Beställaransvaret gäller nu även enskilda näringsidkare inom gårdsbruk och fiske
Beställarens utredningsskyldighet enligt beställaransvarslagen gäller numera även enskilda näringsidkare inom gårdsbruk och fiske. Bakgrunden är de ändringar i lagstiftningen som trädde i kraft förra sommaren.
Den nya handelsregisterlagen (564/2023) trädde i kraft den 1 juni 2023 och samtidigt gjordes också ändringar i beställaransvarslagen (1233/2006). I och med detta utvidgades definitionen av beställare enligt beställaransvarslagen till att omfatta alla fysiska personer som bedriver näringsverksamhet. Tidigare föll enskilda näringsidkare inom gårdsbruk och fiske utanför beställardefinitionen.
Den 31 oktober 2024 ordnar arbetarskyddsmyndigheten webbseminariet Beställaransvarsinfo (på finska), där man ger grundläggande information om beställarens utredningsskyldighet. Evenemanget är avgiftsfritt och öppet för alla. Webbseminariet ordnas på finska och inspelningen textas också på svenska.
Utredningsskyldigheten gäller anlitande av hyrd arbetskraft och underleverans
Utredningsskyldigheten enligt beställaransvarslagen gäller beställare som i Finland anlitar hyrda arbetstagare. I fråga om underleverantörsavtal gäller utredningsskyldigheten beställare i vars arbetslokaler eller på vars arbetsställen i Finland arbetar arbetstagare som är anställda hos en underleverantör och vars arbetsuppgifter anknyter till sådana arbetsuppgifter som normalt utförs i beställarens verksamhet. Utredningsskyldigheten gäller också transporttjänster om de anknyter till beställarens normala verksamhet. I fråga om avtal som gäller byggverksamhet har även sådana beställare utredningsskyldighet vars normala verksamhet inte omfattar byggande.
Beställaransvarsutredningar behöver inte inhämtas i fråga om enstaka mindre avtal. I fråga om hyrd arbetskraft är gränsen att arbetstagarens eller arbetstagarnas arbete sammanlagt fortgår mer än tio arbetsdagar. I fråga om underleverantörsavtal uppstår utredningsskyldighet om avtalets värde är minst 9 000 euro (moms 0 %).
Vilka utredningar ska beställaren inhämta av avtalsparten?
Beställaransvarslagen kräver att beställaren inhämtar följande handlingar av avtalsparten innan avtalet ingås:
- utredning om huruvida avtalsparten är införd i förskottsuppbördsregistret, arbetsgivarregistret och registret över mervärdesskattskyldiga
- handelsregisterutdrag eller motsvarande uppgifter
- utredning om skattebetalningsärenden
- intyg över tecknande av pensionsförsäkringar för arbetstagare samt över betalning av pensionsförsäkringsavgifter eller utredning om att en betalningsöverenskommelse har ingåtts angående pensionsförsäkringsavgifter som förfallit till betalning
- redogörelse för vilket kollektivavtal som ska tillämpas på arbetet eller för de centrala anställningsvillkoren
- redogörelse för hur företagshälsovården är ordnad
- intyg över att arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring har tecknats (utredningen krävs i fråga om avtal som gäller byggverksamhet).
Utredningarna får inte vara äldre än tre månader då avtalet ingås. Utredningarna och intygen ska bevaras i minst två år efter det att det arbete som avtalet gäller har avslutats. I fråga om avtal som gäller i över ett år ska avtalsparten med 12 månaders mellanrum lämna beställaren utredningar om skattebetalnings- och pensionsförsäkringsärenden.
Försummelse av beställaransvaret kan leda till försummelseavgift
För försummelser enligt beställaransvarslagen kan beställaren påföras en försummelseavgift på 2 110–21 100 euro. Försummelseavgiften är avtalsspecifik.
Försummelseavgiften påförs förhöjd om beställaren har ingått avtal med en aktör som meddelats näringsförbud. Förhöjd avgift kan också påföras om beställaren har ingått avtal trots att denne måste ha känt till att avtalsparten inte haft för avsikt att fullgöra sina lagstadgade betalningsskyldigheter. Den förhöjda försummelseavgiften är 21 100–68 500 euro.
Försummelseavgiften påförs av ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland, som övervakar efterlevnaden av beställaransvarslagen i hela Finland.
Nyckelord
Kontakter
Överinspektör Antti Liukkonen
029 501 6011, fornamn.efternamn@rfv.fi
Ansvarsområdet för arbetarskydd, Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Länkar
Andra språk
Följ Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Hallinto-oikeus: Työsuojeluviranomaisen puolalaiselle yritykselle määräämä laiminlyöntimaksu oli aiheellinen19.12.2025 15:52:23 EET | Tiedote
Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue määräsi elokuussa 2024 puolalaiselle yritykselle 5 500 euron laiminlyöntimaksun, koska yritys oli laiminlyönyt velvollisuutensa toimittaa työsuojeluviranomaiselle tietoja työntekijöiden lähettämisestä Suomeen. Yritys valitti laiminlyöntimaksusta hallinto-oikeuteen, joka katsoi, että työsuojeluviranomainen oli voinut pitää yrityksen laiminlyöntejä vakavina ja ratkaisi asian niin, että määrätty laiminlyöntimaksu jäi voimaan. Turun hallinto-oikeus antoi päätöksensä asiassa 19.12.2025.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finlands regionala beredskapskommitté sammanträdde för sista gången19.12.2025 13:30:00 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finlands regionala beredskapskommitté sammanträdde för sista gången den 18 december 2025. De nuvarande beredskapskommittéernas verksamhetsperiod upphör då regionförvaltningsverkens verksamhet upphör den 31 december 2025. Det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket inleder verksamheten den 1 januari 2026. Till myndighetens uppgifter hör bland annat att organisera det regionala beredskapssamarbetet.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueellinen valmiustoimikunta kokoontui viimeisen kerran19.12.2025 13:30:00 EET | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueellinen valmiustoimikunta kokoontui viimeisen kerran 18.12.2025. Nykyisten valmiustoimikuntien toimikausi päättyy aluehallintovirastojen toiminnan päättyessä 31.12.2025. Uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto aloittaa toimintansa 1.1.2026. Viraston tehtävänä on muun muassa varautumisen alueellisen yhteistyön järjestäminen.
Tillsyn avslöjade brister i behörighetsvillkoren för personalen på privata daghem19.12.2025 11:45:39 EET | Pressmeddelande
År 2025 övervakade regionförvaltningsverken att behörighetsvillkoren enligt lagen om småbarnspedagogik uppfylldes för de privata daghemmens fostrings-, undervisnings- och vårdpersonal samt daghemsföreståndare. Som ett resultat av tillsynen gav regionförvaltningsverken över 200 tjänsteproducenter administrativ styrning.
Valvonta paljasti puutteita yksityisten päiväkotien henkilöstön kelpoisuusvaatimuksissa19.12.2025 11:41:03 EET | Tiedote
Aluehallintovirastot valvoivat vuonna 2025 yksityisten päiväkotien kasvatus-, opetus-, ja hoitohenkilöstön sekä päiväkodin johtajien varhaiskasvatuslain mukaisten kelpoisuusvaatimusten toteutumista. Valvonnan tuloksena aluehallintovirastot antoivat yli 200 palveluntuottajalle hallinnollista ohjausta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum