Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on asettanut nähtäville Susisuon tuulivoimahankkeen (Vaala, Puolanka) ympäristövaikutusten arviointiohjelman, yleisötilaisuus 12.6. (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Tuulimyllyt horisontissa.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukainen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa koskeva kuulutus on nähtävillä 5.6. – 4.8.2024 Vaalan, Puolangan ja Utajärven kuntien internet-sivujen virallisissa ilmoituksissa. YVA-aineisto on nähtävillä osoitteessa www.ymparisto.fi/susisuon-tuulivoima-yva. Paperimuodossa YVA-ohjelmaan voi tutustua Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa (Veteraanikatu 1, Oulu) sekä Vaalan, Puolangan ja Utajärven kuntien kunnanvirastoissa ja kirjastoissa.

Jokaisella on oikeus esittää mielipiteensä ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Kannanotot tulee toimittaa 4.8.2024 mennessä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.pohjois-pohjanmaa@ely-keskus.fi tai kirjallisena postitse osoitteella PL 86, 90101 OULU.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus antaa lausuntonsa arviointiohjelmasta viimeistään 3.9.2024. Lausunto, johon sisältyy yhteenveto arviointiohjelmaan jätetyistä kannanotoista, laitetaan nähtäville hankkeen verkkosivulle.

Hankekuvaus

Winda Energy Oy suunnittelee Vaalan Susisuon alueelle tuulivoimapuistoa. Suunniteltu tuulivoima-alue sijoittuu Vaalan kunnan itäosaan lähelle Puolangan kuntarajaa ja Kainuun maakuntarajaa. Vaalan keskusta sijaitsee tuulivoima-alueesta noin 22 km päässä lounaassa ja Puolangan keskusta noin 26 km päässä koillisessa. Tuulivoima-alueen pinta-ala on noin 1 400 ha ja sille on suunnitteilla enintään 17 tuulivoimalaa.

Vaalan Susisuon tuulivoimahankkeen YVA-menettelyssä arvioidaan seuraavat vaihtoehdot:

Tuulivoima-alue:
· VE0: Hankkeen toteuttamatta jättäminen
· VE1: Vaalan Susisuon alueelle rakennetaan 15 enintään 320 m korkeaa, yksikköteholtaan 6–10 MW:n tuulivoimalaa. Tuulipuistoalueen yhteisteho on maksimissaan 150 MW.
· VE2: Alueelle rakennetaan 17 tuulivoimalaa, joiden korkeus on pienempi kuin vaihtoehdon VE1 tuulivoimaloiden korkeus.

Sähkönsiirtoreitti:
· SVE1: Noin 8 km pituinen maakaapeli (110 kV) kulkisi tuulivoima-alueelta koilliseen Puokiovaaraan, jossa se yhdistyisi Ukonkangas – Pontema voimajohtoon.
· SVE2: Vaihtoehtoista sähkönsiirtoreittiä SVE2 selvitetään yhteistyössä muiden alueella toimivien hanketoimijoiden kanssa.

Yleisötilaisuus

Hanketta koskeva yleisötilaisuus järjestetään keskiviikkona 12.6.2024 klo 16–18 Vaalan kunnantalolla (Vaalantie 14, 91700 Vaala) sekä verkkolähetyksenä, jonka linkki tulee saataville hankkeen verkkosivulle.
Asiasta ovat kertomassa YVA-yhteysviranomaisen (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus), hankevastaavan (Winda Energy Oy) ja YVA-konsultin (WSP Finland Oy) edustajat. Tilaisuudessa esitellään myös hankkeen kaavoitusta. Kahvitarjoilu klo 15.30 alkaen. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulemaan ja osallistumaan.

Yhteysviranomaisena hankkeessa toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Heli Kinnunen, p. 0295 038 018, heli.kinnunen(at)ely-keskus.fi

Hankevastaava: Winda Energy Oy, Edgar Kekkonen, p. 040 168 6937, edgar.kekkonen(at)winda.fi

Konsultti: WSP Finland Oy, Helena Railo, p. 040 585 4096, Helena.railo(at)wsp.com

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.