SDP EDUSKUNTA

SDP:n Eloranta: Oppilaiden käsityötaitojen rapautuminen vaatii toimia

Jaa

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen käsityön opetuksen aseman vahvistamisesta. Eloranta on huolestunut lasten ja nuorten käsityötaitojen tasosta sekä käsityön opetuksen eriarvoisuudesta kuntien välillä. Elorannan mielestä käsityön opetusta tulee lisätä ja painottaa nykyistä enemmän ylemmille vuosiluokille.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP
Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Käsityön opetus on tällä hetkellä sirpaloitunutta ja oppilaan kannalta tärkeää oppimisen jatkumoa ei pääse syntymään. Oppilaiden osaaminen jää usein hyvin heikoksi. Käsityön opettajien mukaan kuvaavaa on, että nykyään seitsemännellä luokalla oleva oppilas ei aina osaa leikata saksilla kunnolla tai pidellä niitä oikein kädessä. Myös erilaisten mittavälineiden käyttötaito on puutteellista. Mittamuutokset, yhteenlaskut ja vähennykset päässälaskuina eivät tahdo onnistua. Tällaiset taidot ovat kuitenkin tärkeitä kansalaistaitoja, jotka jokaisen nuoren tulisi oppia peruskoulussa, Eloranta sanoo,

Eloranta korostaa käsityön tunneilla opittavien taitojen moninaisuutta ja merkitystä. Käsityön oppiaine kehittää kädentaitojen lisäksi myös muun muassa erittäin tärkeitä ongelmanratkaisu-, hahmottamis- ja keskittymistaitoja sekä ekososiaalisia taitoja. Elorannan mukaan nämä ovat erittäin tärkeitä tulevaisuustaitoja, mutta nykyinen tuntijako ei mahdollista opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden oppimista. Eloranta näkee keskeisenä ongelmana myös opetuksen eriarvoisuuden kuntien välillä.

– Meillä on myös merkittävä ongelma käsityön opetuksen yhdenvertaisuudessa. Lapset ja nuoret ovat tällä hetkellä eriarvoisessa asemassa käsityön opetuksen osalta riippuen siitä, missä kunnassa asuvat. Nykyinen tuntijakoasetus painottaa taito- ja taideaineiden osalta paikallista päätöksentekoa. Taitojen karttumisen kannalta on eriarvoistavaa, kun mahdollisuus oppia käsityötaitoja riippuu kunnan halukkuudesta järjestää opetusta. Joissain kouluissa 4.–6.-luokilla yksi käsityönopettaja näkee ryhmänsä vain kahdeksan kertaa koko lukuvuodessa. Pitkäjänteinen taitojen rakentaminen on näillä resursseilla mahdotonta, Eloranta toteaa.

– Tuntijakoa tulisi muuttaa siten, että painopiste siirtyisi ylemmille vuosiluokille ja lisäksi käsityön tuntimäärää tulisi lisätä vähintään kahdella vuosiviikkotunnilla. Alkuopetuksessa käsityö on askartelumaista, materiaaleihin tutustumista. Vasta myöhemmillä luokilla motoriset taidot ovat kehittyneet käsityötaitojen oppimiseksi ja työturvallisuusmääräyksien vuoksi mahdollisuus käyttää erilaisia koneita ja laitteita alkaa vasta yläkoulussa. Siksi painopistettä tulisi siirtää ylemmille vuosiluokille. Nykyinen tuntijako ja tuntimäärä ei mahdollista oppilaille tarvittavien tärkeiden kansalaistaitojen oppimista, Eloranta toteaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Korkea hintataso haastaa ministeri Ranteen asfaltointilupaukset25.6.2024 13:19:02 EEST | Tiedote

– Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) on luvannut, että tänä kesänä asfaltti tuoksuu. Korjausvelan kasvua tänä kesänä silti ei pysäytetä, tavoiteltuun teiden päällystekilometreihin pääseminen on haastavaa ja vaikka ministeri leikkaa hymysuin omalta hallinnonalaltaan, kertaluontoinen lisärahoitus laitetaan pelkästään tieverkon päällysteisiin unohtaen muut ongelmat, kritisoi liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän jäsen, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen ministerin toimintaa.

SDP:n Eloranta: Oppilaiden oikeudesta oppimateriaaleihin ei pidä tinkiä25.6.2024 09:53:45 EEST | Tiedote

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta on huolissaan peruskoulun ja toisen asteen oppimateriaalien tilanteesta. Eloranta kysyy kirjallisessa kysymyksessään hallitukselta, mihin toimenpiteisiin se aikoo ryhtyä, jotta jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle turvataan oikeus tarpeenmukaisiin laadukkaisiin ammattimaisesti tuotettuihin oppimateriaaleihin. Elorannan mukaan oppilailla ja opiskelijoilla tulisi olla halutessaan oikeus myös paperisiin kirjoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye