Saaristomerellä havaittu poikkeuksellisen runsaasti kuolleen rihmalevän muodostamia lauttoja
Avovedessä tai rantavedessä kelluvasta kuolleesta levämassasta on tullut Varsinais-Suomen ELY-keskukseen viime päivinä ilmoituksia ja havaintoja usealta paikalta eri puolilta Saaristomerta. Kyse on kuolleesta pohjaan kertyneestä levästä, joka on noussut pintaan. Rannalle ajautunutta levää voi kerätä ja vaikkapa kompostoida.

Levälautat koostuvat pääasiassa kuolleesta rihmalevästä, mutta joukossa voi olla esimerkiksi pohjasta irronnutta rakkohaurua (rakkolevä), kuolleita vesikasveja ja kaloja.
Havaintojen runsaus voi johtua siitä, että veden nopean lämpenemisen aiheuttaman hajoamisen ja kaasunmuodostuksen vaikutuksesta levä on noussut pintaan tai myös siitä, että levää on nyt tavanomaista enemmän. Myös heikkotuulinen sää on voinut vaikuttaa siihen, että levät jäävät kellumaan pintaan. Yleensä kuollutta rihmalevää havaitaan enemmän myöhemmin kesällä.
Rihmalevien runsastumisen taustalla meren rehevöityminen
Rihmalevät kasvavat kallio- ja kivipohjilla mutta varsinkin rehevöityneissä vesissä myös rakkohaurun ja muun vesikasvillisuuden päällä. Kun rihmalevät kuolevat, ne irtoavat ja kerääntyvät aallokon ja virtausten vaikutuksesta usein yhteen suuremmiksi keräymiksi. Rihmalevien runsastuminen ja kuolleiden rihmalevämattojen esiintyminen johtuu liiallisen ravinnekuormituksen aiheuttamasta meren rehevöitymisestä. Taustalla on siis sama syy kuin sinileväkukinnoissa, veden samenemisessa ja muissa rehevöitymisen ilmentymissä.
Kuollutta rihmalevää esiintyy sekä veden pinnalla että pohjassa. Pohjille voi paikoin olla kerääntyneenä mattomaisia kuolleen rihmalevän muodostumia. Rihmalevämatto tukahduttaa alleen rakkohaurun, punalevät ja simpukat ja voi peittää kalojen kutupohjat. Levämassan hajoaminen kuluttaa happea. Hapen loppuessa hajoamainen jatkuu mädättäjäbakteerien toimesta ja muodostuu rikkivetyä, joka haisee pahalle ja on myrkyllistä.
Pinnalla ajelehtivat kuolleet rihmalevät ajautuvat usein rantaveteen ja rannoille. Kun ne hajoavat, niistä vapautuu ravinteita, jotka aiheuttavat paikallista rehevöitymistä. Hajoaminen kuluttaa tässäkin tapauksessa happea, minkä seurauksena happi voi loppua levämassasta ja sen alapuolisesta vedestä. Kuolleen rihmalevän, rakkohaurun ja vesikasvien kerääntyminen rannoille on normaalia. Rehevöityminen on kuitenkin lisännyt rihmalevien määrää niin paljon, että sillä voi olla haitallisia vaikutuksia koko rantavyöhykkeen elämään ja monimuotoisuuteen. Ajan mittaan esimerkiksi alkujaan hiekkapohjaisen lahden ranta voi peittyä levämassalla, kasvaa umpeen ja alkuperäinen elinympäristö muuttua tai kokonaan hävitä.

Levää voi kerätä omatoimisesti ja kompostoida
Omaan rantaan ja rantaveteen kerääntynyttä levää voi helposti kerätä haavilla tai haravalla. Levämassan voi esimerkiksi kompostoida sopivaan paikkaan niin kauas rannasta, etteivät levä tai sen sisältämät ravinteet huuhtoudu ajan mittaan takaisin mereen.
Varsinais-Suomen ELY-keskus pyrkii edistämään kuolleen levämassan keräystä ja siihen liittyvät menetelmät tulevat kehittymään lähivuosina. Myös levämassan hyötykäyttöä ja kierrätystä on tarkoitus selvittää ja edistää eri hankkeissa. Lisäksi tavoitteena on kehittää koneellisia menetelmiä suurempien levämäärien keräämiseen.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus:
Meriasiantuntija Wiljam Eklund, p. 0295 022 083
Ryhmäpäällikkö Janne Suomela, p. 0295 022 947
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Valkoposkihanhien kevätmuutto vilkastuu7.5.2025 15:24:14 EEST | Tiedote
Viimeisen viikon aikana kymmeniätuhansia valkoposkihanhia saapui Suomeen. Suomeen saapuminen tapahtui kahdessa aallossa, joista toinen tapahtui vappuaattona keskiviikkona 30.4. ja toinen lauantaina 3.5.2025. Etelä- ja Itä-Suomen pelloilla ruokailee nyt yli 200 000 valkoposkihanhea. Päämuutto ei ole vielä tapahtunut.
Kesän 2025 päällystystyöt alkavat maanantaina 12.5. (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo)7.5.2025 07:57:59 EEST | Tiedote
Kesän 2025 päällystystyöt Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueella alkavat maanantaina 12.5.2025 Kuopiossa moottoritien päällystyskohteilla vt 5 Pitkälahti – Puijo 221, vt 5 Savilahti – Päiväranta 112 ja vt 5 Kellolahti – Päiväranta 111. Nämä päällystystyöt tehdään yötyönä ja ne kestävät noin kaksi viikkoa.
Karsittu Green Energy Oy:n Huittisiin suunnitellun aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu (Satakunta, Varsinais-Suomi)6.5.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Karsittu Green Energy Oy:n Huittisten Karsitun alueelle suunnitteleman aurinkoenergiahankkeen ja siihen liittyvän sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Kylmyys hidastaa valkoposkihanhien kevätmuuttoa29.4.2025 13:59:55 EEST | Tiedote
Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet hiljaisia valkoposkihanhien kevätmuutossa. Sunnuntaina 13.4. havaitun muuttoaallon jälkeen seuraava muuttoaalto saapui Suomeen vasta sunnuntain ja maanantain välisenä aikana 27.–28.4. Muuttoaaltojen välissä oli kylmä ja vastatuulinen jakso.
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme