Suomen Saunaseura ry

”Ansiokasta kotiseututyötä ja saunakulttuurin edistämistä” — Aamulehden toimittaja Vesa Laitinen saa Löylynhenki-palkinnon

Suomen Saunaseura palkitsee tänä vuonna Löylynhenki-palkinnolla Vesa Laitisen. Laitinen on kiertänyt vuodesta 2017 Pirkanmaan seudun yleisiä saunoja ja arvioinut ne Aamulehden verkkosivulle. Samalla hän on tuonut kotiseutuaan tunnetuksi ja edistänyt suomalaista saunakulttuuria.

Vesa Laitinen Ylöjärven Veittijärven saunan laiturilla toukokuun helteillä.
Vesa Laitinen Ylöjärven Veittijärven saunan laiturilla toukokuun helteillä. Eriika Ahopelto / Aamulehti

”Pirkanmaan ehdotonta eliittiä. Ilmapiiri leppoisa ja metelitön.”

”Tätä lähemmäksi lapsuuden kesien saunakokemusta ei pääse missään muualla Pirkanmaalla.”

”Avanto oli vain pieni aukko laturin päässä. Sinne kun pulahti illan ensimmäisenä asiakkaana riitteen läpi, saattoi kuvitella, miltä jäihin hukkuvasta tuntui.”

”Tämän saunan paras puoli on se, että siellä pääsee kuulemaan, mitkä asiat ihmisiä mietityttävät Tampereen syrjäisimmällä kylällä.”

Yllä olevat otteet ovat toimittaja, uutispäällikkö Vesa Laitisen saunakritiikeistä. Laitisen arviot Tampereen ja koko Pirkanmaan saunoista ja avantouintipaikoista löytyvät Aamulehden verkkosivuilta (maksumuurin takana).

Kritiikeissään Laitinen myös pisteyttää saunat. Pisteitä saa muun muassa siisteydestä, löylyistä, ilmapiiristä, oheispalveluista sekä paikan saavutettavuudesta julkisilla liikennevälineillä.

— Absoluutista totuutta saunojen paremmuudesta ei ole. Kuka tykkää mistäkin, toinen kuumista ja toinen viileimmistä löylyistä. Yleensä viihdytään siellä, missä on kaverit ja hyvä porukka, Laitinen toteaa.

Laitinen päivittää aktiivisesti saunojen tietoja, kertoo saunoihin tehdyistä parannuksista ja lisää uusia aukioloaikoja.

Ylöjärvellä asuva 57-vuotias Laitinen on työskennellyt Aamulehdessä 36 vuotta ja toiminut työurallaan urheilutoimittajana sekä urheilutoimituksen, ulkomaan toimituksen ja uutistoimituksen esimiehenä. Nykyisen uutispäällikön työn ohella Laitinen kirjoittaa myös ravintolakritiikkejä sekä arvioi viinejä.

Laitinen on kirjoittanut myös kiinnostavan ja kiitetyn Perilliset-juttusarjan, jossa hän käy läpi Tampereelle ja Pirkanmaalle sijoittuvien teollisuussukujen historiaa.

Laitinen on palkittu Tutkivan journalismin yhdistyksen Lumilapio-palkinnolla sekä Sanomalehtien liiton Paras urheilujuttu –palkinnolla. Viimeisimmän tunnustuksen, Tampereen seudun Sivistysliiton Vesuri-palkinnon, Laitinen sai ansioistaan ”paikallisen kulttuuritoiminnan ja sivistyksellisen oikeudenmukaisuuden hyväksi”. Suomen Saunaseura myönsi Laitiselle vuonna 2017 Hyvä Saunateko –palkinnon saunakulttuurin edistämisestä.

Palkinto jaetaan 6.6. Suomen Saunaseuralla

Löylynhenki-palkinnon myöntänyt Suomen Saunaseuran Tutkimus- ja kulttuuritoimikunta painotti palkitsemisessaan erityisesti Laitisen ansiokasta työtä saunakulttuurin edistämisen eteen. ”Ansiokasta kotiseututyötä ja saunakulttuurin edistämistä” kuvailee toimikunta Laitisen arvostelu-urakkaa valitsemisperusteissaan.

Palkinto jaetaan Saunan päivän viikolla, torstaina 6. kesäkuuta, Suomen Saunaseuran Saunatalolla Helsingin Lauttasaaressa.

Mikä Löylynhenki-palkinto?

Suomen Saunaseura myöntää vuosittain Löylynhenki-palkinnon ansiokkaasti suomalaisen saunakulttuurin hyväksi tehdystä työstä henkilölle tai yhteisölle. Seuran johtokunta valitsee palkinnon saajan saunayhteisöiltä tulleiden ehdokkaiden joukosta. Ensimmäinen Löylynhenki-palkinto myönnettiin vuonna 1988 UKK-Instituutille heidän tutkimuksistaan saunomisen ja siihen liittyvän jäähdyttelyn terveellisyydestä.

Vuosien varrella Löylynhenki-palkinnon ovat saaneet muun muassa Kotiharjun sauna (1993), Miesten vuoro -elokuvan ohjaajat Joonas Berghäll ja Mika Hotakainen (2010), Rajaportin sauna Tampereella (2013), Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck (2014), Helsinki Sauna Day (2016) ja saunan terveysvaikutuksia työryhmänsä kanssa tutkinut professori, kardiologi Jari Laukkanen, dosentti ja saunologi Lassi A. Liikkanen sekä saunamestari Pentti Hakala. Viime vuoden Löylynhenki-palkinnon sai Sauna Aid -hanke.

Löylynhenki-palkinnolla palkitut vuosina 1988–2023

Saunan päivää vietetään jälleen lauantaina 8. kesäkuuta

Saunan päivää vietetään jälleen kesäkuun toisena lauantaina. Saunan päivänä useissa yleisissä saunoissa ympäri maan järjestetään erikoisohjelmaa ja tietenkin saunotaan.

Tampereen Rajaportin saunalla juhlinta aloitetaan virallisella Saunarauhan julistuksella klo 15 alkaen. Juhlinta jatkuu iltamyöhään asti ja saunat ovat avoinna.

Saunan päivää on vietetty Suomen Saunaseuran aloitteesta jo vuodesta 1986 ja se on myös vapaaehtoinen liputuspäivä.

Kaikki löylyihin, tehdään Saunan päivänä maailmanennätys!

Suomen Saunaseura, Visit Estonia, Visit Finland ja Kansainvälinen saunaliitto ISA järjestävät yhdessä suomalaisten ja virolaisten saunaseurojen, -yhdistysten ja -yritysten kanssa Saunan päivänä 8.6. tempauksen, jolla pyritään Guinnessin maailmanennätyskirjoihin.

Ennätyksen tekemiseen tarvitaan myös kaikkia suomalaisia ja virolaisia saunomaan kesäkuun toisena lauantaina ja kertomaan siitä maailmalle sekä Guinness World Records -ennätystehtaalle.

Maailmanennätystä tavoitellaan siten, että lauantaina 8.6. klo 19-20 jokainen tempaukseen osallistuva julkaisee kuvan saunakäynnistään tapahtuman Facebook-sivulla. Lisätietoja osallistumisesta löytyy myös Suomen Saunaseuran sivuilta.

Saunan päivän maailmanennätyksen avulla on tarkoitus muistuttaa koko maailmaa siitä, kuinka merkityksellinen ja tärkeä asia sauna on.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Karoliina Saarnikko
Päätoimittaja
Sauna-lehti
lehti@sauna.fi

Vesa Laitinen Ylöjärven Veittijärven saunan laiturilla toukokuun helteillä.
Lataa
Suomen Saunaseuran Saunatalo sijaitsee Helsingin Lauttasaaressa.
Lataa
Saunatalo pitää sisällään 3 savusaunaa, 3 ulospäin lämpeävää saunaa sekä sähkösaunan. Kesäisin Saunatalon pihalla on mobiilisauna.
Lataa
Saunatalo valmistui vuonna 1952 meren rantaan Vaskiniemeen.
Lataa

Suomen Saunaseura on suomalaisen saunan sanansaattaja

Suomen Saunaseura ry on vuonna 1937 perustettu aatteellinen yhdistys. Suomen Saunaseura vaalii perinteisiä, kohteliaita saunomistapoja, joiden perustana on toisten saunarauhan kunnioittaminen. Seura edistää saunaa koskevaa tutkimusta ja jakaa tietoa suomalaisesta saunasta ja saunomisesta myös kansainvälisesti.