I Raseborg och Borgå inrättas tvåspråkiga kompetenscenter för social- och hälsovården
Syftet med samarbetsprojektet i Västra Nylands och Östra Nylands välfärdsområden samt HUS-sammanslutningen är att främja personalens kunskaper i svenska och utveckla högklassiga tvåspråkiga digitala tjänster inom social- och hälsovården.
Västra Nylands välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde och HUS-sammanslutningen har tillsammans inlett ett utvecklingsprojekt för flerspråkiga kompetenscenter i Raseborg och Borgå. Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) har beviljat projektet en miljon euro i statsunderstöd, som ska användas före juni 2025.
Projektet, som ingår i regeringsprogrammet, har som målsättning att grunda nätverksbaserade kompetenscenter för att stödja, utveckla och trygga att de språkliga rättigheterna förverkligas i social- och hälsovårdstjänsterna.
Verksamheten vid de nätverksbaserade kompetenscentren omfattar ett mångprofessionellt tvåspråkigt lärocenter, produktion av tvåspråkiga digitala tjänster, utnyttjande av artificiell intelligens och stöd för internationell rekrytering.
”Kompetenscentren stöder på ett betydande sätt de nyländska tvåspråkiga välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens möjligheter att erbjuda högklassiga tjänster jämlikt både på svenska och finska”, säger projektledare Mikko Rotonen från HUS-sammanslutningen.
Språkbad och tvåspråkiga praktikplatser för yrkesutbildade inom social- och hälsovården
Det mångprofessionella lärocentret som ingår i kompetenscentren har som mål att öka antalet svenskkunnig personal och förbättra vården av svenskspråkiga patienter på sitt eget modersmål.
Lärocentret strävar efter att yrkesövergripande producera svenskspråkiga läromaterial och inlärningstjänster för nuvarande och kommande social- och hälsovårdsexperter.
Dessutom blir det möjligt för allt fler social- och hälsovårdsexperter som studerar utomlands att genomföra introduktionsprogrammet på svenska.
”Kompetenscentren stöder samarbetet med läroanstalterna och ökar antalet tvåspråkiga praktikplatser. På samma gång fungerar centren som språkbadsmiljö för den egna personalen”, säger Östra Nylands välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist.
Högklassiga tvåspråkiga digitala tjänster
Syftet med kompetenscentren är att utveckla och utöka digitala tjänster på svenska. Digitala tjänster utökas i framtiden både i Västra Nylands välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde och HUS-sammanslutningen. Kompetenscentren stöder en språkligt jämlik tillgång till dessa tjänster.
”Ett centralt mål för de digitala tjänsterna är möjligheten att snabbt och smidigt kunna kontakta tjänsterna. Därför är det särskilt viktigt att de är lika högklassiga både på finska och svenska”, betonar Västra Nylands välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Ansvarsfull utveckling av artificiell intelligens som stöd för att förverkliga de språkliga rättigheterna
Man önskar få stöd av den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och stora språkmodeller för att förverkliga de språkliga rättigheterna. Syftet med kompetenscentren är att utveckla och utvidga tjänster och verksamhetsmodeller som grundar sig på artificiell intelligens och som gör arbetet smidigare för personalen.
Med hjälp av lösningarna kunde de svensk- och finskspråkiga social- och hälsovårdsexperterna smidigt utnyttja antingen finsk- eller svenskspråkigt material på sitt eget modersmål.
Till exempel jobbar var sjätte anställd vid Västra Nylands välfärdsområde huvudsakligen på svenska, medan en femtedel av personalen vid Östra Nylands välfärdsområde har svenska som modersmål.
Gemensam modell för internationell rekrytering
Kompetenscentren strävar efter att skapa en gemensam modell för internationell rekrytering så att modellen anpassas efter det varierande antalet rekryterade.
Den gemensamma utmaningen för välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen är tillgången till personal inom social- och hälsovården, särskilt i de svenskspråkiga delarna. Med hjälp av modellen kunde man locka svenskspråkiga social- och hälsovårdsexperter även från utlandet.
Kompetenscentren stöder samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena
Västra Nylands och Östra Nylands välfärdsområden hör till de sju tvåspråkiga välfärdsområdena i Finland. Västra Nylands välfärdsområde har som lagstadgad uppgift att stödja utvecklandet av de svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänsterna i hela landet.
Med kompetenscentren önskar man öka samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområden och Helsingfors stad som har motsvarande behov av att utveckla svenskspråkiga tjänster och samarbetsmodeller. Med hjälp av smidigt samarbete kan kompetenscentren öka möjligheter att erbjuda tjänster för invånarna jämlikt både på svenska och finska.
Ytterligare upplysningar:
Benita Öberg
direktör för svenskspråkiga tjänster, Västra Nylands välfärdsområde
benita.oberg@luvn.fi
Mika Kosunen
kommunikationsdirektör, Östra Nylands välfärdsområde
mika.kosunen@itauusimaa.fi
Mikko Rotonen
projektledare, HUS-sammanslutningen
mikko.rotonen@hus.fi
Avainsanat
Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Välfärdsområdets klimatprogram godkändes27.5.2025 20:52:19 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige höll sitt sista sammanträde för fullmäktigeperioden och godkände välfärdsområdets klimatprogram och bokslutet för 2024 och ändrade förvaltningsstadgan. Dessutom gjordes justeringar i social- och hälsovårdens klientavgifter från den 1 juni 2025.
Hyvinvointialueen ilmasto-ohjelma hyväksyttiin27.5.2025 20:46:23 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto hyväksyi kautensa viimeisessä kokouksessa hyvinvointialueen ilmasto-ohjelman, vuoden 2024 tilinpäätöksen ja tarkisti hallintosääntöä. Lisäksi tehtiin tarkistukset sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin 1.6.2025 alkaen.
Lunnas digitala ärendehantering utvidgas – 46 000 nöjda användare redan nu27.5.2025 08:37:09 EEST | Tiedote
Välfärdsområdets digitala ärendehantering Lunna utvidgas. Från och med den 27 maj kan allt fler ärenden skötas enkelt och smidigt i Lunna. En av de nya tjänsterna är videomottagning för rehabilitering.
Digitaalinen asiointi Lunna laajenee – nyt jo 46 000 tyytyväistä käyttäjää27.5.2025 08:30:39 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna laajenee. Lunnassa voi 27.5. alkaen hoitaa entistä enemmän asioita helposti ja sujuvasti. Uutena palveluna avataan kuntoutuksen videovastaanotot.
Välfärdsområdesstyrelsen gav utlåtanden om regeringens propositioner och färdplanen för HUS-sammanslutningens psykiatri26.5.2025 19:45:37 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen gav utlåtanden om färdplanen för HUS-sammanslutningens psykiatri, reformen av ansvaret för ordnande och finansiering av ambulanstransporter och transporter som ingår i prehospital akutsjukvård samt om lagstiftningen som gäller ändringen av klientavgifter inom social- och hälsovården. Därtill gavs ett utlåtande till social- och hälsovårdsministeriet om ett utkast till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av socialvårdslagen, äldreomsorgslagen och klientavgiftslagen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme