"Retki rinnakkaiseen todellisuuteen - "Pyhä luonto" -teoksessa kohdataan sankaritarinoita ja jumalia shintolaisesta Japanista"

Japani kiehtoo mielikuvitustamme tavalla, johon muut kulttuurit eivät pysty. Juuri kun luulit
löytäneesi johtolangan, se karkaa vain tarjotakseen uuden arvoituksen. Animen ja mangan
maailmat kummallisine olentoineen ovat totta yhtä lailla miljoonakaupunki Tokion kaduilla kuin maaseudun riisipellollakin.

Mistä oikein on kysymys?

Japanin historia Auringonjumalattaren kotimaana on shintolaisuuden lähtökohta. Ikiaikaiset tarut kertovat voittamattomista sankareista, pyhillä vuorilla ja metsissä asustavista olennoista ja kauhistuttavista hirviöistä. Kansallisuskonnoksi nimetyn shintolaisuuden keskiössä on luonto.

Kaikkea elävää ja myös elotonta ympäristöä kunnioittava maailmankatsomus liittyy myytteihin saarivaltakuntaa asuttavista jumaluuksista. Maan tuhansilla pyhäköllä tänäkin päivänä soiva musiikki, arkaainen tanssi, rukoukset ja uhrilahjat ovat ihmisten kunnioittava tervehdys rinnakkaisen todellisuuden asukkaille.

Ketä sitten ovat nuo japanilaisten sakea siemailevat, sumoa ja teatteria rakastavat jumalat? Mihin inhimillisiin tarpeisiin he vastaavat 2020-luvun urbaanissa maailmassa? Shintolaisuudesta on kirjoitettu vain vähän suomen kielellä. Tämän kirjan tavoitteena on korjata tuo puute ja avata uusi ikkuna japanilaisten sisäiseen maailmaan. Teos tutkii ikivanhaa uskomusjärjestelmää sen rikkaasta myyttien ja sankaritarujen aarteistosta käsin.

Kirjan kirjoittaja on buddhalaisen taiteen ja Aasian kulttuurien tutkija FT Irene Wai Lwin Moe. Hän on koonnut teokseen materiaalia uskontotieteen ja kulttuuriantropologian kansainvälisten tutkimusten lisäksi taidehistoriasta, kansanperinteestä ja kaunokirjallisuudesta pyhäkkölegendoja ja festivaalien historiaa unohtamatta.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Huikea elämäkerta paljastaa Jiddu Krishnamurtin syvällisen ajattelun ja ainutlaatuisen elämänpolun"4.7.2024 08:22:00 EEST | Tiedote

"Krishnamurtin elämäkerta" on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa Suomeksi. Teos kuvaa tarkkaan Jiddu Krishnamurtin elämää ja ajatuksia. Teos on ainoa "virallinen" elämäkerta; tiivistelmä kolmesta teoksesta, joista kaksi ilmestyi Krishnamurtin vielä eläessä. Kirjan on kirjoittanut Mary Lutyens, joka tunsi Krishnamurtin yli 70 vuoden ajan. Hän valottaa teoksessa myös Krishnamurtin yksityiselämää. Teoksen on suomentanut Antti Immonen.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.