Decatrip-hanke on saatu päätökseen – Kempower, RMC, Viking Line ja Åbo Akademi loivat yhdessä vihreän meriliikennekäytävän Turun ja Tukholman välille
Vuonna 2022 alkanut innovaatiohanke Decatrip on valmistunut. Hanke mahdollistaa yhden maailman ensimmäisistä vihreistä meriliikennekäytävistä. RMC tutki hankkeessa, miten jo liikenteessä olevia laivoja voitaisiin muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhtiöllä on nyt valmius modernisoida laivoja niin, että niiden ympäristöystävällisyys paranee.

Vuonna 2022 alkanut innovaatiohanke Decatrip on valmistunut. Hanke mahdollistaa yhden maailman ensimmäisistä vihreistä meriliikennekäytävistä. RMC tutki hankkeessa, miten jo liikenteessä olevia laivoja voitaisiin muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhtiöllä on nyt valmius modernisoida laivoja niin, että niiden ympäristöystävällisyys paranee.
Rauma Marine Constructionsin (RMC), Viking Linen, Åbo Akademin ja Kempowerin yhteinen Decatrip-hanke on saatu päätökseen. Hankkeen tavoittena oli kehittää yksi maailman ensimmäisistä vihreistä käytävistä (green corridor) Turun ja Tukholman väliselle meriliikennereitille. RMC:n roolina oli tutkia, millä tekniikalla Viking Linen aluksia voidaan modernisoida ja miten aluksiin saadaan jälkiasennettua akkuja polttoaineenkulutuksen ja metaanipäästöjen vähentämiseksi. Projektissa Kempower kehitti laivoihin jälkikäteen asennettavia sähköautojen latauslaitteita.
Hankkeessa tehdyn yhteistyön ansiosta Viking Line pystyy nyt tarjoamaan asiakkailleen aiempaa vähäpäästöisemmän laivamatkan.
”On ollut ilo olla osana tätä hanketta ja kehittää ahtaille autokansille soveltuvat latausratkaisut. Luotettavuus ja turvallisuus ovat meille avainasemassa, ja latausratkaisujen turvallisuus pystytäänkin varmistamaan Kempower ChargEye -latauksen hallintaratkaisulla”, sanoo Kempowerin tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen.
“Voimme tarjota biopolttoainetta sekä matkustajille että rahtiasiakkaillemme laskemalla heidän matkastaan aiheutuvat päästöt ja ostamalla heidän matkaansa vastaavan määrän täysin uusiutuvaa biopolttoainetta. Tämä takaa vähäpäästöisyyden”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo.
”Decatrip-projekti osoitti, että kestävä merenkulu uusiutuvilla polttoaineilla on mahdollista, mutta se edellyttää sitä, että otat huomioon koko liiketoiminnan ja otat työhön mukaan niin teknologiatoimittajat kuin loppuasiakkaatkin. Me teimme niin ja saimme luotua yhden maailman ensimmäistä vihreistä meriliikennekäytävistä”, sanoo Åbo Akademin tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson.
Myös RMC:n tutkimustyö hankkeessa kantoi hedelmää. Nyt tehdyn tutkimuksen mukaan hybridiratkaisujen toteuttaminen sekä Turku–Tukholma-reitille että vastaaville reiteille muualla maailmassa on mahdollista nopeallakin aikataululla.
”Laivojen elinkaari on pitkä. Siksi on tärkeää, että jo liikenteessä olevia laivoja voidaan modernisoida hybrideiksi ja näin edistää merenkulun vihreää siirtymää. Hankkeen myötä RMC:llä on kaikki valmiudet tehdä modernisointeja vastaaville reiteille. Suomi on valtiona sitoutunut vihreiden meriväylien perustamiseen ja tämä onnistunut hanke tukee sitä”, kertoo RMC:n varatoimitusjohtaja Mika Laurilehto.
Decatripin lisäksi RMC on mukana toisessa meriliikenteen ympäristöystävällisyyteen keskittyvässä hankkeessa, joka tähtää täyssähköisen laivakonseptin luomiseen.
Hankekumppanit jatkavat vihreän käytävän kehittämistä
Vuonna 2022 alkanut Decatrip-hanke sai Business Finlandilta osittain rahoitusta. Pääosin hankkeen rahoittivat mukana olleet yritykset.
Jokaisella kumppanilla oli hankkeessa oma tehtävänsä. Viking Line kehitti hankkeen puitteissa kaupallisen mallin, joka perustuu hiilineutraaliin meriliikenteeseen. RMC analysoi, miten jo liikenteessä olevia laivoja voisi päivittää ilmastoystävällisemmiksi. Kempower kehitti laivoihin jälkikäteen asennettavia sähköautojen latauslaitteita. Åbo Akademi kehitti simulaatiomallin, jonka avulla pystytään optimoimaan akkujen ja sähköautojen latauslaitteita. Lisäksi Åbo Akademi analysoi hankkeen yhteiskunnallisia hyötyjä ja kehitti vastaavien hankkeiden analyysiin sopivan viitekehyksen.
Hankekumppanit jatkavat Turun ja Tukholman välisen vihreän käytävän kehittämistä. Lisäksi hankkeessa arvioitiin konseptin skaalautumispotentiaalia muiden vastaavien käytävien kehittämiseksi.
Kempower media:
Fredrik Palmén, Senior Communications Specialist, Kempower
+358 44 420 1887
RMC lyhyesti:
Rauma Marine Constructions (RMC) on yksi Euroopan johtavista laivanrakennusyhtiöistä. Kesällä 2014 perustettu raumalainen yhtiö on kokonaan suomalaisessa omistuksessa. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.
Kempower lyhyesti:
Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa, ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti. Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kempower Oyj
Kempower delivers distributed megawatt charging solution to Norway’s largest grocery retailer ASKO’s depot in Vestby16.10.2025 13:00:40 EEST | Press release
Kempower is supporting ASKO, Norway’s largest grocery retailer and one of the largest Norwegian transport companies, in becoming fossil-free in its own transport. With Kempower’s distributed charging system, ASKO’s trucks can charge at up to 1.2 MW, enabling dynamic charging between two MCS and four CCS2 high-power Kempower Mega Satellites – fast enough to fill the batteries during the drivers' statutory rest period of 45 minutes. The facility is the first of its kind in Norway.
Kempower toimittaa hajautetun megawattilatausjärjestelmän Norjan suurimman päivittäistavaratukkukauppa ASKO:n rekkavarikolle Vestbyssä16.10.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kempower tukee Norjan suurinta päivittäistavaratukkukauppa ASKO:a tavoitteessa luopua fossiilisista polttoaineista omissa kuljetuksissaan. ASKO on myös yksi Norjan suurimmista kuljetusyrityksistä. Kempowerin hajautetun megawattilatausjärjestelmän avulla ASKO:n rekat voivat ladata jopa 1,2 MW:n teholla. Kempowerin latausjärjestelmä mahdollistaa dynaamisen latauksen kahden MCS- ja neljän CCS2- Kempower Mega Satellite -lataussatelliitin välillä suurteholatauksella, jotta rekkojen akut täyttyvät kuljettajien lakisääteisen 45 minuutin lepoajan aikana. Latausasema on ensimmäinen laatuaan Norjassa.
Kempower jatkaa hajautetun sähköautolataamisen johtajana laajentamalla dynaamisen tehonjaon 12 latauspisteeseen MORE Plugs -ratkaisulla7.10.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Sähköautojen hajautetun lataustekniikan edelläkävijä Kempower toi ensimmäisenä markkinoille dynaamisen tehonjaon kahdeksan latauspisteen kautta jo vuonna 2019. Nyt Kempower on laajentanut tehonjaon kahteentoista latauspisteeseen, mikä kertoo yhtiön vahvasta panostuksesta tuotekehitykseen ja sitoutumisesta markkinoiden kasvuun yhdessä asiakkaiden kanssa.
Kempower continues to lead distributed EV charging with MORE Plugs, expanding dynamic power distribution up to 12 charging points7.10.2025 09:30:00 EEST | Press release
As a pioneer of distributed EV charging technology, Kempower was the first in the market to provide dynamic power distribution through 8 charging points back in 2019. By expanding the amount of charging points up to 12, Kempower once again shows product leadership and commitment to grow in the market with its customers.
Kempower opens new research unit on LUT campus in Lappeenranta, Finland, to strengthen research and development of electric mobility1.10.2025 10:00:00 EEST | Press release
Kempower, a leading global provider of DC fast charging solutions, has established a new research unit on LUT University’s campus in Lappeenranta, Finland. The target of Kempower’s team in Lappeenranta is to strengthen research and development of EV charging technology and the future of electric mobility through the Electric Mobility Research Center (EMRC) which was established in 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme