaisuja ja liikenteen aiheuttamien haittojen torjuntatoimenpiteitä, kuten meluntorjuntaa. Esittelyn lopuksi suunnitelmista voi esittää kysymyksiä ja kommentteja. Tämän jälkeen siirrytään keskustelemaan ratkaisuista karttojen ja suunnitelmasta laaditun esittelymallin ääreen.

Tilaisuus on avoin alueen asukkaille, maanomistajille ja kaikille hankkeesta kiinnostuneille. Tarkoituksena on antaa tietoa suunnitelmasta, kuulla hankkeen osallisia sekä kerätä palautetta suunnitelmaluonnoksista. Palautetta voi antaa myös tilaisuuden jälkeen.

Yleisötilaisuuden aineistoihin voi tutustua myös verkossa. Aineistot julkaistaan Valtion liikenneväylien suunnittelu -sivustolla (vayliensuunnittelu.fi) tilaisuuspäivänä. Linkki aineistoihin ja palautteenantokanaviin löytyy myös hankesivulta osoitteesta vayla.fi/kt52-salon-kohta.

Läpikulkeva liikenne ohjataan ohikulkutielle

Hankkeen tavoitteena on ohjata läpikulkeva liikenne pois Salon keskustasta, mikä parantaa kantatien liikenteen sujuvuutta sekä keskustan turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Suunnitteilla oleva toinen vaihe on jatkoa vuonna 2016 valmistuneelle ensimmäiselle vaiheelle, jossa rakennettiin Salon itäisen ohikulkutien eteläinen osa.

Tiesuunnitelmassa esitetään uusi päätieyhteys Helsingintien (maantie 110) ja Somerontien välille. Kantatien 52 uusi osuus suunnitellaan Salon keskustan itäpuolelle uuteen maastokäytävään.

Kantatien uudelle osuudelle toteutetaan kaksi eritasoliittymää (Somerontie ja Inkereentie). Helsingintie liittyy kantatiehen kanavoidulla tasoliittymällä. Somerontien eritasoliittymän ja E18-tien välinen osuus parannetaan kaksiajorataiseksi keskikaiteella varustetuksi maantieksi.

Lisäksi suunnitelma sisältää mm. katkeavien yhteyksien korvaavia järjestelyjä, uusia jalankulun ja pyöräilyn väyliä sekä meluntorjunnan ratkaisuja.

Suunnitelman jatkotoimenpiteet

Tiesuunnitelma valmistuu arvion mukaan syksyllä 2024. Sen jälkeen Varsinais-Suomen ELY-keskus käynnistää tiesuunnitelman maantielain mukaisen käsittelyn, jolloin tiesuunnitelma asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään lausunnot eri viranomaisilta sekä sidosryhmiltä. Tavoitteena on asettaa tiesuunnitelma nähtäville alkuvuodesta 2025. Nähtävillä olosta tullaan kuuluttamaan Valtion liikenneväylien suunnittelu -palvelussa, viranomaisten tietoverkoissa sekä paikallislehdessä.

Lisätiedot:

Varsinais-Suomen ELY-keskus, projektipäällikkö Vesa Virtanen, 0295 022 844, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Finnmap Infra Oy, projektipäällikkö Lauri Harjula, 050 5088 110, etunimi.sukunimi@finnmap-infra.fi

Hankesivu: https://vayla.fi/kt52-salon-kohta

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Hyväkuntoisella soratiellä on parempi ajettavuus kuin pahasti vaurioituneella päällystetyllä tiellä15.7.2024 13:17:46 EEST | Tiedote

Sorateiden osuus koko Suomen maantieverkosta on suuri – noin 35 prosenttia. Lounais-Suomessa sorateiden osuus maantieverkosta on keskimääräistä pienempi. Tyypillisellä soratiellä ajaa vain alle sata ajoneuvoa päivässä, mutta silti sorateillä on edelleen oleellinen merkitys esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle ja huoltovarmuudelle. Vaihtelevat sääolosuhteet, vauriot ja pölyäminen kuitenkin kiusaavat sorateitä. Myöskään soratien leventyminen ei ole hyvä asia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye