Redogörelse: Betydande potential för godstrafiken på Östbanan
Den europeiska spårvidden skulle öppna dörrarna till järnvägsmarknaden och möjliggöra direkta järnvägstransporter till exempel med tåg-färjeförbindelser till Kontinentaleuropa.

Enligt en gemensam utredning av Destia Oy och Afry Finland Oy skulle mängden godstrafik på Östbanan kunna vara betydande. Dessutom skulle genomförandet av Östbanan som en blandtrafikbana erbjuda en alternativ transportkorridor i störningssituationer i den nuvarande banförbindelsen och på så sätt förbättra försörjningsberedskapen. En positiv utveckling förutsätter förutom ekonomisk tillväxt och investeringar även utveckling av förbindelserna i riktning mot Baltikum samt en utvecklad järnvägsmarknad.
"Förverkligandet av godstrafikens potential på Östbanan förutsätter strategiska beslut om utvecklingen av Finlands internationella trafikkorridorer, den spårvidd som används och att järnvägsmarknaden utvecklas. Valet av spårvidd för Östbanan har stor betydelse för godstrafikens framtid på Östbanan eftersom valet påverkar transporternas inriktning, järnvägsmarknaden och driften. Betydelsen av den europeiska spårvidden framhävs ytterligare när tunneln till Tallin och de terminaler som kopplas samman med banförbindelsen och förenar olika transportformer förverkligas", konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
Den största potentialen riktas mot Baltikum och Östra Finland
EU-regleringen styr med eftertryck godstrafiken till järnvägstransporter och målet är att fördubbla antalet järnvägstransporter före 2050. Järnvägsförbindelserna till hamnarna är väsentliga för transporterna och Östbanan skulle kunna kopplas till spårförbindelsen till hamnarna i Nordsjö, Sköldvik och Lovisa.
Enligt utredningen påverkas potentialen för godstrafiken på Östbanan i betydande grad också av järnvägsförbindelsen Rail Baltica som byggs för närvarande, och som går från Estland via Lettland och Litauen till Warszawa i Polen. Rail Baltica är en del av trafikkorridoren Skandinavien–Medelhavsområdet, som även omfattar Östbanan, och den byggs på europeisk spårvidd. Utöver den baltiska riktningen riktas godstrafikens största potential enligt utredningen till Östra Finland.
"Österbanan har planerats med beredskap för att banan både ska möjliggöra trafik med höghastighetståg och godstrafik. I det mest positiva alternativet till de scenarier som presenteras i utredningen skulle godståg trafikera i sin riktning varannan timme", konstaterar planeringschef Minna Weurlander vid Östbanan Ab.
Syftet med utredningen som Östbanan Ab lät göra var att granska Östbanans roll i godstrafiksystemet samt att bedöma vilka varuflöden som kan riktas till Östbanan. Arbetet granskas i slutet av 2030-talet. Målet är att banan ska vara trafikerad då. Utredningsarbetet inleddes i november 2023.
Ett förslag har framförts där Östbanan skulle höra till det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med att beslutet träder i kraft kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet. Byggandet av banan kunde inledas i början av 2030-talet så att den i enlighet med TEN-T-förordningen är klar före 2040.
Planeringen av Östbanan fortsätter
- 2024–2026 miljökonsekvensbedömning och preliminär utredningsplan
- 2025–2027 utredningsplan
- 2028 CEF-programperioden börjar
- 2028–2031 järnvägsplan
Mer information:
Petteri Portaankorva, verkställande direktör, Östbanan Ab
tfn 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiBilder


Dokument
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Europeiska kommissionen har föreslagit att Östbanan skall ingå i det transeuropeiska stomnätet TEN-T. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum