Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Hallitus kiirehtii lakkauttamaan vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen tuet
Liikenne- ja viestintävaliokunnan demariryhmä pitää hyvänä hallituksen esitystä jatkaa paketti- ja kuorma-autojen vaihtoehtoisen käyttövoiman hankintatukea sekä ajoneuvojen muuntotukea, mutta katsoo, että hallituksen tuen hakemiselle asettamat määräajat ovat tarkoituksettoman lyhyet.
– Hallitus esittää hankinta- ja muuntotuille niin lyhyitä hakuaikoja, ettei koko määrärahaa todennäköisesti ehditä myöntää tukina. Tätä emme hyväksy, sillä Marinin hallituksen näihin tukiin osoittamat määrärahat on käytettävä siten, kuten ne on tarkoitettu, huomauttaa valiokunnan jäsen, kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd).

Täyssähköautojen hankintatukiin ja kaasu- ja etanolikonversioiden tukiin myönnettiin vuonna 2022 kolmivuotinen siirtomääräraha, jota on edelleen käyttämättä. Nykyhallitus ei ole osoittanut näihin tukiin lisärahoitusta eikä se aikonut jatkaa kaasun tai etanolin muuntotukea lainkaan, mutta hankintatukien marraskuisen käsittelyn yhteydessä eduskunta velvoitti hallituksen tuomaan tästä jatkoesityksen.
– Vaikuttaa siltä, että hallitus on tuonut lakiesityksensä muuntotuesta vain muodon vuoksi, koska eduskunta tätä edellytti. Kuin piruillen hallitus on asettanut tuen hakuajaksi puoli vuotta, joka on aivan liian lyhyt. Eikö hallitus halua, että tukea ehdittäisiin hakea, pohtii kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.
Hallitus esittää paketti- ja kuorma-autojen vaihtoehtoisen käyttövoiman hankintatuen viimeiseksi hakupäiväksi 31.12.2024 ja ajoneuvojen muuntotukien hakemisessa 15.12.2024, jonka jälkeen niitä ei voisi hakea enää lainkaan. Hakuajan pidentämisen lisäksi demarit nostaisivat muuntotuen määrää.
– Hankintatukien hakuaikaa olisi perusteltua pidentää kahdella vuodella vuoden 2026 loppuun ja muuntotuen vuodella vuoden 2025 loppuun saakka. Myös kustannukset ovat kohonneet, joten olisi tarkoituksenmukaista nostaa muuntotukea aiemmasta 200 eurosta 350 euroon. Todelliset kustannukset ovat 800–1000 euron luokkaa, kansanedustaja Marko Asell perustelee.
Muilta osin valiokuntaryhmä pitää lakiesitystä tarpeellisena. Sen avulla tukea voidaan myöntää myös maanteiden tavarakuljetuksiin tarkoitetun kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton hankintaan. Samalla tuen yrityskohtainen kokonaismäärä nostetaan 300 000 euroon kolmen vuoden aikana.
– On tärkeää, että pyrimme irrottautumaan fossiilisista polttoaineista teknologianeutraalilla tavalla. Tuet ovat osa reilua siirtymää ja niiden avulla tehdään liikenteen vihreästä murroksesta ihmisille ja yrityksille myös taloudellisesti mahdollista. Nyt pitäisi saada erityisesti raskaan kaluston käyttövoimamurros yrityksissä liikkeelle, kansanedustaja Pinja Perholehto arvioi.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan sosialidemokraatit jättivät tänään tiistaina 4.6. yhdessä keskustan, vasemmistoliiton ja vihreiden edustajien kanssa yhteisen vastalauseen valiokunnan mietintöön, joka koskee hallituksen esitystä laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seppo EskelinenKansanedustaja
Puh:050 514 3350seppo.eskelinen@eduskunta.fiAnna-Kristiina MikkonenKansanedustaja
Puh:050 477 4681anna-kristiina.mikkonen@eduskunta.fiMarko AsellKansanedustaja
Puh:050 512 1968marko.asell@eduskunta.fiPinja PerholehtoKansanedustaja
Puh:040 059 6521pinja.perholehto@eduskunta.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
SDP:n Riitta Kaarisalo: Onko pääministeri tilanteen tasalla, kun kykyä arvioida oman hallituksensa tuloksia ei ole?16.10.2025 17:10:59 EEST | Tiedote
Kaikki mittarit ja tulokset osoittavat, että kehitys menee väärään suuntaan suhteessa hallituksen asettamiin tavoitteisiin ja kokoomuksen vaalien alla antamiinsa lupauksiin. Lupaus 100 000 työpaikasta on nyt 170 000 työpaikan päässä, muistuttaa SDP:n kansanedustaja Riitta Kaarisalo.
SDP:n Marko Asell: Romutuspalkkiosta tehdään hyvätuloisten autonvaihtotuki16.10.2025 17:01:30 EEST | Tiedote
Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Marko Asell (sd.) kertoo toivoneensa, että uusi romutuspalkkio olisi ollut ilmastotoimien osalta kunnianhimoisempi: – Uusi romutuspalkkio on tuki hyvätuloisille uuden auton ostajille vailla todellista ohjausta nolla- tai vähäpäästöisiin kulkuneuvoihin.
SDP:n Suhonen: Tulostaulu ei valehtele – oikeistohallitus on romuttanut työn ja kasvun15.10.2025 14:48:50 EEST | Tiedote
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä esittää hallitukselle epäluottamusta suurtyöttömyydestä. SDP vaatii hallitusta ottamaan vastuun epäonnistuneesta työllisyyspolitiikastaan ja ryhtymään todellisiin tekoihin työn ja kasvun puolesta. Orpon–Purran hallitus on ajanut Suomen taloudelliseen ja inhimilliseen umpikujaan, hallituksen oma työllisyyslinja on tuottanut juuri päinvastaisen tuloksen kuin mitä se lupasi, sanoo SDP:n kansanedustaja Timo Suhonen.
SDP:n ryhmäpuhe välikysymyskeskustelussa suurtyöttömyydestä15.10.2025 14:40:11 EEST | Tiedote
SDP:n ryhmäpuhe 15.10.2025 välikysymyskeskustelussa suurtyöttömyydestä. Puhujana kansanedustaja Timo Suhonen.
Hallintovaliokunnan Heinäluoma: Kansalaisuuden edellytyksenä työllistyminen ja yhteiskuntaan kiinnittyminen15.10.2025 14:05:32 EEST | Tiedote
Hallintovaliokunnan Sd-edustajien mukaan kansalaisuuden ehtona on edellytettävä riittävän toimeentulon hankkimista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme