EK:n Investointitiedustelun julkistus 12.6.2024

Elinkeinoelämän keskusliitto EK julkistaa Investointitiedustelun tulokset keskiviikkona 12.6.2024 klo 8. Etätiedotustilaisuus järjestetään teamsin välityksellä klo 10.

Tilaisuus tarjoaa tietoa ja ajankohtaisia näkemyksiä yritysten investointihalukkuudesta. Julkistuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin:

• Miltä näyttää yritysten investointihalukkuus nyt?
  • Onko investointiaalto tulossa vai onko Suomella edessä toinen talouden menetetty vuosikymmen?
  • Pärjäämmekö investointikisassa Ruotsia vastaan?

Teams-tilaisuudessa käsitellään suomalaisten yritysten investointikehitystä, mukaan lukien kiinteät investoinnit sekä tutkimus- ja tuotekehityspanokset. Investointitiedustelun tulokset tarjoavat kattavan kuvan teollisuuden, energia-alan ja palvelualojen investointisuunnitelmista ja -näkymistä.

Tiedustelun tuloksia esittelee ja esitettyihin kysymyksiin vastaa johtaja Sami Pakarinen.

Ilmoittautumiset pyydetään 11.6. mennessä sähköpostitse: teemu.lindfors@ek.fi. Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille.

Tervetuloa!

Lisätietoa:
viestinnän asiantuntija Teemu Lindfors, p. 0400 284 764

Lettan sisämarkkinaraportti – näihin aloitteisiin tulevalla EU-kaudella on syytä tarttua29.5.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

EU:n sisämarkkinaraportin laatija, Italian entinen pääministeri Enrico Letta on loppuviikosta Suomessa tapaamassa politiikan ja elinkeinoelämän johtoa. EK on poiminut Lettan raportista Suomelle hyödyllisiä ehdotuksia, joita tulevan EU-komission tulisi ripeästi edistää. Suomen-vierailun aiheena on Enrico Lettan huhtikuussa jäsenmaille luovuttama raportti, joka sisältää merkittäviä sisämarkkinoita koskevia parannusehdotuksia jäsenmaiden ja komission harkittaviksi. Lettan raportti on monella tapaa tärkeä Suomelle, arvioi Elinkeinoelämän keskusliiton EU-asioista vastaava johtaja Lotta Nymann-Lindegren: ”60 prosenttia Suomen viennistä menee EU-maihin. Siksi on erinomaista, että sisämarkkinoiden esteet ja kehityskohteet saavat nyt korkean tason huomiota. Kun panostamme sisämarkkinoihin, vahvistamme myös EU:n edellytyksiä pärjätä globaalissa kilpailussa. Lettan suositukset eivät saa hautautua vaalien jälkeen, vaan uuden komission on tärkeää tarttua toimeen nopeasti ja pragmaattisesti.” EK on

EK:n Suhdannebarometri: Yritysten suhdannearviot pysyneet synkkinä29.4.2024 08:00:04 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n huhtikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten arviot suhdannetilanteesta ovat pysyneet kriisiaikojen tasolla. Yritysten suhdanneodotukset ovat kohonneet hieman viime tammikuun tiedustelusta, mutta ovat yhä selvästi mollivoittoiset. Talouden laskusuhdanne koettelee erityisesti rakentamista sekä teollisuutta. Palvelualat ovat puolestaan kannatelleet yhä Suomen taloutta ja etenkin työllisyyttä viime kuukausien aikana.