En del av de brev som sänds från FPA försenas på grund av utskriftsfel
Det förekommer problem med att skriva ut FPA:s brev och beslut. Det här fördröjer brevposten från FPA. Störningen påverkar inte överföringen av betalningar till kundernas konton, dvs. förmånerna betalas i tid till kunderna. Kunderna får alltid information om sina förmånsbeslut också i MittFPA.
För tillfället förekommer det problem med att skriva ut FPA:s brev och beslut. Det här fördröjer brevposten till kunderna. Störningen påverkar inte FPA:s utbetalningar till kundernas konton. Kunderna kan läsa sina förmånsbeslut också i e-tjänsten MittFPA. Där syns besluten som vanligt.
Störningen gäller FPA:s centraliserade utskriftstjänst och arbetet med att korrigera störningen pågår. Vi försöker lösa problemet så snart som möjligt.
Det går att sköta nästan alla FPA-ärenden i MittFPA eller per telefon. Kunder som inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan ringa FPA:s servicenummer för att kontrollera uppgifter om till exempel beslut och eventuella tilläggsutredningar. Om kunden får en begäran om tilläggsutredning per brev och brevet kommer fram för sent, kan kunden be FPA om tilläggstid för att lämna in tilläggsutredningarna eller svara på hörandet.
FPA kommer också att såvitt möjligt kontakta de kunder som berörs av störningen och som ska lämna in ytterligare utredningar, antingen per telefon eller via MittFPA.
Vi beklagar det besvär som utskriftsproblemet orsakar våra kunder. Vi kommer att informera mer om situationen på fredag om störningen fortfarande pågår då.
Närmare information för kunder
Webbadressen till MittFPA är www.fpa.fi/mittfpa. Du loggar in i tjänsten med nätbankskoder eller med mobilcertifikat.
Telefonnumren till FPA hittar du på adressen www.fpa.fi/ring-fpa.
Nyckelord
Kontakter
Mia HelleenhetschefFPA
Tel:020 634 3480fornamn.efternamn@fpa.fiNoora Isokangaschef för kundrelationsenhetenFPA
Tel:020 635 8180fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
![](/data/images/public/69820426/70287010/958c2624-ebad-445f-902f-f11c3ab6f5a8-w_780.png)
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum