Decatrip-hanke on saatu päätökseen – Kempower, RMC, Viking Line ja Åbo Akademi loivat yhdessä vihreän meriliikennekäytävän Turun ja Tukholman välille
Vuonna 2022 alkanut innovaatiohanke Decatrip on valmistunut. Hanke mahdollistaa yhden maailman ensimmäisistä vihreistä meriliikennekäytävistä. RMC tutki hankkeessa, miten jo liikenteessä olevia laivoja voitaisiin muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhtiöllä on nyt valmius modernisoida laivoja niin, että niiden ympäristöystävällisyys paranee.

Vuonna 2022 alkanut innovaatiohanke Decatrip on valmistunut. Hanke mahdollistaa yhden maailman ensimmäisistä vihreistä meriliikennekäytävistä. RMC tutki hankkeessa, miten jo liikenteessä olevia laivoja voitaisiin muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhtiöllä on nyt valmius modernisoida laivoja niin, että niiden ympäristöystävällisyys paranee.
Rauma Marine Constructionsin (RMC), Viking Linen, Åbo Akademin ja Kempowerin yhteinen Decatrip-hanke on saatu päätökseen. Hankkeen tavoittena oli kehittää yksi maailman ensimmäisistä vihreistä käytävistä (green corridor) Turun ja Tukholman väliselle meriliikennereitille. RMC:n roolina oli tutkia, millä tekniikalla Viking Linen aluksia voidaan modernisoida ja miten aluksiin saadaan jälkiasennettua akkuja polttoaineenkulutuksen ja metaanipäästöjen vähentämiseksi. Projektissa Kempower kehitti laivoihin jälkikäteen asennettavia sähköautojen latauslaitteita.
Hankkeessa tehdyn yhteistyön ansiosta Viking Line pystyy nyt tarjoamaan asiakkailleen aiempaa vähäpäästöisemmän laivamatkan.
”On ollut ilo olla osana tätä hanketta ja kehittää ahtaille autokansille soveltuvat latausratkaisut. Luotettavuus ja turvallisuus ovat meille avainasemassa, ja latausratkaisujen turvallisuus pystytäänkin varmistamaan Kempower ChargEye -latauksen hallintaratkaisulla”, sanoo Kempowerin tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen.
“Voimme tarjota biopolttoainetta sekä matkustajille että rahtiasiakkaillemme laskemalla heidän matkastaan aiheutuvat päästöt ja ostamalla heidän matkaansa vastaavan määrän täysin uusiutuvaa biopolttoainetta. Tämä takaa vähäpäästöisyyden”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo.
”Decatrip-projekti osoitti, että kestävä merenkulu uusiutuvilla polttoaineilla on mahdollista, mutta se edellyttää sitä, että otat huomioon koko liiketoiminnan ja otat työhön mukaan niin teknologiatoimittajat kuin loppuasiakkaatkin. Me teimme niin ja saimme luotua yhden maailman ensimmäistä vihreistä meriliikennekäytävistä”, sanoo Åbo Akademin tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson.
Myös RMC:n tutkimustyö hankkeessa kantoi hedelmää. Nyt tehdyn tutkimuksen mukaan hybridiratkaisujen toteuttaminen sekä Turku–Tukholma-reitille että vastaaville reiteille muualla maailmassa on mahdollista nopeallakin aikataululla.
”Laivojen elinkaari on pitkä. Siksi on tärkeää, että jo liikenteessä olevia laivoja voidaan modernisoida hybrideiksi ja näin edistää merenkulun vihreää siirtymää. Hankkeen myötä RMC:llä on kaikki valmiudet tehdä modernisointeja vastaaville reiteille. Suomi on valtiona sitoutunut vihreiden meriväylien perustamiseen ja tämä onnistunut hanke tukee sitä”, kertoo RMC:n varatoimitusjohtaja Mika Laurilehto.
Decatripin lisäksi RMC on mukana toisessa meriliikenteen ympäristöystävällisyyteen keskittyvässä hankkeessa, joka tähtää täyssähköisen laivakonseptin luomiseen.
Hankekumppanit jatkavat vihreän käytävän kehittämistä
Vuonna 2022 alkanut Decatrip-hanke sai Business Finlandilta osittain rahoitusta. Pääosin hankkeen rahoittivat mukana olleet yritykset.
