Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on asettanut nähtäville Susisuon tuulivoimahankkeen (Vaala, Puolanka) ympäristövaikutusten arviointiohjelman, yleisötilaisuus 12.6. (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Tuulimyllyt horisontissa.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukainen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa koskeva kuulutus on nähtävillä 5.6. – 4.8.2024 Vaalan, Puolangan ja Utajärven kuntien internet-sivujen virallisissa ilmoituksissa. YVA-aineisto on nähtävillä osoitteessa www.ymparisto.fi/susisuon-tuulivoima-yva. Paperimuodossa YVA-ohjelmaan voi tutustua Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa (Veteraanikatu 1, Oulu) sekä Vaalan, Puolangan ja Utajärven kuntien kunnanvirastoissa ja kirjastoissa.

Jokaisella on oikeus esittää mielipiteensä ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Kannanotot tulee toimittaa 4.8.2024 mennessä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.pohjois-pohjanmaa@ely-keskus.fi tai kirjallisena postitse osoitteella PL 86, 90101 OULU.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus antaa lausuntonsa arviointiohjelmasta viimeistään 3.9.2024. Lausunto, johon sisältyy yhteenveto arviointiohjelmaan jätetyistä kannanotoista, laitetaan nähtäville hankkeen verkkosivulle.

Hankekuvaus

Winda Energy Oy suunnittelee Vaalan Susisuon alueelle tuulivoimapuistoa. Suunniteltu tuulivoima-alue sijoittuu Vaalan kunnan itäosaan lähelle Puolangan kuntarajaa ja Kainuun maakuntarajaa. Vaalan keskusta sijaitsee tuulivoima-alueesta noin 22 km päässä lounaassa ja Puolangan keskusta noin 26 km päässä koillisessa. Tuulivoima-alueen pinta-ala on noin 1 400 ha ja sille on suunnitteilla enintään 17 tuulivoimalaa.

Vaalan Susisuon tuulivoimahankkeen YVA-menettelyssä arvioidaan seuraavat vaihtoehdot:

Tuulivoima-alue:
· VE0: Hankkeen toteuttamatta jättäminen
· VE1: Vaalan Susisuon alueelle rakennetaan 15 enintään 320 m korkeaa, yksikköteholtaan 6–10 MW:n tuulivoimalaa. Tuulipuistoalueen yhteisteho on maksimissaan 150 MW.
· VE2: Alueelle rakennetaan 17 tuulivoimalaa, joiden korkeus on pienempi kuin vaihtoehdon VE1 tuulivoimaloiden korkeus.

Sähkönsiirtoreitti:
· SVE1: Noin 8 km pituinen maakaapeli (110 kV) kulkisi tuulivoima-alueelta koilliseen Puokiovaaraan, jossa se yhdistyisi Ukonkangas – Pontema voimajohtoon.
· SVE2: Vaihtoehtoista sähkönsiirtoreittiä SVE2 selvitetään yhteistyössä muiden alueella toimivien hanketoimijoiden kanssa.

Yleisötilaisuus

Hanketta koskeva yleisötilaisuus järjestetään keskiviikkona 12.6.2024 klo 16–18 Vaalan kunnantalolla (Vaalantie 14, 91700 Vaala) sekä verkkolähetyksenä, jonka linkki tulee saataville hankkeen verkkosivulle.
Asiasta ovat kertomassa YVA-yhteysviranomaisen (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus), hankevastaavan (Winda Energy Oy) ja YVA-konsultin (WSP Finland Oy) edustajat. Tilaisuudessa esitellään myös hankkeen kaavoitusta. Kahvitarjoilu klo 15.30 alkaen. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulemaan ja osallistumaan.

Yhteysviranomaisena hankkeessa toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Heli Kinnunen, p. 0295 038 018, heli.kinnunen(at)ely-keskus.fi

Hankevastaava: Winda Energy Oy, Edgar Kekkonen, p. 040 168 6937, edgar.kekkonen(at)winda.fi

Konsultti: WSP Finland Oy, Helena Railo, p. 040 585 4096, Helena.railo(at)wsp.com

Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet kääntyneet laskuun, tulvahuiput takana myös muualla Vuoksen vesistöalueella (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)19.6.2024 11:06:25 EEST | Tiedote

Kuiva toukokuu ja suuret juoksutukset ovat kääntäneet Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet laskuun. Tulvahuiput jäivät selvästi aiemmin keväällä ennustettua alemmas. Saimaa on kuitenkin edelleen 55 cm ja Pielinen 25 cm ajankohdan keskimääräisen vedenkorkeuden yläpuolella. Vesistöalueen muut järvet ovat jo pääosin lähellä tavanomaisia kesäkorkeuksia tai niiden alapuolella. Uhkaava tulvatilanne oli muistutus siitä, että tulviin varautumiseen tulee kiinnittää vesistöalueella huomiota myös tulevaisuudessa.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.

Kärrypoluista nykypäivän huoltovarmuuden varmistajiksi14.6.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Sorateiden osuus koko Suomen maantieverkosta on suuri, noin 35 prosenttia, mutta liikennettä niillä on kohtalaisen vähän. Vaikka tyypillisellä soratiellä ajaa alle sata ajoneuvoa päivässä, niillä on kuitenkin oleellinen merkitys tien varren asukkaille, huoltovarmuudelle, elinkeinoelämälle ja kuljetusketjuille. Esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle ympärivuotinen liikennöitävyys sorateillä on erittäin tärkeää.