Jokaisella kumppanilla oli hankkeessa oma tehtävänsä. Viking Line kehitti hankkeen puitteissa kaupallisen mallin, joka perustuu hiilineutraaliin meriliikenteeseen. RMC analysoi, miten jo liikenteessä olevia laivoja voisi päivittää ilmastoystävällisemmiksi. Kempower kehitti laivoihin jälkikäteen asennettavia sähköautojen latauslaitteita. Åbo Akademi kehitti simulaatiomallin, jonka avulla pystytään optimoimaan akkujen ja sähköautojen latauslaitteita. Lisäksi Åbo Akademi analysoi hankkeen yhteiskunnallisia hyötyjä ja kehitti vastaavien hankkeiden analyysiin sopivan viitekehyksen.
Hankekumppanit jatkavat Turun ja Tukholman välisen vihreän käytävän kehittämistä. Lisäksi hankkeessa arvioitiin konseptin skaalautumispotentiaalia muiden vastaavien käytävien kehittämiseksi.
Kempower media:
Fredrik Palmén, Senior Communications Specialist, Kempower
+358 44 420 1887
RMC lyhyesti:
Rauma Marine Constructions (RMC) on yksi Euroopan johtavista laivanrakennusyhtiöistä. Kesällä 2014 perustettu raumalainen yhtiö on kokonaan suomalaisessa omistuksessa. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.
Kempower lyhyesti:
Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa, ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti. Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kempower Oyj
Kempower lataa rekkoja MCS-standardin mukaisesti Alfredsson Transportin modernilla varikolla Ruotsissa5.9.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Keskiviikkona 27. elokuuta 2025 saavutettiin maailmanlaajuinen merkkipaalu liikenteen sähköistämisessä, kun Ruotsissa tehtiin yksi tiettävästi ensimmäisistä julkisista megawattiluokan latauksista hyödyntämällä virallista MCS-latausviestintäprotokollaa.
Kempower laddar med MCS-standarden vid den toppmoderna lastbilsdepån Alfredsson Transport i Sverige5.9.2025 12:30:00 EEST | Pressmeddelande
Onsdagen den 27 augusti uppnåddes en global milstolpe för elektrifieringen av transporter när en av de första kända offentliga megawatt-laddningarna genomfördes i Sverige med det officiella MCS-laddningskommunikationsprotokollet.
Kempower charges with MCS standard at the state-of-the-art Alfredsson Transport truck depot in Sweden5.9.2025 12:30:00 EEST | Press release
On Wednesday, August 27th, 2025, a global milestone for the electrification of transport was achieved as one of the first known public megawatt charging sessions was carried out in Sweden using the official MCS charging communication protocol.
Kempower toimitti Tanskan ensimmäisen megawattiluokan latausaseman ja on tyytyväinen maan hallituksen tuesta sähkökuorma-autoille4.9.2025 13:48:59 EEST | Tiedote
Johtava sähköajoneuvojen DC-pikalatausratkaisujen toimittaja Kempower on ollut mukana perustamassa Tanskan ensimmäistä megawattiluokan latausasemaa ja on tyytyväinen maan hallituksen uudesta sähkökuorma-autojen tukiohjelmasta. Tanskassa käynnistyi 3. syyskuuta 2025 raskaan liikenteen vihreän siirtymän rahoitusohjelma, jonka puitteissa maan hallitus on sitoutunut myöntämään 352,5 miljoonaa kruunua (noin 47 miljoonaa euroa) tukemaan logistiikkayrityksiä investoinneissa sähkökuorma-autoihin ja latausinfrastruktuuriin.
Kempower celebrates Denmark’s first megawatt charging station as government launches e-truck fund4.9.2025 13:48:34 EEST | Press release
Kempower, a global leader in DC fast charging solutions, is celebrating the Danish government’s new electric trucking subsidy programme as it announces the launch of the country’s first megawatt charging station. The Funding Scheme for the Green Transition of Heavy Transport opened on 3 September, and will see the government pledge DKK 352.5 million (approx. EUR 47 million) to support logistics companies to invest in electric trucks and charging infrastructure.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme